صهیون یعنی چه | همه چیز درباره کوه تاریخی “صهیون”

کوه صهیون ارزش تاریخی و دینی بسیار غنی و قدیمی‌ای دارد و در این مطلب شما را با تاریخچه، معنا و ریشه شناسی صهیون آشنا می‌کنیم. اگر می‌خواهید بدانید صهیون یعنی چه؟ تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

کوه صهیون (به عبری: הַר צִיּוֹן) در قرن دهم قبل از میلاد به تصرف حضرت داوود درآمد. این کوه زادگاه و آرامگاه حضرت داوود و جایگاه حضرت سلیمان بوده و برای یهود نماد رهایی از ظلم، تشکیل حکومت مستقل و فرمانروایی بر جهان است. از همین رو است که یهودیان خود را فرزندان صهیون می‌دانند.

صهیون یعنی چه

بیشتر بخوانید: لیست القاب کشورهای جهان | کشورها به چه چیزی معروفند؟

صهیون یعنی چه

“صَهیون” واژه‌ای عبری به معنای “پر آفتاب” است و در کتاب مقدس از آن برای اشاره به شهر اورشلیم استفاده شده‌است. در واقع صهیون، نام کوهی در جنوب غربی بیت المقدس (اورشلیم) است که درست خارج از دیوارهای شهر قدیمی (۲/۸ کیلومتر فاصله از شهر) در دروازه‌ی یافا واقع شده است. اصطلاح کوه صهیون در کتاب مقدس عبری ابتدا برای شهر داوود و بعدا برای کوه معبد به کار می‌رفت و در طی زمان معنای آن تغییر کرده است و اکنون به عنوان نام تپه غربی اورشلیم باستانی استفاده می‌شود و در معنای گسترده‌تر، اصطلاح صهیون برای کل سرزمین اسرائیل نیز به کار می‌رود.  واژه عبری هار صیون (کوه صهیون) در تنخ (متون مقدس عبری) ۹ بار به کار رفته‌است.

در عهد جدید، کوه صهیون به صورت استعاری برای اشاره به اورشلیم آسمانی، شهر مقدس و ابدی خدا به کار رفته است. گفته می‌شود که مسیحیان «به کوه صهیون و شهر خدای زنده، اورشلیم آسمانی، به جمع بی‌شماری از فرشتگان، به مجمع عمومی و کلیسای نخست‌زادگانی که در آسمان ثبت شده‌اند، آمده‌اند»

ریشه شناسی کلمه صهیون

ریشه شناسی کلمه صهیون نامشخص است. در کتاب مقدس در کتاب سموئیل به عنوان نام قلعه یبوسی که توسط داوود پادشاه فتح شد، ذکر شده است و احتمالا منشأ آن به قبل از بنی‌اسرائیل برمی‌گردد. اگر ریشه‌ی آن زبان سامی باشد، ممکن است با ریشه عبری ṣiyyôn («قلعه») مرتبط باشد. اگرچه تا ۱۷۰۰ سال بعد در اورشلیم این کلمه صحبت نمی‌شد، اما این نام در عربی مشابه است و ممکن است به ریشه ṣiyya («زمین خشک») یا عربی šanā («حفاظت» یا «ارگ») مرتبط باشد. همچنین ممکن است با ریشه عربی ṣahî («صعود به بالا») یا ṣuhhay («برج» یا «قله کوه») مرتبط باشد. رابطه کلمه‌ی غیر سامی با کلمه هوری šeya («رودخانه» یا «برکه») نیز پیشنهاد شده است.

کوه صهیون

تاریخچه کوه صهیون

بر اساس کتاب ساموئل کوه صهیون محل قلعه جبوسیتها بود که قلعه صهیون نام داشت و توسط داوود تسخیر شد و کاخ او و شهر او گردید. این محل در کتاب اشعیا، مزامیر و مکابی مورد اشاره قرار گرفته‌است. بعد از تسخیر این محل آن به قسمتهای کوچکتری تقسیم شد. بالاترین قسمت آن در شمال محل ساخت معبد سلیمان گردید. در زمان معبد سلیمان شهر به سمت غرب گسترش یافت. در زمان معبد دوم اورشلیم یوسفوس فلاویوس کوه صهیون را کوهی در سمت غرب شهر می‌داند. از این رو کوه صهیون معمولاً کوه غربی شهر در نظر گرفته می‌شود.

جالب است بدانید که مکان اصلی نقاشی شام آخر لئوناردو داوینچی، در این کوه است.

اتاقی که اتفاق‌های شام آخر عیسی در آن اتفاق افتاد.

صهیونیسم چیست؟

صهْیُونیسم جنبش سیاسیِ طرفدار بازگشت یهودیان به سرزمین فلسطین و ایجاد کشور اسرائیل در فلسطین است. این جنبش در اواخر قرن نوزدهم توسط تئودور هرتسل (۱۸۶۰-۱۹۰۴م) بنیان نهاده شد و توانست با همکاری قدرت‌های جهانی، در سال ۱۹۴۸م کشور اسرائیل را تأسیس کند. صهیونیست‌ها با وجود این‌که حدود ۵ درصد از زمین‌های فلسطینیان را خریده بودند، در زمان اعلام موجودیت ۷۷درصد از اراضی فلسطین را به تصرف خود درآوردند. علما و مراجع تقلید شیعه در دوران‌های مختلف علیه صهیونیسم و اشغال فلسطین موضع گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: آپارتاید یعنی چه؟ | همه چیز درباره آپارتاید و مفهوم آن

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما و کاربران محترم سایت ستاره به اشتراک بگذارید.

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید