متن صیغه موقت به فارسی و عربی و روش‌های خواندن آن

در این مطلب از سایت ستاره متن صیغه عقد موقت به فارسی و عربی را مشاهده خواهید کرد.

ازدواج موقت یا به قول عموم صیغه موقت که به آن متعه نیز می گویند در اسلام و در فقه شیعه به عنوان یکی از انواع ازدواج شناخته می‌شود که مدت زمان مشخصی را در برمی‌گیرد. در این نوع ازدواج، زوجین با توافق قبلی به صورت موقت و برای مدت معینی ازدواج می‌کنند.

متن صیغه موقت به فارسی و عربی

در این قسمت می‌توانید متن صیغه موقت به فارسی و عربی را مشاهده کنید که با چند روش می‌توان آن را جاری کرد:

  • اگر زن خودش بخواهد ” صیغه موقت” را بخواند:

«زَوَّجتُکَ نَفسِی فِی المُدَّۀِ المَعلُومَۀِ، عَلَی المَهرِالمَعلُوم»

من خودم را به همسری تو در آوردم با مدت معین و با مهر معین.

بعد باید مرد بگوید:

قَبِلتُ؛

قبول کردم.

 

  • در صورتی که خود مرد (داماد) بخواهد “صیغه موقت” را بخواند:

صیغه عقد موقت می‌تواند فقط توسط یکی از طرفین (مرد یا زن) خوانده شود. مثلا اگر مرد صیغه را می‌خواند، ابتدا به زن بگوید: آیا من وکیلم تو را به مدت و مهر معلوم شده به عقد خودم درآورم. زن در جواب می‌گوید: آری. آن‌گاه مرد این‌گونه صیغه را جاری می‌کند:

«زَوَّجتُ مُوَکِّلَتِی (فاطمۀ) نَفسِی، فِی المُدَّۀِ المَعلُومَۀِ، عَلَی المَهر المَعلُوم»

من موکّلم را به ازدواج خود در آوردم در مدت و مهر مشخص شده.

 

سپس دوباره مرد برای خودش می‌گوید:

«قَبِلتُ التَّزویج»

قبول کردم این ازدواج را.

  • در صورتی که شخص سوم بخواهد صیغه موقت را بخواند:

اگر عاقد شخص دیگری باشد، ابتدا باید از هر دو طرف برای خواندن صیغه ی عقد وکالت بگیرد و بعد از آن، صیغه را این گونه بخواند:

فرض کنید که نام خانم «فاطمه» است و نام آقا هم «علی». در این صورت:

به وکالت از خانم بگوید:

زَوَّجتُ مُوکِّلَتی (فاطمۀ) مُوَکَّلی (علی) فِی المُدَّۀِ المَعلُومَۀِ عَلَی المَهر المَعلُوم
موُکّل خودم «فاطمه» را به تزویج «علی» در آوردم، در مدت مشخص و با مهریه ی مشخص

پس به وکالت از آقا بگوید:

قَبِلتُ التَّزویجَ لِمُوَکِّلی (علی)

قبول کردم این ازدواج را.

 

بیش‌تر مراجع تقلید معتقدند که اگر امکان خواندن صیغه‌ی عقد به زبان عربی نباشد، می‌توانند ترجمه آن را به فارسی یا هر زبان دیگری بخوانند و لازم نیست وکیل بگیرند.

متن صیغه موقت خامنه ای

برای ازدواج موقتی که مرد وکیل زن است چه عبارت عربی را مرد باید بگوید.؟

پاسخ: اگر خود مرد به وکالت زن صیغه را بخواند، پس از تعیین مدّت و مَهر مرد به وکالت از زن بگوید «مَتَّعْتُ مُوَکِّلَتي لِنَفْسي فِي الْمُدَّةِ الْمَعْلومَةِ عَلَی الْمَهْرِ المَعْلوم » و پس از آن از جانب خودش صیغه قبول «قَبِلْتُ» را بخواند.

متن صیغه موقت مکارم

اگر مرد بخواهد صیغه موقت را جاری کند و زن قبول کند، صحیح است؟ متن صیغه چگونه می شود؟ اگر مردی بخواهد زنی را وکالتاً برای خود عقد موقت کند چه باید بگوید؟

جواب: در صورت اول مرد بگوید من تو را برای این مدت و این مهریه به همسری خود درآوردم و زن هم قبول کند و در صورت دوم مرد بگوید موکله خودم فلان کس را برای این مدت و با این مبلغ به عقد خودم درآوردم، بعد بگوید من هم قبول کردم.

بیشتر بخوانید: فرق صیغه با عقد؛ صیغه محرمیت با عقد موقت و عقد دائم چه تفاوتی دارد؟

متن صیغه موقت

چند نکته مهم در مورد صیغه موقت

۱.جهت انجام صیغه ی موقت نیاز به دانستن احکامی است که با مراجعه به سایت یا دفتر مراجع خود ، نظر آنان را در این باره جویا شوید.

۲- جهت یادآوری دوستان عرض کنم که قبلا باید مقدار مهریه و مدت ازدواج تعین شده باشد .بعد صیغه عقد خوانده شود. ضمنا دختران باكره كه سابقه ازدواج ندارند بنا بر نظر عده ای از مراجع لازم است در ازدواج موقت نخست از پدر اجازه بگیرند. به امید اینكه همه به رفع نیازهای خود از راه شرعی و الهی رو آورند.

۳- سن ازدواج موقت: در( ماده های ۱۰۴۳ و ۱۰۴۴) قانون مدنی سن نکاح برای دختر هم شبیه ازدواج دایم ۱۳ سال است.

۴- نداشتن حق نفقه: به تصریح ماده ۱۱۱۳ قانون مدنی« درعقد انقطاع زن حق نفقه ندارد مگر این که شرط شده باشد یا آنکه عقد مبنی بر آن جاری شده باشد.» ولی چه بسا در صورت شرط نفقه ترک انفاق شوهر عمل مجرمانه نیست و زن تنها میتواند از دادگاه الزام شوهر به دادن نفقه را تقاضا کند.

۵- زوجین از هم ارث نمی برند: براساس ماده ۹۴۰ قانون مدنی «زوجین که زوجیت آنها دائمی بوده و ممنوع از ارث نباشند از یکدیگر ارث می برند.» بنابراین معنای ماده آن است که در نکاح منقطع زوجین از هم ارث نمی برند.

۶– تمدید صیغه موقت: درصورتی که کسی بخواهد عقد موقتی همسرش را تمدید کند قبل از تمدید باید عقد قبلی تمام شده باشد یا مدت باقی مانده به وسیله شوهر بخشیده شده باشد. پس درصورتی که به عنوان مثال یک ماه عقد نموده باشند و پس از مدتی بخواهند مدت را بیش تر کنند باید یک ماه از تاریخ آن گذشته باشد یا در صورتی که یک ماه نگذشته مدّت باقی مانده از سوی شوهر بخشیده شود و درصورتی که مدت تمام شده (و زن با کس دیگری عقد نکرده است) پس جایز است بدون سپری کردن دوران عدّه با همان شوهر قبلی خود عقد موقت جدید داشته باشد.

۷- جدا شدن زن و شوهر در ازدواج موقت: در ازدواج موقتی که مدت آن طولانی است (مثلا عقد موقت ۹۰ ساله خوانده شده باشد) بدون طلاق نمیتوان از یکدیگر جدا شد بلکه باید نسبت به پرداخت مهریه قبل از طلاق اقدام كرد.

اما در ازدواج موقتی که طولانی مدت نیست، در آن صورت با بخشیدن مهلت توسط مرد آن ازدواج فسخ خواهد شد زیرا از نظر اسلام جدایی در ازدواج موقت به یکی از دو طریق زیر امکان‌پذیر است:

الف- تمام شدن مدت ازدواج موقت که در هنگام عقد تعیین شده است.
ب)- بخشیده شدن مدت باقی مانده از طرف مرد.

مهریه در ازدواج موقت

در صیغه کردن باید مهریه به طور کامل معلوم شود. به عنوان مثال اگر مهریه یک شاخه گل رز است باید عنوان شود که کدام شاخه گل رز. یا اگر عنوان نشده ارزش مالی آن نیز عنوان شود. به عنوان مثال یک شاخه گل رز به مبلغ ۲۰ تومان. همچنین مدت صیغه نیز باید به صورت دقیق معلوم شود. اگر خانم و آقایی قصد انجام عقد دائم را دارند باید مدت صیقه آن ها تمام شود یا آقا بگوید بقیه مدت را به همسرم بخشیدم. در غیر این صورت عقد دائم باطل می شود. پس از جاری شدن صیغه مهریه برگردن مرد است. اگر مرد با زن رابطه برقرار کند، باید تمام مهریه را به او بدهد در غیر این صورت پرداخت نصف مقدار مهریه الزامی است.

ازدواج موقت

شرایط صیغه و ازدواج موقت چیست؟

ازدواج موقت از نظر شرعی در اسلام حلال قرار داده شده پس از نظر قانونی و حقوقی نیز مشکلی ندارد. انجام آن مستلزم یکسری شرایط است که در ادامه به آن می پردازیم:

  • برای ازدواج موقت احتیاجی به نوشتن و گرفتن شاهد نیست. همین که صیغه خوانده شود کافی است.
  • اگر صیغه ازدواج موقت توسط زن و مرد جاری نشود و عاقد داشته باشد، عاقد باید بالغ باشد.
  • اگر زن شوهردار با مردی که قرار است در آینده با او ازدواج کند، زنا کند، آن زن برای همیشه بر او حرام می شود.
  • در ازدواج موقت طلاق وجود ندارد. بلکه با پایان مدت زمان تمام می شود. یا اینکه مرد می گوید بقیه زمان را به همسرم بخشیدم.
  • صیغه تنها با زنانی امکان پذیر است که بکارت آن ها با شوهر کردن از بین رفته باشد. (ازدواج با زنانی که بکارت آن ها به واسطه زنا از بین رفته است مانند ازدواج با زنان باکره با اجازه پدر صورت می پذیرد)
  • مرد می تواند زنی که هنوز در عقد موقت او قرار دارد و مدت عده او تمام نشده به عقد دائم خود در بیاورد.
  • زن نباید هنگام جاری شدن صیغه موقت در نکاح مرد دیگری باشد.
  • رضایت طرفین باید وجود داشته باشد.
  • در مورد اینکه آیا مرد می تواند با همسر موقت خود بیشتر از ۴ ماه نزدیکی نکند بین علما اختلاف است.
  • همانطور که خواستگاری از زنی که ازدواج دائم کرده حرام است، خواستگاری از زنی که به صیغه فرد دیگر در آمده نیز حرام است.

مسائل جنسی در صیغه ازدواج موقت

در ازدواج موقت اگر شرطی قید نشده باشد، هر دو طرف می تواند از یکدیگر به اندازه رابطه جنسی در عقد دائم لذت ببرند و نزدیکی صورت بگیرد. اما اگر زن ضمن عقد ذکر کرده باشد که به نزدیکی راضی نیست این عمل انجام نمی پذیرد تا زمانی که زن رضایت زن حاصل شود. اگر صیغه موقت به منظور آشنایی باشد و پدر دختر باکره این امر را ذکر کرده باشد، نزدیکی نباید صورت بپذیرد.

حقوق زنان در ازدواج موقت و صیغه

در ازدواج موقت زن از مرد ارث نمی برد و بالعکس؛ مرد نیز از زن ارث نمی برد. اگر باردار شود حق خرجی به او تعلق نمی گیرد. حتی اگر این امر را در هنگام صیغه نداند. در عوض زن نیز برای بیرون رفتن از خانه نیاز به اجازه شوهر ندارد. مگر آنکه حق و حقوق شوهر پایمال شود که در این صورت حرام است.

آیا با صیغه موقت موافقید؟ دیدگاه‌های خود را در انتهای این صفحه در قسمت “ارسال نظر” با ما و سایر مخاطبان ستاره به اشتراک بگذارید.

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید