چرا باید خواب‌هایمان را به خاطر بسپاریم؟

خواب‌ها و رویاهای شما پل ارتباطی میان ذهن ناخوداگاه و خوداگاه شما هستند. در این مطلب به شما خواهیم آموخت چگونه رویاهایتان را ثبت کنید و با خواب‌هایتان ارتباط برقرار کنید.

رویاها بسط و درک شما از خود شما هستند. ذهن رویاپرداز بشر به اطلاعاتی دسترسی دارد که زمان بیداری به راحتی در دسترس نیست. رویاهای شما حکم پنجره‌ای به ناخوداگاه شما را دارند و پنهانی‌ترین و عمیق‌ترین احساسات شما را آشکار می‌کنند.

شما در حقیقت با یادآوری رویاهایتان دانش، خودآگاهی و خود درمانی خود را افزایش می‌دهید. رویاهای شما می‌توانند منبع الهام، خرد، شادی، تخیل و به طور کلی بهبود سلامت روان شما باشند. خواب‌های شما به شما حتی در زمینه تصمیم‌گیری‌های دشوار، مسائل رابطه عاطفی، نگرانی‌های سلامتی، سوالات شغلی و سایر مشکلات زندگی که در حال تجربه آن هستید کمک می‌کنند.

به خاطر آوردن رویاها به شما کمک می‌کند فردی قاطع‌تر، با اعتماد به نفس‌تر و قوی‌تر شوید. با به خاطر سپردن رویاهایتان احساساتتان را صادقانه و بهتر بیان می‌کنید و با احساسات منفی بهتر مقابله می‌کنید و با جنبه‌های استرس‌زای زندگی خود بهتر کنار می‌آئید. شما از طریق رویاهایتان بیشتر در مورد خودتان، آرزوهایتان و خواسته‌هایتان خواهید آموخت.

چگونه رویاهایتان را ثبت کنید؟

  • یک دفترچه ساده و زیبا طبق سلیقه خود انتخاب کنید و آن را در کنار تخت خود که به راحتی در دسترس باشد همراه یک مداد یا خودکار قرار دهید. جزئیات رویا پس از بیداری به سرعت محو می‌شوند، به همین دلیل ثبت بلافاصله خواب شما ضروری است.
  • تاریخ هر رویا را بنویسید. فرقی نمی‌کند تاریخ شب گذشته را بنویسید یا صبح پس از بیدار شدن، اما در هر حال از یک قالب زمانی ثابت پیروی کنید.
  • خواب خود را به زمان حال بنویسید، گویی هنوز در حال خواب دیدن هستید. این کار به یادآوری خواب شما کمک می‌کند و شما را به لحظه دیدن خواب باز می‌گرداند.
  • تمام جزئیات خواب خود را بنویسید؛ مکان، رنگ‌ها، صداها، اشیا، شخصیت‌ها و احساسات شما بسیار مهم هستند. می‌توانید سوالات زیر را از خود بپرسید: تصاویر و نمادهای مهم خواب شما چه هستند؟ رویا کجاست؟ کسی هم همراه شما است؟ رویا چه احساسی در شما ایجاد می‌کند؟ وقتی از خواب بیدار شدید چه احساسی داشتید؟ آیا خواب شما با موقعیت یا تجربه و خاطره‌ای از زندگی شما مطابقت دارد؟
  • در قید و بند دستور زبان و املا و علائم نگارشی نباشید. رویاها را قبل از محو شدن روی کاغذ ثبت کنید و هرچه به خاطر می‌آورید را بنویسید. با شروع نوشتن رویاهای بیشتری به سراغ شما می‌آیند.
  • اگر نمی‌توانید با کلمات مناسب رویای خود را توصیف کنید، یک طرح سریع از تصویر بکشید.

در نهایت می‌توانید همبستگی و ارتباط میان رویا و واقعیت را دریابید.

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید