اسامی سخنرانان معروف ایرانی [معروف ترین سخنرانان مذهبی]

اسامی سخنرانان مشهور و معروف ایرانی برای مراسمات مذهبی . نام و زندگینامه ۱۸ سخنران مذهبی و تلویزیونی که همه آن‌ها را می‌شناسیم.

در ایران، سخنرانان مذهبی با کلام شیرین و قدرت بیان خود، نقش بسزایی در ترویج فرهنگ دینی و انتقال معارف اسلامی ایفا می‌کنند. این افراد با آگاهی عمیق از معارف اسلامی و تجربه‌های عملی در زمینه‌های مختلف، توانسته‌اند مخاطبان خود را جذب و به آنها آموزش دهند. سخنرانان مذهبی مانند علامه مصباح یزدی، محسن قرائتی، و حسین انصاریان با رویکردهای متنوع و موضوعات گسترده‌ای از جمله اخلاق، فلسفه و تاریخ اسلام، به عمق معانی دینی پرداخته و افکار و احساسات جوانان و نسل‌های مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

این مقاله از ستاره به معرفی برخی از این شخصیت‌های برجسته و تأثیرگذار در عرصه سخنرانی‌های مذهبی می‌پردازد و به بررسی سبک‌های سخنرانی، موضوعات مورد بحث و تأثیر آنها بر جامعه می‌پردازد. با ما همراه شوید تا با این گنجینه‌های فرهنگی و دینی آشنا شوید.

اسامی سخنرانان معروف ایرانی

۱. حسن عباسی 

حسن عباسی استاد دانشگاه، پژوهشگر و سخنرانی است که در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فعالیت می‌کند. او به خاطر سخنرانی‌های تند و انتقادی خود نسبت به سیاست‌های داخلی و خارجی ایران شناخته شده است. عباسی همچنین در حوزه علوم انسانی و اسلامی تحصیلات خود را ادامه داده و مدرک دکترای خود را در یکی از رشته‌های مرتبط دریافت کرده است.

عباسی به عنوان یک تحلیل‌گر سیاسی، به بررسی مسائلی مانند هویت ملی، اسلام‌گرایی و سیاست‌های جهانی می‌پردازد و نظراتش غالباً جنجالی است. او در برنامه‌های تلویزیونی و رسانه‌های اجتماعی به بحث درباره مسائل روز می‌پردازد و طرفداران و منتقدان زیادی دارد. همچنین، حسن عباسی به برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی در زمینه‌های مختلف نیز مشغول است.

۲. علامه جوادی آملی

حكيم متأله، آيت الله العظمی جوادي آملي از دانشمندان برجستهٴ معاصر و از مفسران ژرف انديش قرآن كريم است. او در سال ۱۳۱۲ شمسی در شهر آمل و در خانواده‌اي روحاني و مبلّغ احكام و معارف الهي چشم به جهان گشود.

او كه بر اثر نبوغ و خلاقيت علمی و بهره‌گيري از اساتيد برجسته در معرفت و معنويت، به جامعيت در علوم عقلی و نقلی اسلامي رسيده، هزاران شاگرد مستعد را در مكتب فكری خود پرورانده و ده‌ها اثر عميق به جهان علم و معرفت عرضه كرده است. ژرفايی انديشه، معالي و مكارم اخلاق و صلابت و اتقان رفتاری او نيز اُسوه سالكان كوي علم و عمل است. اُنس و حشر طولانی او با قرآن كريم در تعليم‌ها و رهنمودهای انسان ساز و فرهنگ گسترش آشكار است.

بیشتر بخوانید: لیست کامل اسامی مداحان معروف ایرانی به ترتیب حروف الفبا با عکس

۳. شهاب مرادی

شهاب مرادی متولد ۲۲ اسفند ۱۳۵۰ در تهران، روحانی و سخنران در زمینه های ازدواج است. او تحصیل کرده حوزه علمیه است و با موسسه روانشناسی زندگی بهتر و بعدها با کلاس های موضوع ازدواج و مجردها مورد توجه قرار گرفت. شهاب مرادی از سال ۱۳۸۶ فعالیت رسانه ای خود را با برنامه «مردم ایران سلام» با اجرای محمدرضا شهیدی فر از شبکه دو سیما آغاز کرد.
پس از مدتی توانست دو موسسه روانشناسی با عنوان زندگی بهتر در شرق تهران را تاسیس کند. سپس در سال های اخیر با برگزاری کلاس هایی با موضوع ازدواج و با عنوان کلاس مجردها در کانون توجه قرار گرفت.

۴. محسن قرائتی

محسن قرائتی (زادهٔ ۸ دی ۱۳۲۴) روحانی ایرانی است. وی در اردیبهشت ۱۳۶۱ با حکم سید روح‌الله خمینی به «نمایندگی ولی فقیه» در سازمان نهضت سوادآموزی گذاشته شد. سپس ریاست این سازمان را بر عهده گرفت که این مسئولیت را تا اسفند ۱۳۸۹ بر عهده داشت. وی هم‌اکنون علاوه بر ادارهٔ ستاد اقامه نماز در زمینهٔ تفسیر قرآن نیز فعالیت دارد.

۵. حجت الاسلام  مسعود عالی

حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی سال ۱۳۴۲ در شهر تهران به دنیا آمد. وی در سال ۱۳۶۰ وارد حوزه علمیه شد و هم اکنون در کنار تحصیل دروس خارج، به تدریس دروس مقدمات و سطح حوزه و درس اخلاق مشغول است.
وی افزون بر تحصیلات حوزوی، دارای تحصیلات دانشگاهی است و مدرک کارشناسی جامعه شناسی را دارا است. حجت الاسلام و المسلمین عالی از محضر اساتیدی همچون حضرات آیات شیخ جواد تبریزی، مکارم شیرازی، بهجت، مصلحی اراکی بهره برده است.

وی در مسئولیت‌هایی همچون عضو هیأت امنا بنیاد هدایت و عضو هیات امنا و سرپرست مرکز جامع علوم اسلامی، مشغول به فعالیت هستند.

۶. استاد سید حسین حسینی قمی

استاد حسینی قمی در سال ۱۳۴۱ در شهر مقدس قم دیده به جهان گشود و تحصیلات خود را در حوزه علمیه تا مقطع خارج فقه و اصول ادامه داد. حجه الاسلام و المسلمین حسینی قمی از محضر اساتید برجسته ای چون آیت الله ستوده ، آیت الله پایانی ، آیت الله اعتمادی و آیات عظام شیخ جواد تبریزی ، شبیری زنجانی و مکارم شیرازی بهره برد.

۷. حجت‌الاسلام ماندگاری

حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری در سال ۱۳۴۳ در مشهد مقدس دیده به جهان گشود.

تحصیلات حوزوی غیر رسمی از سال‌های ۱۳۵۶ لغایت ۱۳۶۲ در مشهد مقدس با استاد خصوصی آغاز کرد و تحصیلات رسمی حوزوی را از سال ۱۳۶۲ با هجرت به شهر مقدس قم و در حوزه علمیه قم آغاز شد.

دوره ادبیات و مقدماتی را در مدرسه رضویه، دوره سطح را در محضر اساتیدی همچون خاتمی، وجدانی، استادی، هادوی تهرانی، اعتمادی، پایانی، دوره درس خارج را در محضر اساتیدی همچون وحید خراسانی، تبریزی، جوادی آملی، سید کاظم حائری، هادوی تهرانی گذراند.

از سال ۱۳۷۲ در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم سیاسی در موسسه آموزش عالی باقر العلوم علیه السلام قم تحصیلات دانشگاهی خود را گذراند و پایان نامه ارشد را تحت عنوان «خطی مشی های سیاسی در نهج البلاغه» ارائه کرد.

حجت‌الاسلام ماندگاری به مدت ۴ سال امامت جمعه موقت طبس را بر عهده داشت.

۸. حجت الاسلام فرحزاد

حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله فرحزاد در سال ۱۳۳۵ در استان سمنان دیده به جهان گشود و در سال ۱۳۴۸ به دلیل علاقه وافری که به علوم حوزوی داشت وارد حوزه گردید. ایشان یکی از معرف ترین سخنرانان حال حاضر حوزه می باشد که با شبکه های مختلف صدا و سیما همکاری علمی دارند و هر ساله سخنرانی های بسیاری از ایشان در مناسبت های مختلف پخش می گردد، علاوه بر این به تدریس نیز اشتغال دارند. و از اهم اساتید ایشان می توان آیت الله بهجت، بهاءالدینی، سید محمد شیرازی، آیت الله مکارم، مرعشی نجفی را نام برد

۹. ناصر رفیعی محمدی

حجت الاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی محمدی معروف به استاد رفیعی در سال ۱۳۴۴ در شهر مقدس قم و در خانواده‌ای مذهبی دیده به جهان گشود.
استاد رفیعی طی ۵ سال دوره سطح را تا پایان کفایه به اتمام رساند و در پایه پنجم از امتحانات در آزمون شورای مدیریت حوزه رتبه اول را کسب کرد. به همین مناسبت یک دوره بحارالانوار از حضرت امام خمینی (ره) به عنوان جایزه دریافت نمود.

ایشان دروس سطح و خارج را نزد اساتیدی هچون آیات عظام فاضل لنکرانی، مظاهری، وجدانی فخر، اعتمادی، پایانی، دوزدوزانی، صلواتی، راستی، کاشانی و ستوده تلمذ نمود.
استاد رفیعی ضمن گذراندن دروس اصلی حوزه دیگر مباحث علمی را نیز نزد اساتید متعددی فراگرفت. ایشان فلسفه را نزد استاد آیت الله صالحی مازندرانی (ره)، علوم قرآن را نزد آیت الله معرفت (ره)، شرح تجرید را نزد آیت الله استادی، تفسیر را نزد آیت الله جوادی و رجال را نزد آیت الله سبحانی آموخت.
از بین آثار ایشان می‌توان به کتاب‌های: اسراف و تبذیر ، سیر تدوین و تطور تفسیر علمی قرآن، درسنامه وضع حدیث، گفتار رفیع، تفسیر علمی قرآن و جعل حدیث اشاره نمود.

۱۰. حسین انصاریان

حسین انصاریان (متولد۱۳۲۳ش) روحانی، خطیب، نویسنده شیعه و مترج مقرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و اصول کافی به فارسی است. انصاریان آثار متعددی در زمینه‌های اخلاقی و تربیتی و آشنایی با سیره اهل بیت دارد. از آثار وی تفسیر حکیم، شرح صحیفه سجادیه و شرح کتاب مصباح الشریعه با عنوان عرفان اسلامی است.

انصاریان سخنرانی‌های متعددی در شهرهای ایران و کشورهای دیگر داشته است. مؤسسه دار العرفان تحت نظر او به نشر آثار او و پاسخ‌گویی به شبهات دینی می‌پردازد.

انصاریان در سال ۱۳۴۲ش اعلامیه امام خمینی برای چهلم شهدای واقعه فیضیه را پخش نمود. در سال ۱۳۵۷ش به دلیل واجب‌القتل دانستن محمدرضا پهلوی به سبب حمله به شعائر اسلامی، توسط ساواک دستگیر و به زندان افتاد. او بخشی از وجوهات شرعی دریافتی توسط خود را با اجازه امام‌ خمینی برای نجات روسپیان قلعه شهرنو صرف نمود.

او پس از دبیرستان، دروس حوزوی را آغاز نمود. وی فقه و اصول، نزد اساتیدی همچون محمد فاضل لنکرانی، صالحی نجف آبادی، میرزا هاشم آملی و فلسفه را نزد یحیی انصاری شیرازی و اشکوری آموخته است. 

۱۱. رحیم پور ازغدی

حسن رحیم‌پور ازغدی متولد ۱۳۴۳ در شهرستان مشهد و از اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی است. وی هر گونه گرایش حزبی را که به وی نسبت داده می‌شود را مردود می‌داند. او از ۲۵ اسفند ۱۳۸۱ به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی درآمده است و همچنین عضو هیئت ارزیابی علمی و فرهنگی و مدیر مسئول و سردبیر نشریه کتاب نقد است. نام پدر وی فرزند حیدر رحیم پور است.

۱۲. علیرضا پناهیان

علیرضا پناهیان در ۲۸ فروردین ماه سال ۱۳۴۴ در تهران متولد شده است، پدرش از روحانیون و مبلغین تهران بوده است.

او از سال ۱۳۵۶ و در سال اول راهنمایی در کنار دروس مدرسه به تحصیلات حوزوی نیز پرداخته است، و از سال ۱۳۶۲ در حوزه علمیه قم تحصیلات حوزوی را پی گرفته است، پس از پایان دروس سطح حوزه به مدت ۱۲ سال در درس خارج حضرات آیات وحید خراسان، جوادی آملی، سید محمدکاظم حائری، و مقام معظم رهبری حاضر شده است.

او از آغاز دوران دبیرستان در کنار تحصیلات حوزوی، تدریس کتب شهید مطهری را در محیط های مختلف دانش آموزی، دانشجویی و حوزوی انجام داده است.

در دفتر همکاری حوزه و دانشگاه در رشته روان شناسی تحصیل کرده، و در حال حاضر عضو هیئت علمی مرکز تخصصی تبلیغ بوده و در زمینه تدریس و طراحی سرفصل ها و تدوین کتاب های آموزشی نیز به همکاری با این مرکز می پردازد.

او علاوه بر انجام فعالیت های تبلیغی، به امور اجرایی و مدیریتی در عرصه های فرهنگی نیز اشتغال داشته است، از جمله سوابق او می توان به معاونت فرهنگی لشگر ۲۷ محمد رسول الله (صل الله علیه و آله) در دوران دفاع مقدس، معاونت فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها و مرکز جهانی علوم اسلامی اشاره کرد.

۱۳. علی اکبر رائفی پور

علی‌اکبر رائفی‌پور متولد ۸ اردیبهشت ۱۳۶۳، مدرس ایرانی و نظریه‌پرداز توطئه است که به دلیل سخنرانی‌های جنجالی خود در دانشگاه‌ها دربارهٔ دین‌ها و فرقه‌گرایی، آخرالزمان، مهدویت، شیطان‌پرستی، فراماسونری و توطئه پرآوازه است. وی خود را حامی منجی آخرالزمان، دین‌ها و فرقه، صهیونیسم و پژوهشگر رسانه و کادر دانشگاهی معرفی می‌کند. وی بنیان‌گذار مؤسسه مصاف است که مخفف «مبارزه با صهیونیسم، اومانیسم و فراماسونری» است. به ادعای خودش دارای مدرک کارشناسی حسابداری است. در برخی رسانه‌های داخلی گاهی از وی در جایگاه پژوهشگر نیز یاد می‌شود.

۱۴. مهدی دانشمند

مهدی دانشمند به واسطه سخنرانی ها و حرف های تند علیه مسئولان و وضعیت جامعه در بین مردم شناخته شد و کلیپ های او در فضای مجازی دست به دست می چرخد.

او در سال ۱۳۴۷ در اصفهان چشم به جان گشود. از همان کودکی به روحانیت و علوم حوزوی علاقه داشت و به همین دلیل به جای دانشگاه به حوزه علمیه رقت تا دروس حوزی را زیر نظطر استاتید برجسته سپری کند. وی بعد از فارغ التحصیلی معمم شد و حالا لباس روحانیت بر تن دارد. کلیپ خروس او در همان زمان بسیار جنجالی شد و این کلیپ میلیون ها بار دانلود شد

حاج آقا مهدی دانشمند از ۵ سالگی به دورس حوزوی و روحانیت علاقه مند بوده و در زمان انقلاب که ۱۱ ساله بوده و همیشه پای منبر شیخ مشهور اصفهان حاضر بوده است. حاج آقا دانشمند با سخنرانی ها و کلیپ های جنجالی سیاسی مشهور و معروف شد که یکی از این کلیپ ها به نام زنده باد خروس و مسلمان واقعی بودن و حمله به مسئولان بود که بسیار جنجال آفرین شد‌.

۱۵. حسین دهنوی

حجت الاسلام والمسلمین حسین دهنوی در سال ۱۳۴۰در یکی از شهرهای مهم خراسان رضوی، نیشابور دیده به جهان گشودند. پس از گذراندن دروس مقدماتی حوزه در شهر خود به قم عزیمت نمودند و برای ادامه تحصیل وارد حوزه علمیه این شهر شدند. ایشان هم اکنون یکی از مدرسین و کارشناسان علوم تربیتی و مشاوره در حوزه علمیه و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می باشند و در برنامه های گلبرگ و راه روشن حضور داشته اند.

۱۶. حجت الاسلام نقویان

حجت الاسلام و المسلمین ناصر نقویان در سال ۱۳۴۳ در بابل متولد شد. او دارای تحصیلات حوزوی است، و از واعظان و سخنرانان مطرح کشور است. وی در سال ۱۳۹۷ با حکم رئیس جمهور روحانی به عنوان “دبیر هیئت عالی گزینش کشور” منصوب شد.

توضیحات :
حجت الاسلام و المسلمین نقویان تحصیلات حوزوی را در شهر محل تولد خود آغاز کرد و در سال ۱۳۶۵ در ۲۲ سالگی برای ادامه تحصیل به قم رفت و تا سال ۱۳۷۲ در حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل بود و خارج فقه و اصول را در همین دوران پشت سر گذاشت. از جمله اساتید وی می توان از حضرات آیات محقق داماد، هاشمی شاهرودی، بهشتی و محمدی یاد کرد.

۱۷. محمدرضا زائری

محمدرضا زائری (متولد ۱۳۴۹ در کرمان) سردبیر ماهنامه خیمه و استاد دانشگاه ایرانی است. او را عمدتاً به دلیل مخالفت با حجاب اجباری می‌شناسند. زائری مسئولیت خانهٔ روزنامه‌نگاران جوان و هفته‌نامه خانه را که در دهه ۱۳۷۰ فعالیت می‌کرد، بر عهده داشت. این نهاد در دورهٔ فعالیت خود گروه جدیدی از روزنامه نگاران ایرانی مانند فرناز قاضی زاده و محمدصفر لفوتی را معرفی کرد. مجوز هفته‌نامهٔ خانه که برای نوجوانان منتشر می‌شد، پس از تعطیلی این نهاد باطل شد.

زائری در حوزه علمیه تحصیلات خود را تا خارج سطح پیش برده و در دانشگاه نیز در آغاز دکتری علوم ادیان در دانشگاه قدیس یوسف بیروت است. حجت‌الاسلام زائری کارشناسی فقه و مبانی حقوق اسلامی از مدرسه عالی شهید مطهری؛ کارشناسی ارشد فلسفه و حکمت اسلامی از دانشگاه آزاد اسلامی و کارشناسی ارشد روابط اسلام و مسیحیت از دانشگاه قدیس یوسف بیروت دارد. او کتاب‌هایی نوشته که دو مورد از آنها آشکارا به مسئله حجاب می‌پردازند. زائری فرزند غلامعباس زائری نماینده سابق بندر عباس در مجلس شورای اسلامی و استاندار سابق هرمزگان است.

۱۸. سید حسن آقامیری

سید حسن آقامیری یک روحانی شیعه اهل ایران است که به دلیل سخنرانی‌های متفاوت و انتقادی خود در موضوعات دینی و اجتماعی به شهرت رسید. او با بهره‌گیری از زبان ساده و روش‌های نوین ارتباطی، مخاطبان زیادی به‌ویژه در فضای مجازی جذب کرد. آقامیری بیشتر به دلیل مواضع منتقدانه خود نسبت به رویکردهای سنتی دینی و سیاسی در ایران، به‌ویژه در حوزه حاکمیت و مذهب، شناخته می‌شود. همین دیدگاه‌های متفاوت باعث شد تا او با مشکلاتی از سوی نهادهای دینی و قضایی مواجه شود. در نهایت، در سال ۱۳۹۷، او از سوی دادگاه ویژه روحانیت خلع لباس شد.

آقامیری همچنان از طریق شبکه‌های اجتماعی به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد و از مسائل مختلف اجتماعی، اخلاقی و دینی صحبت می‌کند و همچنان دنبال‌کنندگان زیادی دارد.

  

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید