ستاره | سرویس مذهبی – از جمله مناسک حج، رمی جمره است و اصل وجوب رمی جمرات، به عنوان یکی از مناسک حج، از مسلمات و ضروریات اسلام است و همه علمای اسلام بر این اتفاق نظر دارند.
رمی جمرات
رمی جمره در منا و در دو نوبت انجام میگیرد: رمی در عید قربان و رمی در ایام تشریق. رمی جَمَره پرتاب کردن سنگ ریزه به سوی جمره در حج است و از آن در باب حج سخن گفته اند. رمی جمرات در منا از مهمترین ارکان اعمال ایام تشریق است و در روایات آمده است که ابلیس برای بار اول در جمره عقبه خود را بر حضرت ابراهیم نمایاند و آن حضرت با سنگریزههایی او را از خود دور ساخت و ابلیس دیگر بار در جمره وسطی و اولی راه را بر او بست و ابراهیم بار دیگر او را با پرتاب سنگ گریزان کرد و ابلیس به هنگام فرار به سرعت گریخت. جمره و اجمار به معنای شتاب کردن و گریختن است؛ زیرا که شیطان در این مکان از برابر ابراهیم گریخت. لذا افراد باید در این محل با رمی جمره و انداختن سنگ بر شیطان ظاهر، شیطان درون را نیز سرکوب کنند تا از شیطان پیروی نکند.
رمی جمرات عید قربان
رمی جمره عقبه در روز دهم ذیحجه (عید قربان) پس از ورود حاجی به منا و قبل از قربانی و تقصیر صورت میگیرد. در وجوب یا استحباب رعایت ترتیب بین اعمال یاد شده (رمی، قربانی و تقصیر) اختلاف است. مشهور، قول اول است. بنابر قول به وجوب، چنانچه از روی علم و عمد ترتیب رعایت نشود، اعاده عمل جهت تحصیل ترتیب بنابر قول مشهور واجب نیست، هر چند شخص گناه کرده است.
رمی در ایام تشریق
رمی جمرات سه گانه اولی، وُسطی و عقبه، در ایام تشریق یعنی روزهای یازده، دوازده و نیز سیزدهم ذیحجه در صورتی که شب سیزدهم در منا بماند، به ترتیبِ یاد شده صورت میگیرد. در صورت عدم رعایت ترتیب، از روی عمد یا سهو، واجب است اعاده گردد.
زمان رمی جمرات
زمان رمی بنابر مشهور از طلوع آفتاب تا غروب است، مگر برای معذوران از رمی در روز، مانند بیمار، پیر و چوپان که مجازند شب رمی کنند؛ چنان که زنان در خصوص رمی روز عید میتوانند شب رمی کنند؛ خواه از رمی در روز معذور باشند یا نباشند؛ اما در رمی ایام تشریق در صورتی مجازند شب رمی کنند که از رمی در روز معذور باشند.
ستونهای رمی جمرات از چه زمانی ساخته شده است؟
این سؤال مهمی است که کمتر کسی به جواب آن پرداخته و شاید نتوان پاسخ دقیقی برای آن یافت؛ ولی قرائن فراوانی که از کلمات فقهای خاصه و عامه و همچنین از سخنان ارباب لغت استفاده میشود، نشان میدهد که این ستونها در عصر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم السلام و قدمای اصحاب وجود نداشته و در اعصار بعد به وجود آمده است و ساختن آنها به احتمال قوی برای این بوده که نشانه و علامتی بر آن محل باشد. اما به تدریج تصور بر این شده که باید ستونها را رمی کنند و با گذشت زمان این پندار تقویت شده است.
حذف ستونهای جمرات
تا سال ۲۰۰۴ میلادی جمرات از سه ابلیسک تشکیل شده بود که زائران به عنوان نمادی از شیطان به سوی آنها سنگ پرتاب میکردند ولی پس از حج سال ۲۰۰۴ مقامات سعودی دستور جایگزین کردن این ابلیسکها با دیواری ۲۶ متری را دادند. آنها دلیل این کار را امنیت بیشتر ذکر کردند. برای دسترسی راحتتر به جمرات پلی پیادهرو که پل جمرات نام دارد در اطراف آن ساخته شد. این پل به زائران این امکان را میدهد تا عمل پرتاب سنگ به نماد شیطان را هم از روی زمین و هم از روی پل جمرات انجام دهند.
مشکلات پیش رو در به انجام رساندن رمی جمرات
از مشکلات مهم حاجیان در سفر حج، رمی جمره عقبه، در صبح روز دهم ذیحجه است که صدها هزار حاجی، به خصوص شیعیان ـکه بر اساس فتاوای مراجع عظام تقلید باید با چشم خود نظاره گر اصابت سنگ به ستون جمره باشندـ یکباره به آن سو حرکت میکنند و با مشکل ازدحام جمیعت روبرو میگردند و ناگزیر میشوند جمعیت را بشکافند و تا نزدیکی جمره پیش روند و اقدام به رمی نمایند که این خود دشواریهای فراوانی را به وجود میآورد.
چارهاندیشی این معضل حج، سالهاست که مورد توجه محافل علمی و حوزوی و حتی مسؤولان اجرایی دو کشور ایران و عربستان قرار گرفته ولی تاکنون راه حل عملی برای آن ارائه نشده است. اخیرا حضرت آیه اللّه آقای ناصر مکارم شیرازی دامت برکاته فتوایی در این رابطه صادر نموده و نیز در رسالهای با استناد به روایات و اقوال فقها به این نتیجه رسیدهاند که: «اصابت در رمی شرط نیست».
منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه – ویکی پدیا
بدون نام
در نوشتن مقالات لطفا امانت داری رعایت شود. در مقاله فوق، مواردی از مقاله ای نقل شده، اما منبع یا نویسنده آن ذکر نشده است.
مدیر سایت
کاربر گرامی، در پایان مطلب به منابعی که از آنها استفاده شده اشاره گردیده است.