۱۰ مورد از عجیب‌ترین فوبیاهایی که در دنیا وجود دارد | باورت می‌شه ترس از رنگ زرد یه نوع فوبیاست؟

با گلچینی از ده مورد فوبیای عجیب و باورنکردنی همراه شما هستیم.

فوبیا یک ترس غیرمنطقی از یک شی، موقعیت یا موجود زنده است. در حالی که ترس یک پاسخ طبیعی به خطر است، فوبیا اغلب در پاسخ به چیزی که بعید است باعث آسیب واقعی شود رخ می‌دهد. افرادی که این فوبیاها را دارند هنگام مواجهه با منبع فوبیا، ترس و اضطراب شدیدی را تجربه می‌کنند. فردی که فوبیایی را تجربه می‌کند که با زندگی روزمره او تداخل دارد مانند فوبیا از حمام رفتن، باید تحت درمان قرار بگیرد.

بسیاری از ما فوبیاهای رایج مانند ترس از ارتفاع یا عنکبوت را شنیده‌ایم اما فوبیاهای عجیب زیادی وجود دارند که کمتر در مورد آنها صحبت شده. در این مطلب تعدادی از عجیب‌ترین فوبیاهایی که تا به حال نشنیده‌اید را برای شما آورده‌ایم.

پیشنهاد: در ستاره می توانید چند نمونه از پل های خطرناک دنیا را ببینید.

عجیب‌ترین فوبیاهای دنیا

۱- آراکی بوتیروفوبیا (ترس از چسبیدن کره بادام زمینی به سقف دهان)

هرچند برای افرادی که کره بادام زمینی می‌خورند، این اتفاق افتاده‌است و چیز نادر و عجیبی نیست، اما افراد مبتلا به آراکی بوتیروفوبیا به شدت از آن می ترسند. این فوبیا می‌تواند ناشی از فوبیای مواد چسبنده یا ترس از خفگی و یا به دلیل یک حادثه آسیب‌زا با کره بادام زمینی باشد.

۲- پلوتوفوبیا (ترس از پول)

اگر این افراد نبودند، می‌توانستیم ادعا کنیم همه مردم آرزو دارند پول بیشتری داشته‌باشند. افراد مبتلا به پلوتوفوبیا ممکن است از افراد ثروتمند و حتی ثروتمندشدن بترسند. این افراد ممکن است به طور عمدی کاری کنند که موقعیت شغلیشان در خطر باشد و یا حتی شغلشان را از دست دهند.

ترس از ثروتمند شدن ممکن است ناشی از ترس از مسئولیت و فشارهای مرتبط با موقعیت مالی و یا حتی به سرقت رفتن اموال باشد.

۳- آریتموفوبیا (ترس از اعداد)

این ترس جدای از ترس قبل از کلاس ریاضی در مدرسه است. این افراد واقعا از اعداد می‌ترسند. آریتوموفوبیا می‌تواند به طور قابل توجهی زندگی فرد را مختل کند، چون بسیاری از کارها و مشاغل به اعداد وابسته‌اند.

۴- زانتوفوبیا (ترس از رنگ زرد)

هر شی زرد رنگی سبب هراس شدید این افراد می‌شود؛ حتی یک گل زرد. این فوبیا هم با زندگی روزمره تداخل دارد چون همه جا اشیا زرد رنگ به چشم می‌خورند.

۵- آبلوتوفوبیا (ترس از حمام کردن)

آبلوتوفوبیا ترس از حمام کردن، شستن یا تمیز کردن خود است. این فوبیا اغلب در کودکان رخ می‌دهد و با افزایش سن برطرف می‌شود اما می‌تواند در بزرگسالی هم باشد. این افراد از حمام کردن و دوش گرفتن خودداری می‌کنند و معمولا بوی نامطبوع بدن آن‌ها سبب انزوای اجتماعی آن‌ها می‌شود. با این حال، ترس آنها از حمام کردن و اضطرابی که در حین حمام کردن تجربه می‌کنند، آنقدر شدید است که این عواقب در مقایسه با آنها کم رنگ است. این فوبیا ممکن است ناشی از آب هراسی یا یک حادثه قبلی در آب یا حمام باشد.

۶- هیپوپوتومونستروسکیپد آلوفوبیا (ترس از کلمات طولانی)

دست بر قضا این فوبیا، خودش طولانی‌ترین نام فوبیاها را دارد. این فوبیا ممکن است هنگام خواندن از روی متن با صدای بلند در مدرسه هنگام کودکی شکل گرفته‌باشد.

۷- اومفالوفوبیا (ترس از ناف)

این افراد از دیدن و لمس ناف خود شدیدا می‌هراسند و حتی ممکن است روی ناف خود بانداژ بگذارند تا به آن نگاه نکنند. این افراد گاهی حتی به ساحل و استخر هم نمی‌روند تا ناف کسی را نبینند.

۸- دسیدوفوبیا (ترس از تصمیم گیری)

افراد مبتلا به این فوبیا به نظرات خود اعتماد ندارند و ممکن است بیش از حد به دیگران برای کمک به تصمیم گیری تکیه کنند و حتی برای هر کاری به فالگیر مراجعه کنند. این فوبیا می‌تواند بخشی از یک اختلال سلامت روان بزرگتر به نام اختلال شخصیت وابسته باشد.

۹- ارگوفوبیا (ترس از کار)

افراد مبتلا به ارگوفوبیا معمولاً دارای اضطراب شدید مرتبط با محل کار هستند. برخی از این افراد حتی از یافتن شغل نیز در هراسند. 

۱۰- فوبوفوبیا (ترس از فوبیا)

در این فوبیا فرد به دلیل ترس از خود ترس، وارد دایره ای از اضطراب می‌شود .افراد مبتلا به فوبوفوبیا اغلب از موقعیت‌های اجتماعی یا هر موقعیتی که منجر به اضطراب شود اجتناب می کنند و به شدت در زندگی روزمره فرد تاثیر منفی دارد.

آیا شما فوبیایی را شنیده‌اید که در این لیست نیست؟ 

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط

  • ترس از شیر ماست و دوغ جوری ک اگه دست بش بخوره چندین بار میشوره

نظر خود را بنویسید