حکم شرعی خرید و فروش مو چیست؟ [نظر مراجع مختلف در مورد خرید و فروش موی طبیعی]

در این مقاله به بررسی حکم شرعی خرید و فروش مو می پردازیم و فتوای مراجع تقلید مختلف را در مورد خرید و فروش موی طبیعی بیان خواهیم کرد.

حکم شرعی خرید و فروش مو

رواج پیدا کردن استفاده از موی مصنوعی و کلاه گیس باعث شده است خرید و فروش موی طبیعی نیز در میان خانم ها رواج پیدا کند. این کار از نظر قانونی ممنوعیتی ندارد اما برای بسیار از افراد مهم است که حکم شرعی خرید و فروش مو را نیز در نظر بگیرند.

برای اینکه بدانیم خرید و فروش موی طبیعی از نظر اسلام چه حکمی دارد باید بدانیم نظر مراجع تقلید در مورد اینکار چیست و چه فتوایی برای این نوع خرید و فروش داده اند. در ادامه این نوشته از مجله ستاره حکم شرعی مراجع مختلف را بیان خواهیم کرد. 

حکم شرعی مراجع مختلف در مورد خرید و فروش مو

احکام اسلام بسیار محکم و روشن است. به طور مثال می توانیم در صورت نیاز با مراجعه به احکام دینی بدانیم حکم ترک نماز چیست و نظر اسلام در مورد دروغ و خیانت چه است. اما در طور تغییراتی که در زندگی بشر رخ می دهد، جای برخی از احکام اسلامی در مورد مواردی که با زندگی مدرن انسان به وجود آمده اند خالی به نظر می رسند. به همین دلیل در چنین مواقعی بزرگان دینی که در دوره معاصر زندگی می کنند و به عنوان مراجع تقلید شناخته می شوند، باید در مورد آن ها نظر داده و حرام، حلال یا مکروه بودن آن ها را تشخیص دهند. در این صورت مسلمانان در صورت لزوم می توانند نظر آن ها را دنبال کنند. 

یکی از این موارد که به دنبال زندگی مدرن انسان رایج شده اند، خرید و فروش موی طبیعی است. به این صورت که برخی از خانم ها و دختران، موهای خود را چیده و آن را برای تهیه کلاه گیس یا موی مصنوعی به برخی از آرایشگران یا تولیدکنندگان می فروشند. اما سوال اینجاست که حکم شرعی خرید و فروش مو انسان چیست و آیا این کار حرام است یا نه. در ادامه نظر مراجع مختلف آورده شده است. 

بیشتر بخوانید: حکم کلاه گیس برای زنان و بیرون گذاشتن موی مصنوعی

فتوای آیت الله خامنه ای

فی نفسه اشکال ندارد.

فتوای آیت الله سیستانی 

خرید و فروش به خودی خود اشکال ندارد.

فتوای آیت الله مکارم شیرازی

خرید و فروش مو اشکالی ندارد.

فتوای آیت الله وحید در مورد خرید و فروش مو

خیر، اشکال ندارد.

فتوای آیت الله شبیری زنجانی

اشکالی ندارد.

فتوای آیت الله وحید خراسانی

خیر، اشکال ندارد.

فتوای آیت الله فاضل لنكرانی

اگر موی سر منفعت حلال و عقلائی داشته باشد، خرید و فروش موی زنانه به قصد استفاده مشروع و حلال در صورتی که ایجاد مفسده نکند، اشکال ندارد.

بیشتر بخوانید: حکم تراشیدن موی سر زن، از نظر مراجع مختلف چیست؟

نظر و دیدگاه شما در رابطه با خرید و فروش مو چیست؟ آیا این کار را جدای از دیدگاه دینی و مذهبی، انسانی می‌دانید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما و دیگر کاربران ستاره به اشتراک گذارید.

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید