۴ نکته حیاتی برای داشتن گیاه پتوس شاداب و سرحال

اگر برگ های گیاه پتوس شما شل و بی‌حال هستند و علت آن را نمی‌دانید، همراه ما باشید.

گل پتوس یکی از محبوبترین گیاهان آپارتمانی است که با شاخه‌های آویز و برگهای قلبی شکلش زیبایی خانه را دو چندان می‌کند. نگهداری پتوس بسیار آسان است و علاوه بر زیبایی و مقاومت بالا، از زمان های قدیم تا به حال پرطرفدارترین گیاه بوده است و نقش مهمی در اکسیژن سازی و پاکسازی هوا ایفا می‌کند.

درمان قطعی بی‌حالی گیاه پتوس 

اگر گیاه پتوسی در خانه دارید اما برگ‌های سرحال و شادابی ندارد، بایستی علت و درمانش را در یکی از موارد زیر پیدا کنید؛

۱. آبیاری کم

یکی از اصلی‌ترین دلایل شل و بيحال شدن برگ پتوس خشکی کشیدن و آبیاری کم است. اگر چند روزی به مسافرت رفته‌اید و یا پتوس خود را در معرض نور خوبی قرار داده‌اید اما آبیاری مناسبی برایش انجام نمی‌دهید، پتوس شما شل و وارفته خواهد شد.

برای حل این موضوع بایستی گیاه خود را سیرآب کنید و جزیره برایش درست کنید.

۲. آبیاری زیاد

ممکن است برخلاف مورد قبل شما آبیاری خوبی برای گیاهی انجام داده باشید اما این میزان آبیاری بیش از حد نیاز پتوس بوده باشد. هنگام آبیاری پتوس وقتی است که دو سوم از خاک خشک شده باشد. در این حالت لکه‌های قهوه ای نیز روز برگ ها به وجود می‌آیند.

آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه می‌شوند و ریشه نمی تواند آب را به برگ‌ها برساند به همین دلیل بی‌حال می‌شوند. در این حالت باید از گیاه خود قلمه بگیرید و از قارچ کش استفاده کنید.

۳. خشکی هوا

اگر در زمستان پتوس شما نزدیک بخاری باشد و یا در تابستان نزدیک کولرگازی، برگ‌هایش به دلیل خشکی هوا بی‌حال خواهد شد. در این حالت از بخور سرد و غبارپاشی مرتب بایستی استفاده کنید.

۴. گلدان بزرگ

اگر پتوس خود را درگلدانی بزگتر از فضای مورد نظرش بکارید، ریشه‌ها پوسیده می‌شوند و نمی‌توانند آب و مواد مغذی را به برگ‌ها برساند. هنگام قلمه گرفتن بایستی از گلدان سایز مناسب استفاده کنید.

نکته؛

  • اگر نوع ساده پتوس را دارید نور متوسط نیاز دارد.
  • اگر پتوس ابلق دارید به نور خوب پنجره جنوبی نیاز داد.
  • به پتوس ساده می توانید همه انواع کود را بدهید.
  • به پتوس نئونی و ابلق سه بیست ندهید.

شما چه مشکلات دیگری با گیاه پتوس دارید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید