کسب و کار در اسلام | حکم قرض گرفتن پول حرام چیست؟

حکم قرض گرفتن پول حرام این است که مسلمان مجاز نیست پولی را که از حرام بودن آن مطمئن است قرض کند و حتی آن را سرمایه‌گذاری کند.

در زندگی هر کسی شرایط اضطراری پیش می‌آید که اجتناب‌ناپذیر است و ممکن است از نظر مالی آن لحظه توان پرداخت هزینه را نداشته باشیم. هرچند سواد مالی توصیه به قرض گرفتن نمی‌کند، اما برخی اوقات چاره‌ای جز درخواست قرض از صندوق‌های اضطراری و بانک (به عنوان وام)، و اشخاص و افراد نیست. قرض به معنای تملیک کردن مالی به دیگری به این شکل است که پرداختن عین آن مال، یا مثل آن و یا قیمت آن بر عهده او باشد.

قرض دادن به فرد با ایمان به خصوص کسی که احتیاج دارد، از مستحبات مؤکد در اسلام است. پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است:

“کسی که به برادر مسلمان خود قرض دهد، در برابر هر درهمی که قرض داده، هموزن کوه احد، حسنات خواهد داشت و اگر برای وصول آن مدارا به خرج دهد، از پل صراط همچون برق جهنده بدون حساب و عذاب خواهد گذشت و کسی که برادر مسلمانش از وضع خودش پیش او شکایت برد و به او قرض ندهد، خداوند در روزی که نیکوکاران را پاداش می‌دهد، او را از بهشت محروم خواهد ساخت.”

البته توجه به این نکته مهم است که اسلام، مسلمانان را از این که در حال بی نیازی، تن به قرض دهند تا وسعت بیشتری در زندگی پیدا کنند، بر حذر داشته و آن را مکروه می‌شمارد، چنانچه در روایتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

“از کفر و بدهی به خدا پناه می‌برم”

گفته شد ای رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آیا بدهی را در کنار کفر قرار می‌دهی؟ فرمود: بلی. از مصداق قرض ممنوع و ناپسند در روایات این است که انسان برای برآوردن نیاز غیر ضروری قرض کند و اطمینان داشته باشد که نمی‌تواند قرض خود را ادا کند.

آیا می‌دانید حکم قرض گرفتن پولی که از راه حرام به دست نیامده چیست؟ تا انتهای این مطلب همراه ما باشید

بیشتر بخوانید: حکم شرعی ارز دیجیتال چیست؟ [حکم معامله و ترید ارز دیجیتال از نظر مراجع تقلید مختلف]

حکم قرض گرفتن پول حرام

حکم قرض گرفتن پول حرام

سؤال:

قرض گرفتن از افرادی که تمام سرمایه‌ی آن‌ها حرام است، جایز است؟

پاسخ:

  • اگر به صورت قطع بداند که کل آن سرمایه از راه حرام است، پس قرض گرفتن از وی جایز نیست. مگر در صورتی که صاحب سرمایه صراحتا بگوید که این دارایی از کسب حلال به دست آمده است و اگر کل سرمایه از راه حرام نیست و مخلوط با مال حلال است، پس جواز دارد

حکم قرض گرفتن پول حرام از دیدگاه آیت الله مکارم شیرازی

سؤال:

قرض گرفتن از فردی که احتمال می‌دهی بخش یا تمامی درآمدش از طریق تجارت مواد مخدر است چه حکمی دارد؟

پاسخ:

درصورتی‌که تمام یا عمده درآمدش از این راه باشد وام گرفتن از او جایز نیست ولی چنانچه درآمد دیگری نیز داشته باشد و ندانید وام را از کدام درآمد می‌دهد برای شما اشکال ندارد.

آداب و شرایط قرض دادن به مسلمانان

۱. قرض همراه با اخلاص باشد.

۲. قرض با رضایت کامل باشد.

۳. قرض از مال حلال داده باشد.

۴. قرض مکتوب شود یعنی مقدار قرض داده شده نوشته شود.

۵. قرض دهنده باید منتظر بماند تا پرداخت قرض برای او امکان‌پذیر شود و اگر برای فرد قرض گیرنده امکان‌پذیر نیست مال را پرداخت کند ، قرض دهنده نباید او را تحت فشار قرار دهد و باید به او مهلت دهد.

بیشتر بخوانید: حکم شرعی معاملات طلای آب شده [حکم خرید و فروش، نگهداری و معامله اینترنتی طلای آب شده]

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما و کاربران محترم سایت ستاره به اشتراک بگذارید.

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید