دانلود متن کامل حدیث کسا با ترجمه فارسی + فایل صوتی و pdf

در این مطلب از سایت ستاره، برای شما همراهان گرامی متن حدیث کسا با معنی فارسی، لینک دانلود حدیث کسا فرهمند صوتی و همچنین متن عربی و فارسی حدیث کسا به صورت pdf را قرار دادیم و در انتها فضیلت ها و اعتبار این دعا را بررسی کردیم.

حدیث کسا درباره فضیلت ۵ تن آل عبا، یعنی حضرت محمد (ص)، امام علی (ع)، حضرت فاطمه (س)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) است.

حدیث کسا حدیثی است که نزد پیامبر اکرم (ص) از ارزش بالایی برخوردار می باشد و در فضیلت حضرت محمد(ص)، داماد او امام علی(ع)، دخترش حضرت فاطمه(س) و نوه های او امام حسن(ع) و امام حسین(ع) می باشد، آنها پنج تن آل عبا هستند و زمانی این حدیث بر پیامبر نازل شد که ایشان در منزل ام سلمه حضور داشتند.

پیامبر اکرم در زمان نزول این آیه اهل بیت خود را زیر عبایی پشمین (کساء) گرفت. در آن لحظه ام سلمه فرمود که آیا من در شمار اهل بیت نیستم؟ رسول خدا(ص) نیز در جواب فرمودند: تو در راه خیر و نیکی هستی، تو از همسران پیامبر خدایی.

بیشتر بخوانید: دعای حدیث کسا؛ ماجرای این حدیث چیست؟

آداب خواندن حدیث کسا

اگرچه در روایات معصومان شرائط و اداب خاصی برای تلاوت کردن حدیث کساء بیان نشده است، ولی در نظر داشتن شرائط عام جلسات دعا و توسل، که درهمان وضعیت گریه و خشوع و انقطاع از همه کس و همه چیز بسوی خدا است، میتواند بر تأثیر این توسل بیفزاید.

درصورتی که به شرائطی که بعضی از علما و بزرگان برای خواندن این حدیث بیان نموده اند توجه کنیم، در می یابیم که این شرائط از جمله اداب عمومی تلاوت کردن ادعیه و توسلات است واین احتمال وجود داردکه تجربیات آن عالم یا الهامات خاصی که به برخی شده، علت سفارش به بعضی از آداب خواندن حدیث کساء باشد.

به عنوان مثال مرحوم آیت‌الله بهاء الدینی سفارش می کردند برای تلاوت کردن حدیث کساء چند نفر، پس از نماز مغرب وعشاء دور هم جمع شوند و ۱۴ هزار صلوات بفرستندو حدیث کساء را بخوانند و حاضران در جلسه را اطعام کنند.

متن عربی حدیث کسا

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

عَنْ فاطِمَهَ الزَّهْراَّءِ عَلَیْهَا السَّلامُ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ قالَ سَمِعْتُ فاطِمَهَ اَنَّها قالَتْ دَخَلَ عَلَىَّ اَبى رَسُولُ اللَّهِ فى بَعْضِ الاْیّامِ فَقالَ السَّلامُ عَلَیْکِ یا فاطِمَهُ فَقُلْتُ عَلَیْکَ السَّلامُ قالَ اِنّى اَجِدُ فى بَدَنى ضُعْفاً فَقُلْتُ لَهُ اُعیذُکَ بِاللَّهِ یا اَبَتاهُ مِنَ الضُّعْفِ فَقَالَ یا فاطِمَهُ ایتینى بِالْکِساَّءِ الْیَمانى فَغَطّینى بِهِ فَاَتَیْتُهُ بِالْکِساَّءِ الْیَمانى فَغَطَّیْتُهُ بِهِ وَصِرْتُ اَنْظُرُ اِلَیْهِ وَاِذا وَجْهُهُ یَتَلاَْلَؤُ کَاَنَّهُ الْبَدْرُ فى لَیْلَهِ تَمامِهِ وَکَمالِهِ

فَما کانَتْ اِلاّ ساعَهً وَاِذا بِوَلَدِىَ الْحَسَنِ قَدْ اَقْبَلَ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمّاهُ فَقُلْتُ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا قُرَّهَ عَیْنى وَثَمَرَهَ فُؤ ادى فَقالَ یا اُمّاهُ اِنّى اَشَمُّ عِنْدَکِ راَّئِحَهً طَیِّبَهً کَاَنَّها راَّئِحَهُ جَدّى رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ نَعَمْ اِنَّ جَدَّکَ تَحْتَ الْکِساَّءِ فَاَقْبَلَ الْحَسَنُ نَحْوَ الْکِساَّءِ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکَ یا جَدّاهُ یا رَسُولَ اللَّهِ اَتَاْذَنُ لى اَنْ اَدْخُلَ مَعَکَ تَحْتَ الْکِساَّءِ فَقالَ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا وَلَدى وَیا صاحِبَ حَوْضى قَدْ اَذِنْتُ لَکَ فَدَخَلَ مَعَهُ تَحْتَ الْکِساَّءِ

فَما کانَتْ اِلاّ ساعَهً وَاِذا بِوَلَدِىَ الْحُسَیْنِ قَدْ اَقْبَلَ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمّاهُ فَقُلْتُ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا وَلَدى وَیا قُرَّهَ عَیْنى وَثَمَرَهَ فُؤ ادى فَقالَ لى یا اُمّاهُ اِنّىَّ اَشَمُّ عِنْدَکِ راَّئِحَهً طَیِّبَهً کَاَنَّها راَّئِحَهُ جَدّى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ فَقُلْتُ نَعَمْ اِنَّ جَدَّکَ وَاَخاکَ تَحْتَ الْکِساَّءِ فَدَنَى الْحُسَیْنُ نَحْوَ الْکِساَّءِ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکَ یا جَدّاهُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مَنِ اخْتارَهُ اللَّهُ اَتَاْذَنُ لى اَنْ اَکُونَ مَعَکُما تَحْتَ الْکِساَّءِ فَقالَ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا وَلَدى وَیا شافِعَ اُمَّتى قَدْ اَذِنْتُ لَکَ فَدَخَلَ مَعَهُما تَحْتَ الْکِساَّءِ

فَاَقْبَلَ عِنْدَ ذلِکَ اَبُوالْحَسَنِ عَلِىُّ بْنُ اَبى طالِبٍ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا اَبَا الْحَسَنِ وَ یا اَمیرَالْمُؤْمِنینَ فَقالَ یا فاطِمَهُ اِنّى اَشَمُّ عِنْدَکِ رائِحَهً طَیِّبَهً کَاَنَّها راَّئِحَهُ اَخى وَابْنِ عَمّى رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ نَعَمْ ها هُوَ مَعَ وَلَدَیْکَ تَحْتَ الْکِساَّءِ فَاَقْبَلَ عَلِىُّ نَحْوَ الْکِساَّءِ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکَ یا رَسُولَ اللَّهِ اَتَاْذَنُ لى اَنْ اَکُونَ مَعَکُمْ تَحْتَ الْکِساَّءِ قالَ لَهُ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا اَخى یا وَصِیّى وَخَلیفَتى وَصاحِبَ لِواَّئى قَدْ اَذِنْتُ لَکَ فَدَخَلَ عَلِىُّ تَحْتَ الْکِساَّءِ

ثُمَّ اَتَیْتُ نَحْوَ الْکِساَّءِ وَقُلْتُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبَتاهُ یا رَسُولَ اللَّهِ اَتَاْذَنُ لى اَن اَکُونَ مَعَکُمْ تَحْتَ الْکِساَّءِ قالَ وَعَلَیْکِ السَّلامُ یا بِنْتى وَیا بَضْعَتى قَدْ اَذِنْتُ لَکِ فَدَخَلْتُ تَحْتَ الْکِساَّءِ

فَلَمَّا اکْتَمَلْنا جَمیعاً تَحْتَ الْکِساَّءِ اَخَذَ اَبى رَسُولُ اللَّهِ بِطَرَفَىِ الْکِساَّءِ وَاَوْمَئَ بِیَدِهِ الْیُمْنى اِلَى السَّماَّءِ وَقالَ اَللّهُمَّ اِنَّ هؤُلاَّءِ اَهْلُ بَیْتى وَخاَّصَّتى وَحاَّمَّتى لَحْمُهُمْ لَحْمى وَدَمُهُمْ دَمى یُؤْلِمُنى ما یُؤْلِمُهُمْ وَیَحْزُنُنى ما یَحْزُنُهُمْ اَنَا حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَهُمْ وَسِلْمٌ لِمَنْ سالَمَهُمْ وَعَدُوُّ لِمَنْ عاداهُمْ وَمُحِبُّ لِمَنْ اَحَبَّهُمْ اِنَّهُمْ مِنّى وَ اَنَا مِنْهُمْ فَاجْعَلْ صَلَواتِکَ وَبَرَکاتِکَ وَرَحْمَتَکَ وَغُفْرانَکَ وَرِضْوانَکَ عَلَىَّ وَعَلَیْهِمْ وَاَذْهِبْ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَطَهِّرْهُمْ تَطْهیراً

فَقالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ یا مَلاَّئِکَتى وَیا سُکّانَ سَمواتى اِنّى ما خَلَقْتُ سَماَّءً مَبْنِیَّهً وَلا اَرْضاً مَدْحِیَّهً وَلا قَمَراً مُنیراً وَلا شَمْساً مُضِیَّئَهً وَلا فَلَکاً یَدُورُ وَلا بَحْراً یَجْرى وَلا فُلْکاً یَسْرى اِلاّ فى مَحَبَّهِ هؤُلاَّءِ الْخَمْسَهِ الَّذینَ هُمْ تَحْتَ الْکِساَّءِ فَقالَ الاْمینُ جِبْراَّئیلُ یا رَبِّ وَمَنْ تَحْتَ الْکِساَّءِ فَقالَ عَزَّوَجَلَّ هُمْ اَهْلُ بَیْتِ النُّبُوَّهِ وَمَعْدِنُ الرِّسالَهِ هُمْ فاطِمَهُ وَاَبُوها وَبَعْلُها وَبَنُوها

فَقالَ جِبْراَّئیلُ یا رَبِّ اَتَاْذَنُ لى اَنْ اَهْبِطَ اِلَى الاْرْضِ لاِکُونَ مَعَهُمْ سادِساً فَقالَ اللَّهُ نَعَمْ قَدْ اَذِنْتُ لَکَ فَهَبَطَ الاْمینُ جِبْراَّئیلُ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکَ یا رَسُولَ اللَّهِ الْعَلِىُّ الاَْعْلى یُقْرِئُکَ السَّلامَ وَیَخُصُّکَ بِالتَّحِیَّهِ وَالاِْکْرامِ وَیَقُولُ لَکَ وَعِزَّتى وَجَلالى اِنّى ما خَلَقْتُ سَماَّءً مَبْنِیَّهً وَلا اَرْضاً مَدْحِیَّهً وَلا قَمَراً مُنیراً وَلا شَمْساً مُضَّیئَهً وَلا فَلَکاً یَدُورُ وَلا بَحْراً یَجْرى وَلا فُلْکاً یَسْرى اِلاّ لاَِجْلِکُمْ وَمَحَبَّتِکُمْ وَقَدْ اَذِنَ لى اَنْ اَدْخُلَ مَعَکُمْ فَهَلْ تَاْذَنُ لى یا رَسُولَ اللَّهِ فَقالَ رَسُولُ اللَّهِ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا اَمینَ وَحْىِ اللَّهِ اِنَّهُ نَعَمْ قَدْ اَذِنْتُ لَکَ فَدَخَلَ جِبْراَّئیلُ مَعَنا تَحْتَ الْکِساَّءِ فَقالَ لاِبى اِنَّ اللَّهَ قَدْ اَوْحى اِلَیْکُمْ یَقُولُ اِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً

فَقالَ عَلِىُّ لاَبى یا رَسُولَ اللَّهِ اَخْبِرْنى ما لِجُلُوسِنا هذا تَحْتَ الْکِساَّءِ مِنَ الْفَضْلِ عِنْدَاللَّهِ فَقالَ النَّبِىُّ وَالَّذى بَعَثَنى بِالْحَقِّ نَبِیّاً وَاصْطَفانى بِالرِّسالَهِ نَجِیّاً ما ذُکِرَ خَبَرُنا هذا فى مَحْفِلٍ مِنْ مَحافِلِ اَهْلِ الاَْرْضِ وَفیهِ جَمْعٌ مِنْ شَیعَتِنا وَمُحِبّینا اِلاّ وَنَزَلَتْ عَلَیْهِمُ الرَّحْمَهُ وَحَفَّتْ بِهِمُ الْمَلاَّئِکَهُ وَاسْتَغْفَرَتْ لَهُمْ اِلى اَنْ یَتَفَرَّقُوا فَقالَ عَلِىُّ اِذاً وَاللَّهِ فُزْنا وَفازَ شیعَتُنا وَرَبِّ الْکَعْبَهِ

فَقالَ النَّبِىُّ ثانِیاً یا عَلِىُّ وَالَّذى بَعَثَنى بِالْحَقِّ نَبِیّاً وَاصْطَفانى بِالرِّسالَهِ نَجِیّاً ما ذُکِرَ خَبَرُنا هذا فى مَحْفِلٍ مِنْ مَحافِلِ اَهْلِ الاَْرْضِ وَفیهِ جَمْعٌ مِنْ شیعَتِنا وَمُحِبّینا وَفیهِمْ مَهْمُومٌ اِلاّ وَفَرَّجَ اللَّهُ هَمَّهُ وَلا مَغْمُومٌ اِلاّ وَکَشَفَ اللَّهُ غَمَّهُ وَلا طالِبُ حاجَهٍ اِلاّ وَقَضَى اللّهُ حاجَتَهُ فَقالَ عَلِىُّ اِذاً وَاللَّهِ فُزْنا وَسُعِدْنا وَکَذلِکَ شیعَتُنا فازُوا وَسُعِدُوا فِى الدُّنْیا وَالاْخِرَهِ وَرَبِّ الْکَعْبَه

ترجمه فارسی حدیث کسا

به نام خداوند بخشنده مهربان

از فاطمه زهرا سلام اللّه علیها دختر رسول خدا صلی اللّه علیه و آله ، جابر گوید شنیدم از فاطمه زهرا که فرمود: وارد شد بر من پدرم رسول خدا در بعضی از روزها و فرمود: سلام بر تو ای فاطمه در پاسخش گفتم : بر تو باد سلام فرمود: من در بدنم سستی و ضعفی درک می کنم ، گفتم : پناه می دهم تو را به خدا ای پدرجان از سستی و ضعف فرمود: ای فاطمه بیاور برایم کساء یمانی را و مرا بدان بپوشان من کساء یمانی را برایش آوردم و او را بدان پوشاندم و هم چنان بدو می نگریستم و در آن حال چهره اش می درخشید همانند ماه شب چهارده

پس ساعتی نگذشت که دیدم فرزندم حسن وارد شد و گفت سلام بر تو ای مادر گفتم : بر تو باد سلام ای نور دیده ام و میوه دلم گفت : مادرجان من در نزد تو بوی خوشی استشمام می کنم گویا بوی جدم رسول خدا است گفتم : آری همانا جد تو در زیر کساء است پس حسن بطرف کساء رفت و گفت : سلام بر تو ای جد بزرگوار ای رسول خدا آیا به من اذن می دهی که وارد شوم با تو در زیر کساء؟ فرمود: بر تو باد سلام ای فرزندم و ای صاحب حوض من اذنت دادم پس حسن با آن جناب بزیر کساء رفت

ساعتی نگذشت که فرزندم حسین وارد شد و گفت : سلام بر تو ای مادر گفتم : بر تو باد سلام ای فرزند من و ای نور دیده ام و میوه دلم فرمود: مادر جان من در نزد تو بوی خوشی استشمام می کنم گویا بوی جدم رسول خدا (ص)است گفتم آری همانا جد تو و برادرت در زیر کساء هستند حسین نزدیک کساء رفته گفت : سلام بر تو ای جد بزرگوار، سلام بر تو ای کسی که خدا او را برگزید آیا به من اذن می دهی که داخل شوم با شما در زیر کساء فرمود: و بر تو باد سلام ای فرزندم و ای شفاعت کننده امتم به تو اذن دادم پس او نیز با آن دو در زیر کساء وارد شد

در این هنگام ابوالحسن علی بن ابیطالب وارد شد و فرمود سلام بر تو ای دختر رسول خدا گفتم : و بر تو باد سلام ای اباالحسن و ای امیر مؤ منان فرمود: ای فاطمه من بوی خوشی نزد تو استشمام می کنم گویا بوی برادرم و پسر عمویم رسول خدا است ؟ گفتم : آری این او است که با دو فرزندت در زیر کساء هستند پس علی نیز بطرف کساء رفت و گفت سلام بر تو ای رسول خدا آیا اذن می دهی که من نیز با شما در زیر کساء باشم رسول خدا به او فرمود: و بر تو باد سلام ای برادر من و ای وصی و خلیفه و پرچمدار من به تو اذن دادم پس علی نیز وارد در زیر کساء شد،

در این هنگام من نیز بطرف کساء رفتم و عرض کردم سلام بر تو ای پدرجان ای رسول خدا آیا به من هم اذن می دهی که با شما در زیر کساء باشم ؟ فرمود: و بر تو باد سلام ای دخترم و ای پاره تنم به تو هم اذن دادم ، پس من نیز به زیر کساء رفتم

و چون همگی در زیر کساء جمع شدیم پدرم رسول خدا دو طرف کساء را گرفت و با دست راست بسوی آسمان اشاره کرد و فرمود: خدایا اینانند خاندان من و خواص و نزدیکانم گوشتشان گوشت من و خونشان خون من است می آزارد مرا هرچه ایشان را بیازارد وبه اندوه می اندازد مراهرچه ایشان را به اندوه در آورد من در جنگم با هر که با ایشان بجنگد و در صلحم با هر که با ایشان درصلح است ودشمنم باهرکس که با ایشان دشمنی کند و دوستم با هر کس که ایشان را دوست دارد اینان از منند و من از ایشانم پس بفرست درودهای خود و برکتهایت و مهرت و آمرزشت و خوشنودیت را بر من و بر ایشان و دور کن از ایشان پلیدی را و پاکیزه شان کن بخوبی

پس خدای عزوجل فرمود: ای فرشتگان من و ای ساکنان آسمانهایم براستی که من نیافریدم آسمان بنا شده و نه زمین گسترده و نه ماه تابان و نه مهر درخشان و نه فلک چرخان و نه دریای روان و نه کشتی در جریان را مگر بخاطر دوستی این پنج تن اینان که در زیر کسایند پس جبرئیل امین عرض کرد: پروردگارا کیانند در زیر کساء؟ خدای عزوجل فرمود: آنان خاندان نبوت و کان رسالتند: آنان فاطمه است و پدرش و شوهر و دو فرزندش

جبرئیل عرض کرد: پروردگارا آیا به من هم اذن می دهی که به زمین فرود آیم تا ششمین آنها باشم خدا فرمود: آری به تو اذن دادم پس جبرئیل امین به زمین آمد و گفت : سلام بر تو ای رسول خدا، (پروردگار) علی اعلی سلامت می رساند و تو را به تحیت و اکرام مخصوص داشته و می فرماید: به عزت و جلالم سوگند که من نیافریدم آسمان بنا شده و نه زمین گسترده و نه ماه تابان و نه مهر درخشان و نه فلک چرخان و نه دریای روان و نه کشتی در جریان را مگر برای خاطر شما و محبت و دوستی شما و به من نیز اذن داده است که با شما در زیر کساء باشم پس آیا تو هم ای رسول خدا اذنم می دهی ؟ رسول خدا(ص ) فرمود و بر تو باد سلام ای امین وحی خدا آری به تو هم اذن دادم پس جبرئیل با ما وارد در زیر کساء شد و به پدرم گفت : همانا خداوند بسوی شما وحی کرده و می فرماید: ((حقیقت این است که خدا می خواهد پلیدی (و ناپاکی ) را از شما خاندان ببرد و پاکیزه کند شما را پاکیزگی کامل ))

علی علیه السلام به پدرم گفت : ای رسول خدا به من بگو این جلوس (و نشستن ) ما در زیر کساء چه فضیلتی (و چه شرافتی ) نزد خدا دارد؟ پیغمبر(ص ) فرمود: سوگند بدان خدائی که مرا به حق به پیامبری برانگیخت و به رسالت و نجات دادن (خلق ) برگزید که ذکر نشود این خبر (و سرگذشت ) ما در انجمن و محفلی از محافل مردم زمین که در آن گروهی از شیعیان و دوستان ما باشند جز آنکه نازل شود بر ایشان رحمت (حق ) و فرا گیرند ایشان را فرشتگان و برای آنها آمرزش خواهند تا آنگاه که از دور هم پراکنده شوند، علی (که این فضیلت را شنید) فرمود: با این ترتیب به خدا سوگند ما رستگار شدیم و سوگند به پروردگار کعبه که شیعیان ما نیز رستگار شدند،

دوباره پیغمبر فرمود: ای علی سوگند بدانکه مرا بحق به نبوت برانگیخت و به رسالت و نجات دادن (خلق ) برگزید ذکر نشود این خبر (و سرگذشت ) ما درانجمن ومحفلی از محافل مردم زمین که در آن گروهی از شیعیان و دوستان ما باشند و در میان آنها اندوهناکی باشد جز آنکه خدا اندوهش را برطرف کند و نه غمناکی جز آنکه خدا غمش را بگشاید و نه حاجتخواهی باشد جز آنکه خدا حاجتش را برآورد، علی گفت : بدین ترتیب به خدا سوگند ما کامیاب و سعادتمند شدیم و هم چنین سوگند به پروردگار کعبه که شیعیان ما نیز رستگار شدند. 

متن حدیث کسا با فونت درشت

پی دی اف متن حدیث کسا

دانلود پی دی اف متن حدیث کسا

پی دی اف متن ترجمه حدیث کسا

دانلود پی دی اف ترجمه حدیث کسا

فایل صوتی حدیث کسا

در این بخش صوت حدیث کسا با صدای استاد فرهمند را گوش فرا می‌دهیم:

دانلود با کیفیت

خواص و فضیلت حدیث کسا

  • نزول رحمت و آمرزش خداوند

مطابق با فرمایش حضرت رسول اکرم (صل الله) نقل حدیث کساء در مجلس شیعیان و دوستان اهل بیت منجر به نازل شدن رحمت خداوند و احاطه ملائکه بر آنها می شود. ملائکه برای شیعیان مجلس از خداوند بزرگ درخواست آمرزش و مغفرت می کنند. غم، اندوه و ناراحتی دوستان اهل بیت هم پس از شرکت در این مجلس برطرف می شود.

  • رستگاری و سعادت در آخرت

حضرت علی (علیه السلام) پس از شنیدن آثار و فضایل حدیث کساء به رستگاری شیعیان و ائمه اطهار و دستیابی خود و آنها به سعادت اعتراف کردند. این حدیث با اثبات برتری و فضیلت حضرت محمد (صل الله)، امام علی (علیه السلام)، همسر و فرزندان ایشان و حقانیت امامان شیعه برای خلافت مسلمانان آنها را به سوی کمال الهی و رضایت خالق هستی رهنمون می سازد.

  • استجابت دعا

شرط اصلی پذیرش دعا تسلیم بودن در برابر اهل بیت (علیه السلام) است. خواندن حدیث کساء علاوه بر اعتراف به این موضوع با توسل به پیامبر اکرم (صل الله)، حضرت فاطمه (سلام الله) و ائمه معصومین (علیه السلام) و واسطه قرار دادن آنها در پیشگاه خداوند موجب برآورده شدن حاجات مؤمنین و شیعیان می شود. بسیاری از مراجع و علمای دینی هم خواندن این حدیث را جهت استجابت دعا به مردم توصیه می کنند و خیلی از افراد برای بچه دار شدن نیز از آن نتیجه گرفتند.

  • فواید حدیث کسا برای بیماران

مرحوم آیت الله العظمی بهجت در زمان حیات خود جهت شفای بیمار خواندن مکرر حدیث کساء و روشن کردن عود در مجلس خواندن دعا را به افراد توصیه می کردند. آیت الله موحد ابطحی نیز پس از رحلت به شخصی در خواب برای شفای لکنت زبان فرزندش خواندن حدیث کساء را در ۱۰ جلسه سفارش نمودند. فرزند این فرد بعد از انجام این دستور شفا یافت. این موارد و بسیاری از موارد دیگر نشانگر اعجاز خواندن حدیث کساء در شفای افراد مریض است.

  • توجه ویژه امام زمان

آیت الله بهجت با توجه به اهمیت و عظمت حدیث کساء اعتقاد راسخ به این موضوع داشتند که حضرت ولی عصر (عج الله) عنایت ویژه ای به مجالس خواندن حدیث کساء دارند. این مرجع عالی قدر در طول سالیان دراز به صورت دائمی و گاهی اوقات همراه با خانواده این حدیث را قرائت می کردند.

  • رفع بلا و گرفتاری

مرحوم آیت الله بهاء الدینی در زمان بمباران قم با دریافت اشاره ای از حضرت فاطمه زهرا (سلام الله) به مردم دورود سفارش کردند که مجالس حدیث کساء را در کلیه مساجد برگزار کنند و اجرای این برنامه به قطع بمباران شهر منجر شد. مرحوم آیت الله گلپایگانی نیز توسل به حدیث کساء را در دوره جنگ تحمیلی به مسئولان کشور توصیه کردند. بنابراین توسل به پنج چراغ هدایت و سایر ائمه معصومین با خواندن حدیث کساء مانند دژی مستحکم در برابر خطرات و بلایا قلمداد می شود.

  • تقرب و نزدیکی به خداوند

خداوند در قرآن انسان ها را به یافتن وسیله برای تقریب و نزدیکی به او امر می کند. خواندن حدیث کساء با واسطه قرار دادن حضرت محمد (صل الله) و ائمه معصومین (علیه السلام) انسان ها را به خداوند و ذات پاک او نزدیک می کند. به همین دلیل پدر آیت الله فاضل و بسیاری از علمای دینی به خواندن روزانه این حدیث اصرار می ورزیدند

  • نجات از گمراهی و انحرافات مذهب

حدیث کساء تبار امامت و ولایت، مسیر جستجوی این تبار و وجود یا عدم وجود انشعاب آن را مشخص می کند. این خصوصیات حدیث کساء منشأ انحرافات و اختلافات مذهبی را مسدود می کند. جستجوی امامت و ولایت در تبار امام حسین (علیه السلام) و امام علی (علیه السلام) و رسیدن به پیامبر خدا (صل الله) از طریق حضرت فاطمه (س) اثبات می کند که حدیث کساء یک الگوی معرفتی کامل برای شناخت اهل بیت است. در صورت توجه به این حدیث فرقه های مختلف اسماعیلیه، واقفیه، زیدیه و کیسانیه هرگز ایجاد نمی شدند.

  • آشنایی با مرکز دایره ارتباط با آل عبا

حضرت فاطمه (سلام الله) دختر پیامبر، همسرحضرت علی (علیه السلام) و مادر امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) است. حضرت زهرا (علیه السلام) تنها کسی است که با تمام آل عبا رابطه ای جدانشدنی دارد و مرکز دایره ارتباط با آل عبا در حدیث کساء است. با توجه به اینکه در حدیثی قدسی خداوند می فرماید که خلق پیامبر خدا و امام علی (علیه السلام) به دلیل وجود حضرت فاطمه است. نقش محوری حضرت فاطمه در عالم هستی بیشتر مشخص می شود. بنابراین با خواندن حدیث کساء افراد به مهمترین زن عالم هستی توسل می کنند.

  • ثواب و پاداش عظیم

مطابق با احادیث، اهل بیت (علیه السلام) در مجالسی که شیعیان به ذکر احادیث و معارف آنها می پردازند، حضور می یابند و افرادی که ولایت آنها را زنده نگه می دارند دعا می کنند. با استناد به این موضوع شرکت در مجالس حدیث کساء و برپایی این مجالس نیز افراد را از پاداش بزرگ شرفیابی در حضور اهل بیت و دعای خاص آنها بهره مند می سازد و همین موضوع مومنان را در مسائل خطیر یاری می کند.

  • یاد خداوند در مکان های مختلف

توسل به اهل بیت (علیه السلام) و پنج تن آل عبا در مجالس خواندن حدیث کساء موجب ذکر خداوند در مکان های مختلف می شود. خواندن این حدیث و اعتراف به حقانیت بندگان پاک و خاص خدا با رضایت و خشنودی الهی عجین است همین موضوع ارتباط مؤمنان با خداوند را تقویت می کند و درک قدرت او و شناخت بندگان مقرب او را آسانتر می سازد.

روایات در باب حدیث کسا

هیچ یک از احادیثی که پیرامون رویداد کساء رسیده است آن را به ‌طور کامل بیان نکرده‌اند و هر یک تنها به بخشی از آن اشاره دارند. آنچه که در ذیل می‌آید بهره‌گیری از تمام روایات برای تصویر کامل رویداد کسا است.

پیامبر اسلام (ص) در خانه همسرش، امّ سلمه قرار است پیام مهمی از سوی خداوند درباره چند تن از نزدیکان خود دریافت کند. لذا به همسرش تأکید می‌کند که به هیچ‌کس اجازه ورود ندهد. از سوی دیگر، در همین روز، فاطمه (س)، دختر پیامبر (ص) تصمیم می‌گیرد برای پدر غذای مناسبی به نام عصیده (حلوا) تهیه کند. او این غذا را در دیگ کوچک سنگی فراهم می‌کند و آن را روی طبقی گذاشته، برای پدر می‌آورد. امّ سلمه می‌گوید: «من نتوانستم مانع ورود فاطمه شوم». محمد (ص) به دخترش فرمود: «برو و همسر و دو فرزندت را هم بیاور». فاطمه (س) بی‌درنگ به منزل بازگشت و همراه همسر و دو فرزندش ـ که در آن‌ وقت، خردسال بودند ـ به خانه پدر وارد شد. ام سلمه با اشاره رسول خدا (ص) برخاست و در کناری مشغول نماز شد.

رسول خدا (ص) با امام علی (ع) و فاطمه (س) و دو فرزندش امام حسن (ع) و امام حسین (ع)، کنار سفره فاطمه (س) نشستند. پیامبر (ص) کسای خیبری (عبایی از بافته‌های مردم منطقه خیبر) را بر سر داماد و دختر و فرزندانش می‌کشد و با دست راست به آسمان اشاره می‌کند و می‌فرماید: «خدایا! اینان اهل بیت (ع) من هستند. پس هر گونه پلیدی را از آنها دور کن و کاملاً پاکشان گردان!»

آن‌گاه جبرئیل امین، نازل شد و آیه تطهیر را خواند: «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّـهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا» ﴿٣٣﴾ (ترجمه: خدا فقط مى‌خواهد آلودگى را از شما خاندان [پيامبر] بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند.) احزاب-۳۳  

امّ سلمه جلو آمد و عرض کرد: آیا من در شمار اهل بیت نیستم؟ پیامبر(ص) خدا فرمود: تو در راه خیر و نیکی هستی، تو از همسران پیامبر خدایی. (ری‌شهری، اهل بیت (ع) در قرآن و حدیث، ۱۳۷۹ش، ج ۱، ص ۳۸.)

دیگر روایات مربوط به حدیث کسا

  • حضرت علی (ع) در بیان یکی از دلایل حقانیت خود به خلافت و جانشینی پیامبر (ص) از حدیث کساء یاد می‌کند و به خلیفه یادآوری می‌کند:

«آیا آیه تطهیر برای من، خاندان و فرزندانم فرود آمده یا برای تو و خاندان و فرزندانت؟ گفت: بلکه تو و خاندانت. حضرت فرمود: تو را به خدا! آیا من و خاندان و فرزندانم در روز کساء مشمول فراخوانی پیامبر خدا (ص) بودیم که: «خداوندا! اینان خاندان من‌ هستند که رهسپار به سوى تو آمدند نه به سوى آتش» یا تو؟» {صدوق، الخصال، ۱۳۷۲ش، ج۲، ص۳۳۵.}

  • حضرت علی (ع) در شورایی که خلیفه دوم برای تعیین خلیفه بعدی تشکیل داده بود، به حدیث کساء برای برتری خود در امر حکومت و جانشینی پیامبر (ص) استشهاد کرد. {صدوق، الخصال، ۱۳۶۲ش، ج۲، ص۵۶۱}
  • زمانی که اصحاب پیامبر (ص) در مورد فضائل خود به همدیگر تفاخر می‌کردند، حضرت علی (ع) در بیان برتری خود و اهل بیت (ع) خود از حدیث کساء یاد کرد. {صدوق، کمال الدین، ۱۳۹۶ق، ج۱، ص۲۷۸}
  • بعد از صلح امام حسن (ع) با معاویه و بعد از سخنرانی معاویه، امام حسن (ع) سخنرانی کرد و بعد از ذکر آیه مباهله در شأن اهل بیت (ع) در بیان فضیلت خود و اهل بیت (ع) به حدیث کساء استدلال کرد. {طوسی، الأمالی، ۱۴۱۴ق، ص۵۵۹}
 

حدیث کسا در کتب و روایات اهل سنت

حدیث کسا در کتب روایات و احادیث اهل سنت نیز نقل شده است.

حدیث کساء در «صحیح مسلم» این چنین آمده است: عایشه گوید:

روزی رسول خدا بیرون آمد و عبائی نقشدار که از موی سیاه بافته شده بود، بر دوش داشت. ابتدا حسن (ع) آمد، او را به زیر عبا جای داد؛ پس از او حسین (ع) آمد، او را هم به زیر عبا جای داد سپس فاطمه آمد و در زیر عبا قرار گرفت، بعد علی(ع) آمد و او را هم همراه دیگران زیر عبا جای داد و فرمود:

«إنّما یُریدُ اللّه لِیُذْهِبَ عَنْکُم الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطْهِیراً»

{مسلم، صحیح مسلم، ۱۴۲۳ق، ج۱۵، ص۱۹۰}

ابن حجر در صواعق المحرقه می‌گوید: به سند صحیح رسیده است که پیامبر (ص) کسائی را بر روی آن چهار نفر انداخت. آن گاه عرض کرد: بار خدایا! اینان اهل بیت من و خاصه من هستند، پلیدی را از آنان دور ساز و آنان را پاک گردان. {ابن حجر، صواعق المحرقه، ۱۳۸۵ق، ص۱۴۳}. ابن اثیر در اسد الغابه {ابن الأثیر، أسد الغابة، ۱۳۷۷ق، ج۴، ص۲۹} و احمد بن حنبل در مسند خود {احمد بن حنبل، مسند احمد بن حنبل، ۱۴۱۲ق، ج۷، ص۴۱۵} این حدیث را آورده‌اند.

همچنین ابن تیمیه در منهاج السنة می‌گوید: «حدیث کسا از احادیث صحیح السندی است که احمد، ترمذی از ام سلمه نقل کرده و نیز مسلم در صحیح خود از عایشه نقل نموده است.» {ابن تیمیه، منهاج السنه، ۱۴۰۶ق، ج۵، ص۱۳}

این روایت در کتب تفسیری اهل سنت نیز آمده است. مثلاً قُرطُبیّ {قرطبی، الجامع لاحکام القرآن، ۱۴۰۵ق، ج۱۴، ص۱۸۳.} در تفسیر آیه تطهیر از امّ سلمه چنین نقل نموده است: «هنگامی که آیه تطهیر نازل شد، رسول خدا، علی (ع) و فاطمه (س) و حسن (ع) و حسین (ع) را فرا خواند و بر آنان کسائی خیبری پوشانید.»

بررسی اعتبار حدیث کسا: آیا حدیث کساء معتبر است؟

کساء یا رواَنداز و جامه و عبا، در ادبیات شیعی، ماجرایی را تداعی می‌کند که به نزول آیه ۳۳ سوره احزاب (معروف به آیه تطهیر) انجامید؛ همان گزارش معروف درباره اینکه پیامبر اسلام به خانه هم‌سرش اُم‌سلمه رفت و دخترش فاطمه (س) و هم‌سر و فرزندان او را زیر کَسوَت و جامه یا پارچه یا روانداز یا عبایی خیبری گرد آورد و گفت: «خدایا! اینان اهل‌ بیت منَند؛ آنان را از هر گونه پلیدی پاک کن».

در خصوص حديث كساء دو مسئله قابل طرح و بررسي است:

  • مسئله اول:

اصل وقوع واقعه كساء است و مسئله ديگر حديث كساء منقول از حضرت زهرا (س) است كه در برخي كتب مانند انتهاي مفاتيح الجنان نقل شده است.

در خصوص اصل واقعه كساء بايد بگوييم كه واقعه‏ كساء كه در جريان نزول آيه‏ تطهير و به دست مبارك پيامبر گرامي اسلام (ص) تحقق يافته، امري است مسلم و قطعي. و اين واقعه كه در متون و احاديث فراواني از اهل تسنن و تشيع نقل شده است، از جمله مواردي است كه بيانگر مقام شامخ اصحاب كساء (امام علي، حضرت فاطمه، امام حسن، امام حسين)مي‏باشند. اين واقعه به گونه‏ متواتر از محدثان شيعه و سنّي نقل گرديده و شواهد و قراين بسياري در تاريخ مؤيد آن مي‏باشد.

از اين رو، پنج نفري كه در آن روز مشمول آيه‏ شريفه و لطف ويژه‏ الهي قرار گرفتند به نام “اصحاب كساء” و “پنج تن آل عبا” شناخته و معروف شده اند.

  • مسئله دوم:

اما مسئله دوم حديث كسائي است كه به نقل از حضرت زهرا (س) در برخي از كتب نقل شده است.

گرچه در اصل واقعه كساء ترديدي نيست. اما در خصوص سند اين حديث مباحثي مطرح است چنانكه آيت الله مكارم شيرازي در انتهاي كتاب مفاتيح نوين و قبل از نقل اين حديث مي نويسد كه اين حديث نخستين بار در كتاب منتخب طريحي از علماي قرن يازدهم آمده است. محدّث بزرگوار، مرحوم حاج شيخ عباس قمي، در منتهي الآمال، در شرح زندگاني امام حسين‏ (ع) پس از بيان اين نكته كه “حديث اجتماع خمسه طيبه‏عليهم السلام تحت كساء” از احاديث متواتره است، مي‏نويسد:”اما حديثِ معروف به حديث كساء كه در زمان ما شايع است، به اين كيفيت در كتب معتبر و معروف و اصول حديث و مجامع متقنه محدثين ديده نشده، مي‏توان گفت از خصايص كتاب منتخب است. “

پس از كتاب منتخب، اين حديث در كتاب عوالم آمده است. صاحب كتاب عوالم “شيخ عبداللّه بحراني” از شاگردان مرحوم علّامه مجلسي و از علماي قرن دوازدهم است. در اين كتاب براي اين حديث سندي ذكر كرده است كه از جهات سندي جاي تأمل دارد و اشكالاتي برآن وارد است. ولي از آن جا كه محتواي حديث اشكال خاصي ندارد و بعضي از علما به قرائت آن اهميت مي‏دادند و با توجه به “احاديث من بلغ” مي‏توان آن را به “قصد رجا” و به اميد برآورده شدن حاجات خواند.

 

سخن پایانی

دعا یا حدیث کسا روایتی درباره فضیلت و ارجمندی جایگاه پیامبر (ص) و اهل بیت ایشان است. این حدیث درباره واقعه‌ای است که خانه ام سلمه اتفاق افتاده است و در آن پیامبر، اهل بیت خود را معرفی می‌کند و پس از آن نیز آیه تطهیر بر ایشان نازل می‌شود.

درباره اعتبار اصل این روایت و حدیث شکی وجود ندارد، زیرا این حدیث از احادیث متواتر است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اعتبار حدیث کسا، خواندن مطلب آیا حدیث کسا نامعتبر است؟ نظر علما درباب حدیث شریف کسا را به شما توصیه می‌کنیم.

شما تا به حال حدیث کسا را خوانده‌اید؟ نظر خود را درباره آن با ما و دیگر همراهان ستاره به اشتراک بگذارید

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید