اسامی حواریون حضرت عیسی | عاقبت ۱۲ حواری مسیح چه شد؟

آیا حواریون حضرت عیسی مسیح را می‌شناسید؟ این مردان دوازده نفر از پیروان نزدیک و مومن به حضرت عیسی بودند و وظیفه تبلیغ انجیل مسیحیت را به عهده داشتند.

حواریون (جمع کلمه‌ی “حواری” به معنای برگزیده) افرادی با پیشینه‌های مختلف بودند که زمانی که حضرت عیسی مسیح روی زمین زندگی می‌کرد برای کمک به او در تبلیغ انجیلش فراخوانده شدند. حواریون قدیم دوازده مرد بودند که تعدادی از آنها ماهی‌گیر بودند و علیرغم داشتن مشاغل مختلف، همه آن‌ها یک چیز مشترک داشتند: آن‌ها رسولان و یاران حضرت عیسی بودند که مأموریت داشتند به مردم خدمت کنند و گسترش مسیحیت و حفظ تعالیم حضرت عیسی را به عهده داشتند. این حواریون دعوت خاص و مأموریت مقدسی داشتند.

جالب است بدانید که حواریون حضرت عیسی پیرو دین یهودیت بودند و نژاد یهودی داشتند که بعد از ایمان به عیسی‌مسیح، جزو مسیحیان یهودی‌نژادشدند. مسیحیان یهودی‌نژاد از نژاد یهود بودند، اما به عیسی‌مسیح ایمان آورده بودند. علت تأکید بر این موضوع این است که “یهودی” بودن از دو جنبه‎‌ی «نژاد» و «دیانت» تعریف می‌شود. 

در ادامه این مطلب با اسامی حواریون حضرت عیسی و معرفی هر یک و سرگذشتشان، همراه شما هستیم.

اسامی حواریون حضرت عیسی

شمعون پطرس

شمعون پطرس یک شخصیت برجسته در میان حواریون بود که بیشتر از سایرین جسارت و اشتیاق خود را در ارادت خود به عیسی نشان داد. نام اصلی وی “شمعون” بود و توسط حضرت عیسی به نام “پطرس Peter” به معنای صخره ملقب شد.

علیرغم لحظات تردید و انکار، شمعون پطرس سنگ بنای کلیسای اولیه مسیحیت بود و به خاطر ایمان تزلزل ناپذیر و نقش محوری خود در گسترش انجیل مشهور شد. پطرس توسط حضرت عیسی به پیشوایی مسیحیان (همان مقام پاپ در نزد مسیحیان کاتولیک) برگزیده شد و در نتیجه کلیسای کاتولیک پطرس را نخستین پاپ می‌داند که ۳۱ سال عهده‌دار مسئولیت پاپ بود. حضرت عیسی به شمعون پطرس چنین گفت که:

من کلیدهای ملکوت خدا را در اختیار تو می‌گذارم تا هر دری را بر روی زمین باز کنی، در آسمان نیز باز شود و هر دری را بر روی زمین ببندی، در آسمان نیز بسته شود

در سال ۶۴ پس از میلاد مسیح، حکومت روم شمعون پطرس را در شهر “رم” به خواست خودش واژگون بر صلیب آویزان کرد تا جان داد زیرا آخرین خواسته‌ی وی همین بود که لیاقت ندارد همانند حضرت عیسی به صلیب کشیده شود.

شمعون پطرس

اندریاس (برادر شمعون پطرس)

برادر شمعون پطرس، اندریاس، نیز جز حواریون عیسی بود و نقش مهمی در ترغیب دیگران به دین عیسی مسیح داشت. فروتنی و فداکاری او برای تبلیغ انجیل نمونه ای از ماهیت آرام و در عین حال تأثیرگذار خدمت او است. اندریاس اولین اسقف کلیسای بیزانس بود و یکی از چهار شاگردی بود که در کوه زیتون نزد عیسی آمدند تا از نشانه‌های بازگشت عیسی در «پایان زمان» بپرسند.

وی در نیمه دوم سده نخست میلادی، در شهر پاتراس آخیا که آن زمان جزئی از امپراتوری روم بود به صلیب کشیده‌شد و شهید شد. شمایل‌نگاری شهادت اندرو او را به صلیب X شکل بسته نشان می‌دهد و گویا به درخواست خودش، متفاوت با روش مصلوب شدن حضرت عیسی به صلیب کشیده شده بود.

اندریاس

یعقوب پسر زبدی

یعقوب پسر زبدی در کنار برادرش یوحنا بخشی از حلقه درونی شاگردان عیسی بود. استواری او در برابر آزار و اذیت و در نهایت شهادت نشان‌دهنده عمق تعهد او به حضرت عیسی و انجیل است. در برخی منابع آمده است که یعقوب و یوحنا با پدرشان در کنار دریا بودند که عیسی آن‌ها را به دنبال خود فرا خواند.

بر اساس عهد جدید، او دومین نفر از حواریون بود که درگذشت (بعد از یهودا اسخریوطی)، و اولین نفری بود که به شهادت رسید. اعتقاد بر این است که سر او در زیر محراب کلیسای حواری ارمنی سنت جیمز در محله ارامنه اورشلیم دفن شده است که با یک قطعه سنگ مرمر قرمز مشخص شده و توسط شش چراغ نذری احاطه شده است.

یعقوب

یوحنا (برادر یعقوب پسر زبدی)

یوحنا طبق متون عهد جدید جوان‌ترین حواری حضرت عیسی بوده و رابطه نزدیک یوحنا با حضرت عیسی و نوشته‌های عمیق او، از جمله انجیل یوحنا و کتاب مکاشفه، اثری محو نشدنی در الهیات و معنویت مسیحی بر جای گذاشته است. در بسیاری از روایات، عبارت «شاگردی که عیسی مسیح او را دوست داشت» اشاره به یوحنا بوده است.

اعتقاد بر این است که یوحنا بیش از پنجاه سال پس از شهادت برادرش بعقوب زندگی کرد. وی توسط مقامات رومی به جزیره پاتموس تبعید شد و گفته می‌شود که او تا سن پیری زندگی کرد و تنها حواری بود که به شهادت نرسید و به مرگ طبیعی از دنیا رفت.

یوحنا

فیلیپ

متون مسیحیت فیلیپ را به عنوان حواری‌ای توصیف می‌کنند که در یونان، سوریه و آسیای صغیر موعظه می‌کرد و پیام مسیحیت را تبلیغ می‌کرد. سؤال عملی فیلیپ، “بیا و ببین”، نمونه‌ای از دعوت مستقیم و صادقانه او برای معرفی حضرت عیسی است. این فیلیپ بود که برای اولین بار ناتانائیل را به حضرت عیسی معرفی کرد.

فیلیپ از طریق یک شفای معجزه آسا و موعظه‌های اثربخش خود، همسر معاون شهر هیراپولیس را مسیحی کرد و این واقعه باعث عصبانیت دادستان شهر شد و فیلیپ، بارتولمیو (حواری دیگر حضرت عیسی) و ماریا (مریم مجدلیه) را همگی شکنجه کرد. سپس فیلیپ و بارتولمیو به طور وارونه مصلوب شدند و فیلیپ از روی صلیب خود باز هم به خواندن موعظه پرداخت. در نتیجه موعظه فیلیپ، جمعیت بارتولمیوس را از صلیب او آزاد کردند، اما فیلیپ اصرار داشت که او را آزاد نکنند و روی صلیب مرد. همچنین در روایتی دیگر گفته می‌شود که فیلیپ به جای مصلوب شدن در شهر هیراپولیس با سر بریدن به شهادت رسیده است.

فیلیپ

بارتلمیوس (ناتانائیل)

امروزه اکثر محققان بارتلمیوس را به نام ناتانائیل می‌شناسند که در انجیل یوحنا آمده است. برخورد بارتلمیوس با مسیح که در ابتدا نسبت به حضرت عیسی شک داشت، زندگی او را متحول کرد. ذهن باز وی برای پذیرش حقیقت و متعاقبا وقف خود به انجیل به عنوان شاهدی بر قدرت دگرگون‌کننده مواجهه با حضرت عیسی در تاریخ ثبت شد. 

روایات مختلفی درباره نحوه شهادت ناتانائیل وجود دارند اما معتبرترین این روایت‌ها این است که او را شکنجه کردند از ایمان خود چشم پوشی کند. اما او که به کلام عیسی وفادار بود، تسلیم نشد و حتی در مواجهه با خطر مرگ به موعظه انجیل ادامه داد و در نهایت با زنده پوست کندن به شهادت رسید. او تا لحظه مرگ دعا می‌کرد و خداوند را حمد و ستایش می‌کرد. پیکر مطهر وی را به دریا افکندند.

توماس

توماس عموما به عنوان «توماس شک‌کننده» شناخته می‌شود، زیرا او در ابتدا در مورد رستاخیز عیسی مسیح شک داشت و وقتی شنید که حضرت عیسی پس از مصلوب شدن بر حواریون دیگر ظاهر شده گفت: «مگر این که نقش میخ‌ها را روی دستان او ببینم، و انگشتم را در اثر ناخن‌ها بگذارم و دستم را در پهلوی او فرو کنم، وگرنه ایمان نمی‌آورم.».

حضرت عیسی توماس را دعوت کرد تا زخم‌های او را لمس کند و او را ببیند و شک و شبهه توماس را از بین برد. سپس حضرت عیسی گفت: توماس، چون مرا دیدی، ایمان آوردی، خوشا به حال آنان که ندیده‌اند و ایمان آورده‌اند. سنت توماس برای موعظه انجیل به خارج از امپراتوری روم سفر کرد و نام او در میان مسیحیان شبه قاره هند بسیار محبوب است.

طبق روایت‌های سنتی مسیحیان هند، توماس در سال ۷۲ پس از میلاد به شهادت رسید.

توماس

متی (لاوی)

بر اساس روایات مسیحی، متی نویسنده یکی از چهار انجیل به عنوان انجیل متی بود و در کلیساهای کاتولیک رومی، ارتدوکس شرقی، لوتری و کلیساهای انگلیکن به عنوان یک قدیس شناخته می‌شود. قرآن کریم اسم حواریون حضرت عیسی را نمی‌آورد و از آنان به عنوان حواریون یاد کرده اما کتاب تفسير قرآن، آن‌ها را نام برده و متی را در زمره شاگردان حضرت عیسی قرار داده است.

پادشاه هیرتاکوس از آنجا که می‌خواست دختر راهبه‌ای را به عقد خود درآورد و با مخالفت و اندرزهای متی مواجه شد، دستور داد تا متی را که در محراب ایستاده بود بکشند و او را به شهادت رساند.

متی

یعقوب پسر حلفا

یعقوب پسر حلفا که در برخی منابع به نام یعقوب کوچک نیز آورده شده، از حواریان حضرت عیسی است که برخی منابع وی را برادر حضرت عیسی خوانده‌اند.

طبق برخی روایت‌ها، یعقوب هنگام موعظه در اورشلیم توسط یهودیان سنگسار شد و در کنار معبد به خاک سپرده شد. روایت‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌گویند او در مصر سفلی، زمانی که در حال خواندن موعظه ‌ای انجیل بود، مصلوب شد. روایتی دیگر نیز بیان می‌کند که کمی قبل از سقوط اورشلیم توسط رومیان، کاهن اعظم شورای سنهدرین را تشکیل داد و یعقوب «برادر عیسی» را مجبور کرد تا در یکی از سالن‌های اجتماعات هیکل اعلام کند که عیسی، مسیح موعود نیست. اما یعقوب اعلام کرد که عیسی داور این جهان است. پس، او را در سن نود و شش سالگی از بالای برج معبد اورشلیم به پایین پرتاب کردند. آنان در حالی که او برای ایشان طلب بخشش می‌کرد با چوب بر سرش کوبیدند تا جان سپرد.

یعقوب پسر حلفا

لبی (تادئوس)

لبی نیز یکی از دوازده حواری عیسی طبق عهد جدید بود. او به طور کلی به عنوان تادئوس شناخته شده و در کلیسای کاتولیک، او حامی ناامیدان است. او مانند تقریبا همه معاصران خود در آن منطقه، هم به زبان یونانی و هم به زبان آرامی صحبت می‌کرد و قبل از پیوستن به دین مسیحیت، کشاورز بود. به طور سنتی اعتقاد بر این است که تادئوس و بارتولمیوس اولین کسانی بودند که مسیحیت را به ارمنستان آوردند. و بنابراین به عنوان قدیسان حامی کلیسای حواری ارمنی مورد احترام هستند.

بر اساس روایات، تادئوس در حدود سال ۶۵ پس از میلاد در بیروت، در استان روم سوریه، در طول قرن اول در لبنان همراه با شمعون قانوی به شهادت رسید. تبری که اغلب در تصاویر در دست او نشان داده شده است، نمادی از نحوه کشته شدن اوست.

تادئوس

شمعون قانوی (شمعون غیور)

یکی از مبهم‌ترین حواریون حضرت عیسی شمعون غیور است که اطلاعات زیادی درباره زندگی او در دست نیست. نام وی در انجیل لوقا باب ۶ آیه ۱۵ و اعمال رسولان باب ۱ آیه ۱۳ برده شده‌است. وی به عنوان فدایی و غیور نیز شناخته می‌شد. شمعون، مانند سایر حواریون، توسط کلیسای کاتولیک،  جمله کلیساهای کاتولیک شرقی، و همچنین توسط کلیساهای ارتدکس، کلیسای لوتری و کلیساهای انگلیکن به عنوان قدیس در نظر گرفته می‌شود.

شمعون قانوی طبق یک روایت قدیمی در ایران کشته شد و در شهر شیراز، خیابان زند، کوچه نوبهار کلیسای شمعون غیور یا زند شیراز از دوره پهلوی اول یادگار مانده است.

شمعون قانوی

یهودا اسخریوطی

در حالی که خیانت یهودا به حضرت عیسی همچنان یک داستان غم انگیز و هشداردهنده است، گنجاندن او در میان دوازده حواری به عنوان یادآوری پیچیدگی‌های طبیعت انسان و واقعیت انتخاب‌های اخلاقی از حکمت‌های خداوند متعال است. یهودا در ازای ۳۰ قطعه نقره، حضرت عیسی را به شورای سنهدرین در تسلیم کرد و گونه او را بوسید و او را “استاد” خطاب کرد تا هویت او را در تاریکی برای جمعیتی که برای دستگیری حضرت عیسی آمده بودند آشکار کند.

در دوران امروزی، نام او اغلب مترادف با خیانت به کار می‌رود. به دلیل نقش بدنام او در تمام روایات انجیل، یهودا شخصیتی بحث برانگیز در تاریخ مسیحیت باقی مانده است. خیانت او باعث رخ دادن وقایعی شد که به مصلوب شدن و رستاخیز عیسی انجامید، که طبق باور مسیحیت باعث نجات بشریت شد.

یهودا پس از اطلاع از اینکه عیسی قرار است مصلوب شود، سعی کرد پولی را که به خاطر خیانتش به او پرداخت شده بود، به سران کاهنان بازگرداند و خود را به دار آویخت.

یهودا اسخریوطی

حواری سیزدهم: متیوس

پس از آنکه یهودای اسخریوطی به حضرت عیسی خیانت و سپس خودکشی کرد، متیوس توسط سایر حواریون به جای یهودا، حواری دوازدهم انتخاب شد.

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما و کاربران محترم سایت ستاره به اشتراک بگذارید.

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید