خانه عفاف، مکانی با رنگ و بوی فحشا در تهران

آیا مرکز خانه عفاف ،دفاتر صیغه و ازدواج موقت مکان هایی برای جلوگیری از تشکیل خانه های فساد و فحشا در شهرهایی مانند تهران هستند؟ نظر مراجع تقلید چیست؟

خانه عفاف

سال ۱۳۸۰ خبری غيررسمی در سطح رسانه‌ها و محافل مطبوعاتی منتشر شد كه در كوتاه‌ترين زمان ذهن بخش زيادی از جامعه را به خود معطوف كرد.

برخی سازمان‌ها و مراكز اجتماعی طرحی تحت عنوان تشكيل خانه‌ عفاف تدوين كردند كه در آن ساماندهی وضعيت زنان ويژه (زنان بی سرپرست، مطلقه، دختران فراری و …) مد نظر بود. به محض انتشار اين خبر، همان‌طور كه پيش‌بينی می‌شد، واكنش‌ها و بازتاب‌های بسيار تند محافل سياسی، مذهبی را درپی داشت. به نحوی كه به فاصله چند روز پس از انتشار خبر، همه تشکیل خانه عفاف را تكذيب كردند. 

حتی طراحان آن نيز اجازه نيافتند به بیان و  تحليل طرح خود بپردازند و اين‌گونه بود كه موضوعی مهم و حياتی از سوی همه انكار شد تا جامعه بيش از پيش شاهد بازتاب‌های زننده‌تر در كوچه و خيابان باشد. پس از يك دوره به ظاهر فراموشی، اهميت پديده زنان خيابانی و لزوم ساماندهی موثر آن نيز كمتر از قبل مورد دقت مسئولان قرارگرفت و به نوعی اين پديده مهم وحیاتی در جامعه ما بیش از پیش به حال خود رها شد.

اما خانه‌های عفاف، تحت عناوين خانه‌های فساد يا خانه‌های تيمی فحشا در محلات مختلف شهر تهران شكل گرفت كه به طور خزنده مشغول فعاليتند و همه جور بيماری و فساد و چرك را در سطح شهر پراكنده می‌كنند و البته واكنش‌ها نسبت به آن بسيار كمرنگ‌تر از واكنش‌ تند و لجوجانه با طرح خانه‌ عفاف است. 

البته انتقادات بر صيغه و خانه‌های عفاف بر پايه مواردی چون ايجاد تبعيض های اجتماعی و حقوقی عليه زنان، مغايرت با اسلام، “کلاه شرعی” بودن برای روسپی گری، رواج بيماری‌های آميزشی مانند ايدز، نقض حقوق کودک حاصل از صيغه، ازهم پاشيدن خانواده‌ها است.

سودآورترين تجارت‌ها در سطح جهان  مواد مخدر و سكس است. در هر حال ارائه اين خدمات در همه جای دنيا وجود دارد ولی در هيچ جا، كسی را به اين كار تشويق نمی‌كنند و البته در هيچ‌جا نام اين اماكن را خانه عفاف نمی‌گذارند. چون معنی عفاف قابل تعميم به زنانی كه در اين خانه‌ها كار می‌كنند، نیست. خانه‌ عفاف و ازدواج‌های موقت يكی دو ساعته، براي رفع مشكل ازدواج دير هنگام جوانان، قبل از آموزش كافی نكات بهداشتی همان طور که گفته شد منجر به  گسترش بيماریهایی مانند ایدز در کشور ما شده است. البته در سال‌های اخیر پدیده‌ای به نام ازدواج سفید نیز در بین جوانان رونق گرفته است.

 

سایت صیغه یا فاحشه خانه مجازی تهران!

اخیرا در فضای مجازی سایت‌هایی با عنوان سایت صیغه راه اندازی شده است که در اصل همان خانه عفاف مجازی است. در این سایت‌ها مشخصات خانم‌ها شامل سن، مطلقه بودن، قد، وزن، داشتن مسکن و منطقه اسکان، پرونده بهداشت و سلامت، خصوصیات ظاهری هر یک از خانم‌ها، میزان مهریه برای عقد یک ساعته و سن همسر تقاضا شده ارایه شده است.

این سایت همچنین یک خط شماره تلفن همراه معرفی کرده که مشتریان بعد از انتخاب هر کد، باید نام خود و یک شماره ثابت جهت تماس را به همراه کد انتخاب شده به این شماره ارسال کنند تا پس از کنترل از طرف مسئولان سایت، شماره حساب برای واریز هزینه معرفی کد، ارسال شود. البته مشتریان فقط هزینه معرفی کد را پرداخت می‌کنند و مبلغ مهریه یک ساعته هر خانم هم حضوری به خود آنان پرداخت می‌شود. به اعتقاد کارشناسان مذهبی فعالیت این گونه سایت‌ها در واقع یک نوع اشاعه فحشا و ترویج فساد در جامعه است و مسوولان و متولیان امر باید با احساس مسئولیت در این زمینه برخورد جدی داشته باشند.

 

خانه های عفاف - صیغه - ازدواج موقت

 

دفاتر صیغه در حرم رضوی !!

سرپرست اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی ضمن تکذیب قاطع شایعه مطرح شده در فضای مجازی درباره ایجاد دفاتر صیغه و خانه عفاف در حرم مطهر رضوی، گفت: اینگونه سخن پراکنی‌ها که مشخصا از سوی جریان‌های معاند مدیریت می‌شوند، پیش از این نیز سابقه داشته و هدفی جز تخریب وجهه معنوی اماکن متبرکه و ایجاد شبهه در اذهان عموم مردم بویژه جوانان ندارند.

 

نظر مراجع در مورد صیغه و ازدواج موقت

در شرایط کنونی جامعه، ازدواج موقت را چه امری قبیح بدانیم و چه هنجار قلمداد کنیم، در نهایت فتوای مراجع محترم دینی است که حرمت، استحباب و یا واجب بودن آن را تعیین میکند.

آیت الله حسین وحید خراسانی: در ازدواج اذن پدر شرط است مگر اینکه در ازدواج دائم دختری رشیده باشد، اما اگر دختر رشیده‌ای که صلاح خود را می‌داند و به دلیل بالا رفتن سن خود امیدی به ازدواج دائم نداشته باشد و پدر یا جد پدریش بی‌جهت با ازدواج موقت او مخالفت می‌کند، می‌تواند بدون اذن ولی ازدواج موقت کند.  

آیت الله ناصر مکارم شیرازی: این کار بدون کسب اجازه ولی دختر جایز نیست. منظور از باکره دختری است که قبلا شوهر نکرده است، خواه عضو بکارت موجود باشد، یا نه. شک نیست که نکاح موقت در شریعت اسلام جایز است، ولی نباید وسیله هوسبازی افراد هوسباز شود و احتیاط آن است تا ضرورتی نباشد اقدام به این کار نشود.

آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی: اگر دختر باکره‌ای که به حد بلوغ رسیده و رشیده است یعنی مصلحت خود را تشخیص می‌دهد بتواند زندگانی خود را به نحو مستقل اداره کند و قدرت تصمیم گیری صحیح در امور زندگی خود را داشته باشد و بیم آنکه فریب بخورد در میان نباشد، چنانچه بخواهد ازدواج کند احتیاجی به اجازه پدر یا جد پدری خود ندارد و در غیر این صورت، بنابر احتیاج واجب باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد. همچنین بنابر احتیاط واجب دختری که باکره نیست نیز همین حکم را دارد. اصل ازدواج موقت در شرع مقدس اسلام کاری جایز است و تقبیح نسبت به اصل ازدواج موقت کار صحیحی نیست.

آیت الله حسین نوری همدانی: عقد دختر باکره بدون اجازه و رضایت پدر باطل است و فرقی بین ازدواج دائم و موقت نیست.

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید