تحقیق در مورد شهید مصطفی احمدی روشن (زندگینامه + فعالیت‌ها)

21 دی ماه سال 1390 روزی بود که دشمنان انقلاب و مردم که تلاش داشتند مانع پیشرفت کشور شوند، مصطفی احمدی‌روشن دانشمند هسته‌ای جوان کشورمان را به شهادت رساندند.

شهید احمدی روشن از دانشجویان رشته مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف و از بسیجیان فعال در این دانشگاه بود و در دوران فعالیت خود در حوزه هسته‌ای توانست خدمات بسیاری به مردم و کشور داشته باشد و این شهید گرانقدر می‌تواند الگوی بسیار خوبی باشد برای فعالان دانشجویی، جوانان و مدیران.

تحقیق در مورد شهید مصطفی احمدی روشن

شهید مصطفی احمدی روشن در ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۸ در روستای سنگستان استان همدان متولد شد. وی دوران کودکی خود را در خانواده ای فقیر گذراند و در محله ای واقع در پشت امامزاده یحیی همدان به نام محوطه آقاجانی بیگ و در خانه ی اجاره ای و قدیمی، با امکاناتی اندک زندگی می کردند. پدر شهید احمدی روشن راننده مینی بوس بود و در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران سال های بسیاری را به مبارزه با دشمن بعثی پرداخت.

وی تحصیلات خود را در زادگاه خویش آغاز کرد. دبستان مینو در شهر همدان میزبان دوره تحصیلات ابتدایی و مدرسه راهنمائی خیام محمل گذراندن دوران راهنمائی مصطفی بود. تیزهوشی و استعداد بالای مصطفی باعث شده بود که در طول سال همیشه نمرات معدل بالایی داشته باشد. 

شهید احمدی روشن دوران دبیرستان را در مدرسه ابن سینای همدان گذراند دبیرستانی که تا قبل از مصطفی ۸۴ شهید تقدیم انقلاب اسلامی مردم ایران کرده بود و مصطفی شد هشتاد و پنجمین شهید دبیرستان ابن سینا! تحصیل در دبیرستان ابن سینای همدان مقارن با زندگی خانواده اش در منزل پدری در منطقه پردیس بود.

وی بر مکانیکی تسلط خوبی داشت و به اذعان مادرش حقیقتا کمک حال خوبی برای پدر بود. در سال ۱۳۷۷ در دومین مرتبه شرکت در کنکور صرفا” با حضور در مدرسه و بدون هیچ کلاس کنکوری فقط با حضور در مدرسه موفق به قبولی در رشته مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف تهران گردید. کسب رتبه ۷۲۹ در کنکور ضمن خوشحال کردن خانواده، مصطفی را وارد برهه جدید از زندگی کرد و سپس در سال ۸۱ از این دانشگاه فارغ التحصیل شد.

وی دانش آموخته رشته مهندسی پلیمر از دانشگاه صنعتی شریف بود و با سن پایین حدود ۲۳ سال، دارای مقالات متعدد علمی در رشته پلیمر شد.

شهید احمد روشن در کنار تحصیل علم در فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی نیز حضور فعال داشت در دانشگاه مسئولیت معاونت فرهنگی بسیج را بر عهده داشت و بعد‌ها کانون نهج البلاغه را در این دانشگاه تاسیس کرد. او به مطالعه کتاب «نهج‌البلاغه» بسیار علاقمند بود کتاب‌های شهید مطهری و استاد فلسفی را نیز زیاد مطالعه می‌کرد. به گفته دوستانش وی شخصی ولایتمدار و از شاگردان آیت الله خوشوقت استاد اخلاق تهران بودو به شوخ طبعی و باصفا بودن و در عین حال مدیری جدی و قاطع بودن معروف بود.

وی در سال ۱۳۸۰ و در دوران تحصیل خود در این دانشگاه در پروژه ساخت غشاهای پلیمری برای جدا سازی گازها که برای اولین بار در کشور انجام می شد، همکاری داشت. او همچنین دارای چندین مقاله ISI به زبان های انگلیسی و فارسی بود و در زمان شهادت دانشجوی دکترای دانشگاه صنعتی شریف و از نخبگان این دانشگاه به شمار می رفت که مسئولیت معاونت بازرگانی سایت هسته ای نطنز را نیز به عهده داشت.

بعد از شهادت این شهید والا مقام، دانشگاه تهران به پاس قدردانی از جانفشانی‌های اثرگذار این دانشمند نخبه جوان در عرصه علم و فناوری و جهاد علمی، درجه دکتری افتخاری تخصصی در رشته’نانوبیوتکنولوژی’ این دانشگاه را به وی اعطاء نمود.

زندگی شخصی شهید مصطفی احمدی روشن

شهید احمدی روشن در بهمن ماه سال ۱۳۸۳ زندگی مشترکش را با هم دانشگاهی خود خانم فاطمه بلوری کاشانی آغاز نمود در ابتدا به مدت ۹ ماه را در کاشان گذراندند، که علت این انتخاب نزدیکی شهر کاشان به نطنز بود. بعد از آن به پیشنهاد مادرش به تهران نقل مکان کردند، ولی همچنان به نطنز رفت آمد می‌کرد.

حاصل زندگی شیرین مشترک، اما کوتاه شهید احمدی روشن یک پسر به نام علیرضا است که در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در ۱۲ مهر ماه ۱۳۸۶ به دنیا آمد.

نحوه شهادت شهید احمدی روشن 

این دانشمند نخبه جوان در ساعت ۸:۱۹ دقیقه صبح روز چهارشنبه ۲۱ دی ماه ۱۳۹۰ در حین عزیمت به محل کار در لباس عزای اربعین اباعبدالله الحسین (ع) بر اثر انفجار یک بمب مغناطیسی که توسط یک موتور سوار به ماشین او متصل شد، در خیابان شهید داود گل نبی بعد از دانشگاه علامه نرسیده به میدان کتابی به همراه راننده اش شهید رضا قشقایی به فیض شهادت نائل آمد و مزد مجاهدت‌های خاموش خود را از حضرت حق دریافت کرد. به ادعای خبرگزاری فارس ترور احمدی روشن نتیجه همکاری سازمان موساد اسرائیل و سازمان مجاهدین خلق ایران بوده‌است. 

فعالیت‌های شهید احمدی روشن: 

۱- فعالیت در پروژه ساخت غشا‌های پلیمری (در دوران دانشجوئی) که بعد‌ها منجر به تاسیس شرکت بزرگی در این زمینه گردید.

۲- حضور در سپاه قدس با نیت مبارزه برای ریشه کنی غده سرطانی منطقه اسرائیل غاصب

۳- فعالیت روی موشک‌های دست ساز (برای انتقال تکنولوژی آسان به مبارزین فلسطینی)

۴- حضور و فعالیت موثر کارشناسی در راه اندازی سایت غنی سازی نطنز (از سال ۱۳۸۳)

۵- عامل موثر و کلیدی در دستیابی جمهوری اسلامی ایران به غنی سازی اورانیوم ۵/۳ % (سه و نیم درصد) (در سال ۱۳۸۵)

۶- عامل موثر و کلیدی در دستیابی جمهوری اسلامی ایران به غنی سازی اورانیوم ۲۰ % (در سال ۱۳۸۸)

۷- مدیریت و راهبری پروژه کشف، خنثی سازی و دفع ویروس استاکس نت، خطرناکترین بدافزار سایبری دنیا و آغازگر نسل جدیدی از جنگ سایبری.

۸- مسئولیت اجرائی ستاد تدابیر ویژه سازمان انرژی اتمی (تامین و بومی‌سازی ده‌ها کالای بسیار پیچیده و حساس صنعت هسته‌ای برای اولین بار در کشور).

۹- معاونت بازرگانی سایت غنی سازی نطنز و تامین اقلام و تجهیزات صنعت غنی سازی علیرغم اعمال شدیدترین و خردکننده‌ترین تحریم‌ها علیه صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران توسط استکبار جهانی.

۱۰- مدیریت فناوری در حوزه هسته‌ای

 

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید