دعای صنمی قریش یکی از ادعیههای مشهوری است که در بین شیعیان از اهمیت خاصی برخوردار است. این دعا که به پیامبر اسلام (ص) و امام علی (ع) نسبت داده میشود، دربرگیرنده نفرینها و لعنهای شدیدی علیه دشمنان اهل بیت (ع) است. محتوای دعای صنمی قریش بهطور خلاصه مربوط به ظلمهای تحمیلشده بر رسول اکرم (ص) و اهل بیت ایشان (صلوات الله علیهم اجمعین) و نافرمانیهای مشرکان از اوامر الهی است. این دعا به دعای دلشکستگان شهرت دارد و برای آرامش قلبهای شکسته توصیه میشود.
ریشه دعای صنمی قریش: فریادی از دل تاریخ
بهترین روش برای آشنایی با دعای ثمنی قریش یا صنمی قریش این است که در درجه اول بدانیم، دعای صنمی قریش چیست و چه هدفی را دنبال میکند. بهطورکلی، هدف دعای صنمی قریش، نشان دادن چهره واقعی دشمنان اهل بیت (ع) و کسانی است که به آنها ظلم و ستم روا داشتهاند. برخی معتقدند که این عبارت بهصورت خاص به خلفای راشدین اول و دوم اشاره دارد. این دعا دربردارنده نفرینهای شدید و طولانی علیه کسانی است که به پیامبر اسلام (ص)، امام علی (ع) و اهل بیت (ع) خیانت کرده و به دین اسلام ضربه زدهاند. هدف اصلی از خواندن این دعا، بیان مظلومیت اهل بیت (ع)، نفرین بر ظالمان و درخواست کمک از خداوند است.
دعای صنمی قریش کجای مفاتیح است؟
برای آن دسته از افرادی که میپرسند دعای صنمی قریش کجای مفاتیح آمده یا اینکه اصلا این دعا در چه کتابی وجود دارد، باید بگوییم که دعای صنمی قریش در مفاتیح ذکر نشده است و در جلد ۸۵ از کتاب بحارالانوار، صفحه ۲۴۰ نقل شده است و عنوان یکی از ادعیه بلندمرتبه و عظیمالشان را به خود گرفته و از بهترین اذکار به شمار میرود. گفته میشود دعای صنمی قریشی از جمله اذکاری است که حضرت امیرالمومنین (ع) بر خواندن آن در هنگام قنوت نماز مداومت میورزیدند و میفرمودند: «هرکسی که این دعا را بخواند همانند کسی است که در خدمت رسول خدا (ص) در جنگ بدر، اُحد، و حُنَین یک میلیون تیر به سوی دشمن افکنده باشد».
در نهایت، زمانی که به دعای صنمی قریش صوتی گوش فرا دهید یا نسخه نوشتاری آن را بخوانید، متوجه گستره ظلم تاریخی به اهل بیت (ع) خواهید شد.
دعای صنمی قریش فرهمند برای رفع حاجات
برای بهرهمندی از برکات این دعا، میتوانید با کلیک روی فایل صوتی دعای صنمی قریش ، این دعا را با صدای دلنشین استاد فرهمند گوش فرا داده و از شنیدن آن لذت ببرید.
شیوه خواندن و ختم دعای صنمی شریف
برخی از افراد میپرسند: «دعای صنمی قریش برای چی خوبه؟». این دعا برای حاجترواشدن و استجابت خواستهها توصیه و سفارش شده است. آداب دعای سریعالاجابه صنمی قریش در روزهای مختلف هفته بهصورت زیر است که در مجموع ۴۰ مرتبه خوانده میشود:
- شنبه یک مرتبه
- یک شنبه ۳ مرتبه
- دوشنبه ۵ مرتبه
- سه شنبه ۷ مرتبه
- چهار شنبه ۷ مرتبه
- پنج شنبه ۸ مرتبه
- جمعه ۹ مرتبه
دعای صنمی قریش برای ازدواج و شفای بیمار
یکی دیگر از موارد توصیهشده دعای ثمنی قریش یا صنمی قریش، خواندن آن بهعنوان دعای گشایش بخت و شفای بیماران است. آداب دعای صنمی قریش برای ازدواج به این صورت است که باید این دعا را به مدت ۴۰ روز و هر روز ۱ مرتبه ختم کنید.
برای شفای مریض دعای صنمی قریش باید به مدت ۳ روز و هر روز ۱۰ مرتبه بخوانید.
متن کامل دعای شریف صنمی قریش
بسم الله الرحمن الرحیم
أللَّهُـمَّ صَـلِّ عَـلی مُـحَمَّـدٍ وَ آلِ مُحَـمَّـدٍ أللَّهُمَّ العَـن صَنَمی قُرَیشٍ وَجِبتَیهَا وَ طاغُـوتَیها وَ إفکَـیها وابنَـتَیهِمَا اللَّذَینِ خالَفا أمرَکَ وَ أنکَرا وَحـیَکَ وَ جَـحَدا إنعـامَکَ وَ عَـصَیا رَسِولَکَ وَ قَـلَّبا دینَکَ وَ حَرَّفا کِتابَکَ وَ عَـطَّلا أحکامَکَ
پروردگارا، درود بفرست بر محمّد و آل محمّد صلیاللهعلیهوآلهوسلم و لعـنت کن دو بـت قریش (ابوبکر و عمر) و دو مشرک آن و دو سرکرده ضلالت را، و آن دو دروغپرداز را، دختران آنان (عایشه و حفصه) را، آن دو نفری که فرمانت را زیر پا نـهادند، وحی تو را نپـذیـرفتند، نعـمت رسولت را انکار کردند، نافرمانی پیامبرت را کردند، دینت را واژگون نمودند، قـرآنـت را تحـریف کردند و احکام تو را بی ثمر گذاردند.
وَ أبطَلا فَـرائِضَکَ وَ اَلحَدا فی آیاتِکَ وَعـادَیا اَولِیائِکَ وَ والَیا أعدائَکَ وَخَرَّبا بِلادَکَ وَأفـسَداعِبادَکَ.أللَّهُمَّ العَـنهُما وَأتباعَـهُما وَاَولِیآءَهُما وَاَشیاعَهُما ومُحِبّیهِما فَـقَـد أخرَبا بَیتَ الـنـُّبـُوَّةِ وَرَدَما بابَهُ وَنَقَـضا سَقـفَهُ وَ ألحَـقا سَـمـآئَهُ بِأرضِهِ وَعالِیهُ بِسافِـلِهِ وَ ظاهِرَهُ بِباطِـنِهِ وَأستَاصَلا أهلَهُ
و تـباه کردند احـکام واجـب تو را، و از درستیزگی با آیاتت برآمدند، و دشمنی کردند با دوستانت و دوستی کردنـد با دشمـنانـت، و شهـرهـای تو را ویـران ساخـتند، و بـندگانت را به فساد کشاندند، خدایا لعنت کن آن دو و پیروانشان و یارانشان و گرویدگان به آندو و دوستانشان را، زیرا آن دو ویران ساختند خانه وحی را و در آن را کاملاً بستند و شکست سقف آن را، و آن را زیر و رو کردند، و بالا و پایین آن را یکی کردند و ظاهـر و باطنش را ویران کردند و اهـل آن را از بیخ برانداختند
وَ أبادا أنصارَهُ وَ قَتَلا أطفالَهُ وَ أخلَیا مِنبَرَهُ مِن وَصِیِّهِ وَ وارِثَ عِلمِهِ وَجَحَدا إمامَتَهُ وَأشرَکا بِرَبِّهِما فَعَـظِّم ذَنبَهُما وَ خَلِّدهُـما فی سَقَرٍ وَ ما أدراکَ ما سَقَـرٍ لاتُبقی وَ لاتَذَر
و یاوران آن را هلاک کردند و کودکانـشان را کشتند و منبر نبوت را از وصیّ نبی ووارث پـیـامبر، تـهی کردند و انـکـار کردند امـامت وصیّ پیامبر را و مـشرک به خدا شدند، پس خدایا گناه آن دو را بزرگ شمار و برای همیشه در جهنم سقر جایشان بده، جهنمی که بندگان نمیتوانند شدت عذابش را درک کنند، جهنمی که نه چیزی را باقی میگذارد و نه رها میسازد
أللَّهُمَّ العَـنهُم بِعَـدَدِ کُلِّ مُنکَرٍ أتَوهُ وَ حَقٍّ أخفَـوهُ وَ مِـنـبَرٍ عَلَوهُ وَ مُؤمِنٍ أرجَوهُ وَ مُنافِقٍ وَلَّوهُ وَ وَلِّیٍ آذَوهُ وَطَـریدٍ آوَوهُ وَ صادِقٍ طَـرَدُوهُ وَ کافِـرٍ نَصَـرُوهُ وَ إمامٍ قَهَـرُوهُ
خدایا آن دو و پیروانشان را به عـدد هـر کار نـاروایی که انجام دادند لـعنـت کن، و به عدد هر حقی که مخفی داشتند و هر منبری که به ظلـم بر آن بالا رفتند و هر مـؤمنی که تبعیدش کردند و هر مـنـافقی که به کارگماردند و هر دوست خدا که آزردند و هر تبعید شدهای که پناهش دادند و هر راستـگویی که راندند و هر کـافری که یـاری کردنـد و هـر امام بر حقی که مقهورش کردند
وَ فَرضٍ غَـیَّرُوهُ وَ أثَرٍ أنکَرُوهُ وَ شَرٍّ آثَرُوهُ وَ دَمٍ أراقـُوهُ وَ خَبرٍ بَدَّلُوهُ وَ کُفـرٍ نَصَبوه وَ إرثٍ غَصَبُوه وفَیءٍ اقتَطَعُوهُ
هر واجبی که آن را تـغیـیر دادند و هـر دلیلی که انکـارش کردنـد و هـر امر زشتی که اختیار کردند و خونهایی که به ناحق ریختند و هر کار نیکی که آن را عوض کردند و هر کـفـری که به پا داشتند و هر ارثـی که به زور گرفتند و هر غنیمتی که به ناحقّ ملک خود ساختند
وَ سُحتٍ أکَلُوهُ وَ خُمسٍ أستَحَلُّوهُ وَ باطِلٍ أسَّسُوهُ وَ جَورٍ بَسَطُـوهُ وَ نِـفاقٍ أسَرُّوهُ وَغَـدرٍ أضمَرُوهُ وَ ظُـلمٍ نَشَـرُوهُ
و هر مال حـرامـی که خوردند و هـر خمسی که برای غـیر اهـلش حـلال شمردند و هر خلاف واقعی که اساس آن را نهادند و هر ستمی که گسترش دادند و هر نـفـاقی که پنهان داشتند و هر نیرنگی که انجـامش را به دل گرفتند و هر ستمی که آن را پراکندند
وَ وَعدٍ أخلَفُـوهُ وَ أمانٍ خانُـوه وَ عَهـدٍ نـَقَـضُـوهُ وَ حَـلالٍ حَرَّمُوهُ وَحَرامٍ أحَلُّوهُ وَ بَطنٍ فَتَّقُوهُ جَنینٍ أسقَطُوهُ وَضِلعٍ دَقُّوهُ
و وعدههایی که بدان وفا نکردند و امانتی که خیانت کردند و پیمانهایی که شکستند و حلالهایی که حرام نمودند و حرامهایی که حـلال کردند و پهـلوهایی که شکافتند و جـنـینی که سبب سقط آن شدند و استخوانی که شکستند
وَ صَکٍّ مَزَّقُـوهُ وَ شَملٍ بَدَّدُوهُ وَعَـزیزٍ أذَلُّوهُ وَ ذَلیلٍ أعَزُّوهُ وَ حَقٍّ مَنَعُـوهُ وَ کِذبٍ دَلَّسُوهُ وَ حُکمٍ قَلَّبُوهُ وَ إمامٍ خالَفُوهُ
و هر سندی که آن را دریدند و هر اجتماعی که پـراکندند و هر عـزیـزی که خوارش کردند و هر خواری که عـزت بخـشیـدند و هر حـقی کـه از صـاحبانش باز داشتند و هر دروغـی که آن را راست جلوه دادند و هر حکمی که آن را وارونه کردند و هر امامی که مخالـفـتش کردند
أللّهُمَّ العَـنهُم بِکُلِّ آیَةٍ حَرَّفُـوها وَ فَریضَةٍ تَرَکُوها سُنَّةٍ غَیَّرُوها وَ رُسُومٍ مَنَعُـوها وَ أحکامٍ عَطَّلُوها وَ بَیعَةٍ نَکَـثـُوها وَ دَعـوَی أبطَــلُوها وَ بَـیـِّنَةٍ أنکَـرُوها وَ حـیـلَةٍ أحـدَثـُوها
خدایا لـعـنـت کن آنان را به عـدد هـر آیهای که آن را تغییر دادند و هر واجبی که آن را ترک کردند و هـر روش پـسندیدهای که تغیـیرش دادند و نشـانههای روشنی که جلـوگیـرش شدند و احکامی که بینتیجه گردانیدند و هر بیعتی که آن را شکستند و هر ادعای حقی که آن را نپذیرفتند و هر شـاهد عادلی که انکار آن کردند و هر نیرنگی که آن را اخـتـراع کردند
وَ خِـیانَةٍ أورَدُوها وَ عَـقـَبَةٍ إرتَـقُـوهـا وَ دِبابٍ دَحرَجُوها وَأزیافٍ لَزِمُوها وَ شَهـاداتٍ کَتَمُـوها وَ وَصِـیَّةٍ ضَیَّعُوها
و هر خیـانـتی که وارد دیـن کردند و هر گردنهای که بالای آن رفتند (برای کشتن پیامبر (ص)) و مشکهای خشکی که آن را غلطاندند و هر تـقلبی که مـقیّد به او بودند و هـر امـری که شاهد آن بودند و هر وصیتی که آن را تضییع نمودند
أللّهُمَّ العَنهُما فی مَکنُونِ السِّرِ وَ ظاهِرِ العَلانِیَةِ لَعـناً کَثـیـراً أبَـداً دائـماً دآئِـباً سَرمَـداً لا إنقِـطاعَ لِأمَـدِهِ وَ لا نَـفـادَ لـِعَـدَدِهِ لَعــناً یَغـدُو أوَّلُهُ وَ لایـَرُوحُ آخِـرُهُ لَهُم
و خـدایـا لـعنـت کن آن دو (عـمر و ابوبکر) را در پنهان نهان و آشکار ظاهر، لعنتی زیاد، پیوسته، مدام، بیابتدا و بیانتها، لعنتی که زمانـش پایانی ندارد و عددش را انتـهـایی نیست، لـعـنـتی که آغـازش را صـبحی باشد ولی انجامـش را شبی نباشد، لعنت تو بر آنان باد
و لِأعـوانِهِم وَ أنصارِهِم وَ مُحِبّیهُم وَ مُوالیهِم وَ المُسَّلَمینَ لَهُـم وَ المـآئِلـینَ إلَـیهِـم وَ النَّـاهِـضـیـنَ بِـاحـتِجـاجِهِـم وَ الـمُــقـتـَدیـنَ بِکَـلامـِهـِـم وَ الـمُــصــَدِّقـیـنَ بِـأحکـامِـهِـم.
و یارانـشان و مـدد کـارانشـان و دوسـتـانـشان و مـرتـبطین با آنان و کسانی که خود را در اختیار آنان گذاشتهاند و به آنان مـایـلنـد و کـسـانی که ادعــاهـای بیاسـاس آنــان را عَــلَــم کـردنـد و پـیـروی کـردنـد از سخـنـان آنان و قــضـاوتهــای بـاطـل آنـان را تـصـدیق نـمـودند.
سپس چـهـار مـرتـبـه بگو:
ألـلـّهُـمَّ عَــذِّبـهُـم عَــذابـاً یَـسـتَـغـیـثُ مـِنـهُ أهـلُ الـنّـارِ. آمینَ رَبَّ العالَمینَ.
خدایا عذاب فرما آنان را، عذابی که استغاثه و فریاد اهل آتش از آن عذاب بلند است.
آمین ربالعالمین
در نهایت، با وجود رواج این دعا در میان برخی از شیعیان، اعتبار دعای صنمی قریش از نظر علمی و تاریخی دعا با چالشهای جدی مواجه است. قدیمیترین منابعی که به این دعا اشاره میکنند، کتابهایی هستند که قرنها پس از صدر اسلام نوشته شدهاند و فاقد سلسله اسناد قوی و متصل به معصومین علیهم السلام هستند. گفته میشود محتوا و ادبیات این دعا با سبک و سیاق دعاهای دیگر ائمه اطهار علیهم السلام تفاوت فاحشی دارد و لعن و نفرین گسترده و مستقیم در این دعا، با روحیه بخشندگی، صبر و رحمت این بزرگواران در تضاد است.