ستاره | سرویس مذهبی _ آیا رابطه با همسر روزه را باطل می کند؟ حتما میدانید که رابطه جنسی از مبطلات روزه است. در این مقاله به حکم رابطه جنسی در طول روزها و شبهای ماه مبارک رمضان میپردازیم.
آيا رابطه با همسر تحت هر شرایطی روزه را باطل میکند؟
حالا سوال اینجاست که آیا رابطه با همسر روزه را باطل می کند؟ بله. طبق نظر تمام مراجع عظام تقلید جماع یا رابطه با همسر روزه را باطل می کند. این حکم طبق نظر تمامی مراجع تقلید است و هیچ اختلاف نظری در آن نیست. افرادی که در ماه رمضان در طول روز (فاصله بین سحر تا افطار) با همسر خود نزدیکی کنند روزهشان باطل است. اما دقیقاً به چه عملی و با چه کیفیتی میتوان گفت جماع؟ آیا رابطه با همسر با هر کیفیتی که باشد مبطل روزه است؟ در ادامه جزئیات این حکم را بیان میکنیم.
چه نوع رابطه با همسر روزه را باطل می کند؟
اگرچه همه مراجع جماع را یکی از مبطلات روزه میدانند، اما توضیحاتی درباره چگونگی جماع نیز بیان شده است. در ادامه چند مسئله از رساله توضیح المسائل آیت الله سیستانی میخوانید که با نظر علمای دیگر نیز مشترک است. افرادی که مرجع تقلیدشان آیت الله سیستانی نیست هم میتوانند به احکامی که در ادامه میخوانیم عمل کنند و این دیدگاه قاطبه مراجع تقلید است.
مسأله ۱۵۶۳ ـ رابطه با همسر روزه را باطل می کند، اگرچه فقط به مقدار ختنهگاه داخل شود و منی هم بیرون نیاید.
مسأله ۱۵۶۴ ـ اگر کمتر از مقدار ختنهگاه داخل شود و منی هم بیرون نیاید، روزه باطل نمیشود. ولی در شخصی که ختنهگاه ندارد، اگر کمتر از مقدار ختنهگاه داخل شود نیز روزهاش باطل میشود.
مسأله ۱۵۶۶ ـ اگر فراموش کند که روزه است و جماع نماید، یا او را به جماع مجبور نمایند بهطوری که از اختیار او خارج شود روزه او باطل نمیشود، ولی چنانچه در بین جماع یادش بیاید، یا جبر او برداشته شود باید فوراً از حال جماع خارج شود، و اگر خارج نشود روزه او باطل است.
پس بنابراین چند مسئله که ذکر شد اگر زن و مرد در حال روزه با یکدیگر رابطه جنسی برقرار کنند و دخول صورت بپزیرد روزه هر دو طرف باطل است. ارضا شدن و خروج آب منی از زن و مرد و میزان لذت بخش بودن این عمل هیچ تاثیری در باطل نشدن روزه ندارد و به محض اینکه دخول انجام شود روزهشان باطل است.
حکم قرآنی رابطه با همسر در ماه رمضان
پس از شیوع اسلام در سالهای اول ظهور اسلام، این سؤال بسیار تکرار میشد که آیا رابطه با همسر روزه را باطل می کند؟ در پی این سؤالات متعدد قرآن کریم در یکی از آیات سوره بقره پاسخ این سؤالات را داد.
«احل لکم لیلة الصّیام الرفث الی نسائکم هن لباس لکم و انتم لباس لن علم الله انکم کنتم تختانون انفسکم فتاب علیکم و عفی عنکم فالان با شروهن و ابتغوا ما کتب اللّه لکم و کلوا و اشربوا حتی یتبین لکم الخیط الابیض من الخیط الاسود من الفجرثم اتموا الصّیام الی الیل و لا تباشروهن و انتم عاکفون فی المسجد تلک حدود اللّه فلا تقربوها کذلک یبین اللّه آیاته للناس لعلهم یتقون» ۱۸۷-بقره
ترجمه:
«در شب روزه داری نزدیکی کردنتان با همسرانتان حلال شد ایشان پوشش شما و شما پوششی هستید برای آنان خدا دانست که شما همواره با انجام این عمل نافرمانی و در نتیجه به خود خیانت میکردید پس از جرمتان گذشت و این حکم را از شما برداشت حالا دیگر میتوانید با ایشان درآمیزید و از خدا آنچه از فرزند که برایتان مقدر کرده طلب کنید و از آب و غذا در شب همچنان استفاده کنید تا سفیدی شفق از سیاهی شب برایتان مشخص شود و آنگاه روزه بدارید و روزه را تا شب به کمال برسانید و نیز هنگامی که در مسجدها اعتکاف میکنید با زنان نیامیزید اینها که گفته شد حدود خداست زنهار که نزدیک آن مشوید اینچنین خدا آیات خود را برای مردم بیان میکند تا شاید با تقوا شوند.»
در این آیه شریفه از قرآن میخوانیم که رابطه با همسر در طول شب و ساعاتی که مؤمنین روزه دار نیستند هیچ اشکالی ندارد و تنها در حین روزه و در طول روز است که این کار حرام بوده و از مبطلات روزه است.
احکام فرعی رابطه با همسر
یکی از بخشهای مربوط به مبطلات روزه، بقا بر جنابت است. بدین شرح که اگر فردی به هر دلیلی ازجمله رابطه با همسر یا رابطه حرام یا خودارضایی در شبهای ماه مبارک رمضان جنب شود (دخول انجام شود یا آب منی ترشح شود) باید تا قبل از اذان صبح غسل جنابت کند. در غیر این صورت روزه فرد قبول نیست. احکام مربوط به این دسته از افراد را در ادامه میخوانیم. این احکام نیز مورد اتفاق نظر بسیاری از مراجع تقلید است و ما تنها نظر آیت الله سیستانی را بیان میکنیم. برای اطلاع از ریز جزئیاتی که طبق نظر دیگر مراجع حکم متفاوتی دارند میتوانید به استفتائات مراجع دیگر رجوع کنید.
مسأله ۱۵۸۹ ـ اگر جنب عمداً در ماه رمضان تا اذان صبح غسل نکند، یا اگر وظیفهاش تیمم است تیمم ننماید، باید روزه آن روز را تمام کند و روزی دیگر را نیز روزه بگیرد، و، چون معلوم نیست آن روز قضا است یا عقوبت است، هم روزه آن روز از ماه رمضان را به قصد «ما فیالذمه» انجام دهد، و هم روزی که بجای آن روز روزه میگیرد، و قصد قضا نکند.
مسأله ۱۵۹۰ ـ کسی که میخواهد قضای روزه ماه رمضان را بگیرد، هرگاه تا اذان صبح عمداً جنب بماند، نمیتواند آن روز را روزه بگیرد، و اگر از روی عمد نباشد میتواند، اگرچه احتیاط در ترک آن است.
مسأله ۱۵۹۱ – در غیر روزه ماه رمضان و قضای آن ـ از اقسام روزههای واجب و مستحب ـ اگر جنب عمداً تا اذان صبح بر حال جنابت باقی بماند، میتواند آن روز را روزه بگیرد.
مسأله ۱۵۹۲ – کسی که در شب ماه رمضان جنب است، چنانچه عمداً غسل نکند تا وقت تنگ شود، باید تیمم کند و روزه بگیرد و روزهاش صحیح است.
مسأله ۱۵۹۳ – اگر جنب در ماه رمضان غسل را فراموش کند و بعد از یک روز یادش بیاید، باید روزه آن روز را قضا نماید، و اگر بعد از چند روز یادش بیاید، روزه هرچند روزی را که یقین دارد جنب بوده قضا نماید، مثلاً اگر نمیداند سه روز جنب بوده یا چهار روز، باید روزه سه روز را قضا کند.
مسأله ۱۵۹۴ – کسی که در شب ماه رمضان برای هیچکدام از غسل و تیمم وقت ندارد، اگر خود را جنب کند، روزهاش باطل است و قضا و کفّاره بر او واجب میشود.
مسأله ۱۵۹۵ – اگر بداند وقت برای غسل ندارد و خود را جنب کند و تیمم کند، یا با اینکه وقت دارد عمداً غسل را تأخیر بیندازد تا وقت تنگ شود و تیمم کند روزهاش صحیح است، هرچند گناهکار است.
آیا نظر مرجع تقلید شما در این خصوص متفاوت است؟ اگر از نظر دیگر مراجع تقلید درباره حکم رابطه با همسر در ماه رمضان اطلاع دارید میتوانید با استفاده از بخش “ارسال نظرات” به دیگر کاربران سایت ستاره کمک کنید.