راهنمای اصولی تمیز کردن کنترل تلویزیون [تمیز کردن سطحی و عمقی آلودگی‌ها]

آیا می توانید آخرین باری که کنترل تلویزیون خود را تمیز کرده‌اید به یاد بیاورید؟ با راهنمای کامل تمیز کردن تلویزیون در این مطلب همراه شما هستیم.

کنترل از راه دور یکی از لمسی‌ترین اشیا در بسیاری از خانه‌ها است و در جایگاه آلوده‌ترین اشیا خانه در کنار دستگیره‌های در و سرویس بهداشتی قرار دارد و مدام هم در جاهای مختلف خانه جا به جا می‌شود. 

بیشتر بخوانید: آموزش تمیز کردن تلویزیون به روش صحیح و اصولی

تمیز کردن کنترل تلویزیون

تمیز کردن کنترل تلویزیون

تمیز کردن سطحی اما تمیز کنترل تلویزیون

لوازم مورد نیاز

  • آب و صابون: هر صابون ظرفشویی یا صابون مایع دستی مناسب است
  • سرکه، ایزوپروپیل الکل یا دستمال مرطوب ضد عفونی کننده (اختیاری)
  • یک پارچه بدون پرز
  • چوب پنبه
  • یک خلال دندان
  • یک قوطی هوای فشرده (اختیاری)

زمان مورد نیاز

تمیز کردن اولیه یک کنترل از راه دور تلویزیون فقط به ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

مراحل تمیز کردن سطحی کنترل تلویزیون

  1. دست‌های خود را تمیز بشویید و خشک کنید.

  2. باتری‌ها را بردارید. اکثر کنترل‌های از راه دور دارای باتری‌های قابل جابجایی در زیر یک پانل کشویی هستند. برخی ازکنترل‌ها نیز از باتری‌های غیرقابل تعویض و قابل شارژ استفاده می‌کنند. برای این کنترل، مطمئن شوید که در نزدیکی محفظه داخلی رطوبت نخواهید داشت. 

  3. بدنه ریموت را با آب و صابون تمیز کنید. چند قطره صابون را با آب گرم در یک کاسه کوچک مخلوط کنید. یک لبه پارچه بدون پرز را در مخلوط آغشته کنید، سپس تا جایی که می‌توانید مایع اضافی را فشار دهید. تمام بدنه کنترل تلویزیون را پاک کنید و روی مناطقی تمرکز کنید که کثیفی، چربی و آلودگی جمع شده است. یک چوب پنبه مرطوب برای تمیز کردن روی و اطراف دکمه‌ها مفید است.

  4. ریموت را ضدعفونی کنید (این مرحله اختیاری است). می توانید در مرحله بالا از صابون آنتی باکتریال استفاده کنید یا می‌توانید یک قسمت سرکه را با دو قسمت آب در یک کاسه کوچک مخلوط کنید. یک لبه پارچه بدون پرز را به مخلوط آغشته کنید، سپس مایع اضافی را فشار دهید. سطوح کنترل را به طور کامل پاک کنید. برای تمرکز روی دکمه‌ها، یک چوب پنبه را در مخلوط سرکه آغشته کنید، مایع اضافی را فشار دهید و سطح هر دکمه را کاملا پاک کنید. اگر یک ضد عفونی‌کننده قوی‌تر را ترجیح می‌دهید، دستمال مرطوب ضدعفونی کننده (دوباره با فشار مایع اضافی) برای تمیز کردن بدنه کنترل استفاده کنید. با این حال، استفاده از الکل را اغلب روی دکمه‌های لاستیکی توصیه نمی‌کنیم چون می‌تواند بر لاستیک تأثیر منفی بگذارد.

  5. شکاف‌های اطراف دکمه ها را تمیز کنید. از یک خلال دندان برای شل کردن و پاک کردن هر گونه زباله در شکاف‌های اطراف دکمه‌ها استفاده کنید. شما می توانید از یک قوطی هوای فشرده نیز برای از بین بردن آلودگی‌های سطحی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه صندلی‌ پلاستیکی سفید را مثل روز اول تمیز کنیم؟

تمیز کردن سطحی اما تمیز کنترل تلویزیون

تمیز کردن عمبق کنترل تلویزیون

برای نجات کنترل از راه دوری که دکمه‌های آن به درستی کار نمی‌کند، فقط باید یک تمیز کردن عمیق انجام دهید. در این روش باید کنترل از راه دور را باز کنید تا دکمه‌ها را از داخل تمیز کنید، البته که می‌تواند به قطعات یا عملکردهای ریموت آسیب برساند. از این روش روی کنترل از راه دور با صفحه لمسی استفاده نکنید.

لوازم مورد نیاز

  • یک پیچ گوشتی کوچک فیلیپس
  • یک پیچ گوشتی سر مسطح کوچک، کارت اعتباری، یا سایر اشیا مسطح و سفت و سخت
  • آب و صابون
  • ایزوپروپیل الکل
  • یک پارچه بدون پرز یا توپ‌های پنبه‌ای
  • چوب پنبه

زمان مورد نیاز

اگر یک یا چند دکمه کنترل تلویزیون شما به درستی کار نمی‌کند، تمیز کردن عمیق ممکن است کمک کند. اگرچه اگر مراقب نباشید می‌تواند به کنترل از راه دور شما آسیب برساند، بنابراین توصیه می‌کنیم فقط در صورت لزوم، فقط کنترل غیر لمسی تلویزیون را به صورت عمیق را تمیز کنید. بسته به این که چقدر باز و بسته کردن کنترل تلویزیون شما سخت باشد، می‌توانید انتظار داشته باشید که این فرآیند از ۱۵ دقیقه تا یک ساعت طول بکشد.

مراحل تمیز کردن عمیق کنترل تلویزیون

  1. باتری‌ها را بردارید.

    کنترل را باز کنید برخی از کنترل‌ها توسط پیچ‌ها به هم متصل می‌شوند که معمولا به یک پیچ گوشتی کوچک نیاز دارند. برخی دیگر توسط قطعات محکمی متصل هستند که باید آن‌ها را با استفاده از پیچ گوشتی سر صاف یا سایر اشیاء مسطح و سفت مانند چاقوی کره خوری، کارت اعتباری یا غیره از هم جدا کنید اما پیچ گوشتی به طور کلی مؤثرتر است، البته هرچند می‌تواند در شاسی ریموت گیر کند و خراش دائمی بر جای بگذارد. از یک انتهای کنترل از راه دور شروع کنید و در حالی که در طول بدنه کنترل از راه دور حرکت می‌کنید، مجموعه گیره‌های منطبق را در هر طرف آزاد کنید. مراقب باشید حرکات دست شما آرام باشد.

  2. قسمت‌های کنترل داخلی را جدا کرده و تمیز کنید. وقتی ریموت را باز کردید، قسمت دکمه را جدا کنید.

  3. پوسته سخت آن را جدا کنید و برد مدار را از بدنه پشتی ریموت جدا کنید. می‌توانید پد دکمه لاستیکی را جدا کنید و هر قسمت تمام پلاستیکی را با آب گرم و صابون بشویید و با استفاده از یک چوب پنبه وارد شکاف ها شوید.

  4. در صورت تمایل، قطعات پلاستیکی را با کمی ایزوپروپیل الکل روی یک تکه پنبه یا چوب پنبه ضدعفونی کنید. مطمئن شوید که هر گونه زباله را از قسمت زیرین پد دکمه که ممکن است مانع از فشار دادن کامل دکمه‌ها بر روی برد مدار شود، پاک کرده‌اید.

  5. برد مدار را تمیز کنید. یک چوب پنبه را به الکل ایزوپروپیل آغشته کنید، رطوبت اضافی را فشار دهید و به آرامی روی برد مدار را پاک کنید.

  6. کنترل را دوباره جمع کنید. قبل از اینکه قطعات را دوباره کنار هم قرار دهید، اجازه دهید همه چیز کاملا خشک شود (زمان بگذارید و صبور باشید). در صورت لزوم، قبل از مونتاژ مجدد قطعات را برای آخرین بار با یک پارچه بدون پرز پاک کنید.

  7. قبل از بستن کنترل از راه دور مطمئن شوید که همه دکمه‌ها به درستی در پوسته پلاستیکی قرار گرفته‌اند. می‌توانید از یک خلال دندان یا پیچ گوشتی برای فشار دادن دکمه‌های لاستیکی به جای خود از پشت استفاده کنید.

  8. باتری‌ها را دوباره وارد کنید و دکمه‌ها را تست کنید. اگر تمیز کردن عمیق مشکل را برطرف نکرد، ممکن است نیاز به خرید یک کنترل تلویزیون جایگزین داشته باشید.

تمیز کردن عمیق کنترل تلویزیون

بیشتر بخوانید: آموزش تمیز کردن کولر گازی و پاک کردن قسمت داخلی و خارجی آن

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما و کاربران محترم سایت ستاره به اشتراک بگذارید.

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید