حکم رفتن به مسجد در زمان پریود و لکه بینی چیست؟

یکی از سوالاتی که برای زنان به وجود می‌آید؛ ورود به مسجد در زمان پریودی است؟ این کار چه حکمی دارد و در چه صورت جایز است؟

مسجد در روایات اسلامی و هم‌چنین در میان مسلمانان، دارای جایگاهی رفیع است. بنابراین برای ورود زنان در زمان پریودی به مسجد احکام و ممنوعیاتی وجود دارد که باید از آن آگاه باشید. 

احکام حائض مانند «داخل شدن در مسجدالحرام و مسجدالنبی (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و توقف در سایر مساجد، و قراردادن چیزی در مساجد بنابر آنچه که در بحث جنابت نیز وجود دارد؛ جرام است، زیرا حائض در جمیع احکام مانند جنب است‌.

خانمي که حائض است، نمي تواند در مجلس ختم در مسجد شرکت کند. اگر مجلس ختم در مسجد بود، قسمت صحن مسجد و حياط مسجد که حکم مسجد را ندارد، مي تواند براي اظهار همدردي با خانواده متوفي و عرض تسليت شرکت کند. البته عبور از مسجد مانعی ندارد. یعنی از یک در وارد شده و بدون توقف از در دیگر خارج شوید. 

بايد در جامعه ديني اين گونه مسائل براي همه روشن شود که اگر چنين مجلسي در مسجد برگزار شده، نبايد انتظار داشته باشند همه بستگان و آشنايان شرکت کنند، چون ممکن است برخي از خانم ها به خاطر منع شرعي نتوانند شرکت کنند. نيز براي فرهنگ سازي مي توان به سخنران مجلس ياد داشتي داد که اين گونه مطالب براي مردم گفته شود تا بهتر آگاه شوند.

 

چرا زن حائض نباید به مسجد برود؟

حائض کسی است که خون غلیظ قرمز ، با حرارت از او خارج می شود. پس سزاوار است که وقتی خون دید از نماز کناره گیری کند و به مسجد نزدیک نشود مگر عبوری ، همانگونه که در جنابت حکم می‌شود. 

زن نمي تواند در حال عادت ماهيانه در مسجد توقف كند،‌ اما وارد شدن در مسجد به صورت عبوري اشكال ندارد،‌ و همين طور وارد شدن و توقف كردن در حسينيه اشكال ندارد.

دليل اين كه زن نمي تواند در مسجد توقف كند روايتي از امام باقر (ع) است.

زراره و محمد مسلم از راويان برجسته شيعه مي گويند:‌

قُلْنَا لَهُ الْحَائِضُ وَ الْجُنُبُ يَدْخُلَانِ الْمَسْجِدَ أَمْ لَا قَالَ الْحَائِضُ وَ الْجُنُبُ لَا يَدْخُلَانِ الْمَسْجِدَ إِلَّا مُجْتَازَيْنِ- إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَقُولُ وَ لٰا جُنُباً إِلّٰا عٰابِرِي سَبِيلٍ حَتَّىٰ تَغْتَسِلُوا.
ما از حضرت سوال كرديم. آيا حائض و جنب مي توانند داخل مسجد شوند يا نه؟ امام فرمود: حائض و جنب نمي توانند داخل مسجد شوند مگر اين كه بخواهند عبور كنند. سپس امام فرمود خداوند متعال در قرآن كريم اين حكم را بيان كرده و فرموده است:

وَ لٰا جُنُباً إِلّٰا عٰابِرِي سَبِيلٍ حَتَّىٰ تَغْتَسِلُوا،‌

نبايد اين كار را در حال جنب انجام دهيد مگر اين كه درحال عبور باشيد.

مرحوم شیخ طوسی در نهایه آورده است :

و (الحائض) لا تدخل المسجد إلّا عابرة سبيل، و لا تضع فيه شيئا. و يجوز لها أن تتناول منه

و حائض داخل مسجد نمی شود مگر گذری و چیزی در آن نمی گذارد و جایز است که از آن بردارد.

حکم رفتن به مسجد در زمان پریود از نظر مراجع تقلید

حکم رفتن به مسجد در زمان پریود از نظر مراجع تقلید

رفتن به مسجد در پریودی مقام معظم رهبری

حکم ورود حائض و جنب به مسجد در فروض زیر چگونه است:

الف)- مسجد دو در دارد، شخص از یک در وارد و از در دیگر خارج می شود؟ با فرض وجود دو درب، آیا می تواند از همان در ورودی برگردد؟

در غیر مسجد الحرام و مسجد النبی (صلى الله عليه و آله و سلم) عبور از مسجد اشکال ندارد.

ب)- ورود به حرم (زیر گنبد) و خروج از آن بلافاصله اشکال دارد؟

بنا بر احتیاط مشاهد مشرفه ملحق به مساجد است.

ج)- اگر مسجد یک درب دارد و در قسمت انتهاء مسجد حسینیه و جود دارد، آیا حائض و جنب می توانند با عبور از داخل مسجد به آن نقطه بروند؟

در فرض سؤال نيز می تواند عبور کند.

د)- آیا ورود به مسجد با این حال حتما باید برای ضرورت باشد، یا اینکه می تواند برای دادن چیزی به دیگری به داخل برود و برگردد؟

جواز عبور جنب از مسحد مختص به حال ضرورت نمى باشد بلکه می تواند با اختیار نیز عبور کند.

سوال: بانوانی که عذر شرعی دارند، آیا می‌توانند کفش خود را در جای که جزو مسجد است بیرون آوردند؟ آیا در آوردن کفش در مسجد بدون این که کفش را با دست جا به جا کنند، مصداق گذاشتن چیزی در مسجد است؟

جواب: در فرض سؤال، مصداق گذاشتن چیزی در مسجد است و جایز نیست.

سوال: من یک روز مانده به این که از حیض پاک بشوم از صبح تا بعد از ظهر لکه‌ای ندیدم و چون در مراسمی در مسجد باید شرکت می‌کردم، به قصد این که پاک شده ام، غسل حیض انجام دادم، اما چند ساعت بعد از اتمام مراسم، متوجه لکه‌های قهوه‌ای بزرگتر از یک سکه شدم؟ آیا من به خاطر رفتن به مسجد مرتکب گناه شده ام؟ اصلاً از کجا متوجه و مطمئن بشوم که از حیض پاک شده ام؟

جواب: در فرض مذکور مرتکب گناه نشده‌اید. به طور کلی هر گاه بدانید در باطن (داخل واژن) خون نیست و پاک است ــ اگر چه گمان داشته باشید پیش از تمام شدن ده روز دوباره خون خواهید دید ــ باید غسل کنید و عبادات را انجام دهید، ولی اگر داخل واژن آلوده باشد یا یقین داشته باشید پیش از تمام شدن ده روز دوباره خون می بینید، نباید غسل کنید و نمی‌توانید نماز بخوانید یا در مسجد توقف کنید، بلکه باید به احکام حیض عمل کنید.

رفتن به مسجد در پریودی نوری همدانی

از نظر آیت الله نوری همدانی کارهایی که در وقت حیض بر زن حرام بوده مانند توقف در مسجد و مس خط قرآن است که تا غسل نکند بر او حلال نمی‌شود.

رفتن به مسجد در پریودی سیستانی

در این دوران رفتن به مسجد حرام است. نشستن در صحن‌ها و رواق‌های حرم امامان معصوم که مسجد نباشد اشکال ندارد، ولی در رواقی که ضریح در آن قرار دارد به احتیاط واجب نمی تواند در آنجا بنشیند و می تواند از یک درب داخل شود و از درب دیگری خارج شود.

رفتن به مسجد در پریودی مکارم شیرازی

ورود زنان حائض به مسجد جایز نیست. زنان در حال عادت زنانه حرام است که در مسجد توقّف کنند و اگر فرش مسجد آلوده شود باید تطهیر کرد و افراد ناآگاه را باید به این مسائل آشنا کرد.

  • ورود زنان حائض به زیرزمین مسجد

سوال: مسجدی در محل ما قرار دارد که فعلا در زیر زمین آن به مدت۱۳ سال است نماز جماعت برگزار می شود و در آینده که مسجد ساخته شد زیر زمین آن به عنوان سرویس بهداشتی مسجد استفاده خواهد شد، یکی از روحانیون گفته که چون قرار است در آینده این محل سرویس بهداشتی شود فعلا حکم نماز خانه را دارد و ورود زنانی که دوره عادت ماهانه را دارند اشکال ندارد. می خواستیم ببینیم نظر حضرت عالی در این مورد چیست؟ با توجه به اینکه از این مکان به نام مسجد حضرت سجاد(ع) نام برده میشود و تابلوی مسجد نیز دارد.

جواب:اگر به هنگام وقف فقط طبقه همکف وقف مسجد شده باشد زیرزمین و طبقات دیگر حکم مسجد ندارد ولی اگر مقید به طبقه همکف نبوده همه طبقات حکم مسجد دارد.

رفتن به مسجد در پریودی  آیت الله العظمی صانعی

سوال:گاهى در مسجدى يك قسمت از آن به عنوان تكيه يا حسينيّه ساخته شده و زنان تصوّر مى كنند در ايّام حيض مى توانند در آن قسمت داخل بشوند، آيا چنين چيزى امكان دارد؟

جواب ـ ورود و توقّف زن حائض، در مسجد حرام است نه در غير آن، مانند حسينيّه و غيره. بنابراين، جواز و عدم جواز، تابع اطمينان به مسجد بودن و عدم اطمينان به آن است و محض گفتن افراد، نمى تواند سبب جواز ورود زن حائض شود، با فرض اين كه زن، آن جا را مسجد مى داند و اطمينان به مسجد بودن آن دارد.

سوال: اگر فرضاً براى حرم ائمه(عليهم السلام) طبقات بالا و پايينى ساخته شود؛ آيا حكم حرمت توقف اشخاص جنب و حائض و نفساء در طبقات بالا و پايين مانند مساجد جارى است؟

جواب ـ آرى جارى است، چون حرم ائمه معصومين(عليهم السلام) حكم مسجدرا دارد؛ همان طور كه مسجد عمق وارتفاع آن كلاً مسجد است نه فقط سطح ظاهرى آن، حرم ائمه(عليهم السلام)هم طبقاتى كه روى آن ها ساخته شود يا زير آن ها؛ حكم حرم را دارد.

لکه بینی و رفتن به مسجد

لکه بینی و رفتن به مسجد

دیده شدن انواع خون و لکه بینی جزء جدایی ناپذیر از زندگی زنان محسوب می‌شود و هر زنی تجربه دیدن یک یا چند نوع از آن‌ها را دارد. پس دانستن احکام شرعی در چنین شرایطی امری لازم و ضروری است. زنان و دختران در این ایام بسته به شرایط، باید از انجام برخی احکام دینی که حرام محسوب می‌شود، اجتناب نمایند. به غیر از نماز و روزه و خواندن قرآن، برخی دیگر از اعمال دینی مانند رفتن به مسجد الاحرام یا مسجد نبی حرام، طواف و … نیز شامل احکام شرعی در این ایام هستند. 

حکم ورود زن مستحاضه به مسجد

کارهایی که بر حائض حرام است برای مُستحاضه اشکال ندارد؛ مانند ورود به مسجد الحرام و مسجد النبی، توقف در مساجد، خواندن سوره‌های سجده‌دار و آمیزش با همسر. برخی مراجع تقلید جواز این امور را مشروط به انجام غسل‌های واجب استحاضه یا همه کارهای لازم برای نماز می‌دانند.
  • خانمی که استحاضه ( کثیره یا متوسطه )‌است، می تواند بدون غسل برای ختم، وارد مسجد شود؟

-آیات عظام خامنه ای و سیستانی: اشکال ندارد.

-آیت الله مکارم: رفتن به مسجد و توقف در آن، براي زن مستحاضه قليله حرام نيست و زن مستحاضه کثيره در صورتي مجاز به اين کار است که غسل هاي روزانه را انجام داده باشد.

– آیت الله شبیری: توقف در مساجد برای مستحاضه قلیله و متوسطه اشکال ندارد و برای کثیره نیز در صورتی که غسلهای واجب خود را انجام دهد مانعی ندارد

و اگر هنوز وقت نماز نرسیده است بنابر احتیاط باید غسل کند.

– آیت الله فاضل: زن مستحاضه درحال استحاضه کثیره یا متوسطه می تواند بدون غسل، به مسجد برود و برای ختم در مسجد توقف کند ولی احتیاط مستحب است که در حال اختیار بدون غسل به مسجد توقف نکند.

علاوه بر این برای ورود زنان به حرم امامان در زمان پریودی و قرآن خواندن در زمان پریود احکامی وجود دارد. 

نظرات و پرسش‌های خود را درباره ورود زنان در زمان حیض در مسجد برای ما بنویسید. در پایان می‌توانید حکم ختم صلوات در دوران قاعدگی از نظر مراجع تقلید و حکم چله گرفتن و عادت ماهیانه را نیز در ستاره بخوانید. 

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید