فرش محتشم، دنیایی از طرح و رنگ های جذاب فرش ماشینی

«آفرینش در تار و پود ماست»؛ این جمله‌ای است که صنایع فرش محتشم در وصف خود بیان کرده است. با یکی از قدیمی‌‌ترین برندهای تولید فرش ماشینی در ایران رو به رو هستیم که چه در ایران و چه در خارج آن، نامی برای خود دست و پا کرده است.

فرش محتشم، تنها کارخانه فرش در شهر کاشان نیست اما به جرات با یکی از بهترین تولید کنندگان فرش ماشینی در ایران مواجه هستیم. برند محتشم طی سالیان متمادی فعالیت در عرصه فرش‌های ماشینی توانسته نظر افراد زیادی را به خود جلب کند. در ادامه بررسی دقیقی از تاریخچه این کارخانه فرش بافی و ویژگی‌ها وطرح‌های آن خواهیم داشت.

فرش محتشم و تاریخچه آن از روز اول تاکنون

در سال ۱۳۷۶، بافته‌های فرش مروارید مشهد توسط شخصی به نام حاج رضا رحیمی خریداری شد. آن روزها کارگاه فرش بافی مروارید تنها یک دستگاه قدیمی داشت که آن هم به حاج رضا تعلق گرفت. ۶ سال بعدی یعنی در سال ۸۲، مهندس حسین رحیمی در کنار برادر، شرکت نساجی هدیه البرز را در فضایی بزرگتر راه اندازی کردند. به مرور با اضافه کردن دستگاه‌های جدید خریداری شده از ترکیه، آلمان و بلژیک سهم شرکت برادران رحیمی از بازار فرش افزایش چشمگیری پیدا کرد.

برند فرش محتشم در سال ۹۱ از صاحب قبلی آن که در بازار فرش خوشنام بود، خریداری شد و کارخانه فرش محتشم به فضایی ۵۵ هزار متری منتقل شد. حالا در سال ۱۴۰۳ کارخانه فرش محتشم با استفاده از دستگاه‌های نوین و بالاترین کیفیت، مشغول به تولید فرش‌هایی است که مورد پسند عاشقان فرش ایرانی قرار گرفته است.

چرا فرش محتشم معروف و محبوب است؟

کارخانه‌های فرش زیادی در اقصی نقاط کشور عزیزمان ایران قرار دارد. می‌توان گفت که تراکم این کارخانه‌ها در شهر کاشان بیشتر از باقی شهرها است. در میان این کارخانه‌ها تعداد اندکی توانسته‌اند به برندهای مشهوری در زمینه فرش ماشینی تبدیل شوند و در دل مردم جای باز کنند. فرش محتشم و فرش قیطران نمونه‌ای از این برندها هستند.

برندهای نام برده با تکیه بر تجربه و دانش سالیان، بر کیفیت تمامی مراحل تولید فرش، فروش و خدمات پس از آن تمرکز و تاکید دارند. فرش محتشم و فرش قیطران هر دو بر مشتری مداری تاکید ویژه دارند و در مراحل تولید خود از به روزترین تکنولوژی‌های دنیا استفاده می‌کنند. به علاوه الیاف به کار رفته در محصولات این برندها، همواره در بالاترین کیفیت خود قرار دارد.

پرفروش‌ترین محصولات فرش محتشم

از میان انواه محصولاتی که توسط شرکت فرش ماشینی محتشم ارائه می‌شود، محصولاتی وجود دارند که بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته‌اند. از این جمله می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • فرش‌های کلاسیک محتشم شامل انواع فرش‌های ۷۰۰ شانه، ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه که در دو نوع برجسته. معمولی ارائه می‌شود.
  • فرش محتشم مدرن که شامل انواع سه بعدی، آبرنگی، کلاریس و نوع کلاژ می‌شود.
  • فرش کودک که از انواع گبه ماشینی است.
  • انواع فرش‌های کهنه‌نما و فرش‌های چهل تکه
  • و در نهایت فرش‌های پرزبلند و تابلوفرش‌ها

انواع طرح‌های فرش محتشم

صنایع فرش محتشم در تولید فرش‌های خود از طرح‌های اصیل ایرانی نظیر طرح‌های اسلیمی بهره برده است. برخی از طرح‌های این فرش‌ها نیز تصورات هنرمندان طراح است. در هر صورت انواع طرح‌های فرش محتشم را می‌توانیم در ۴ دسته با عنوان چهار باغ محتشم دسته‌بندی کنیم.

باغ اول اکرلیک

الیاف اکرلیک مصنوعی است، اما زمانی که در بافت فرش به کار می‌رود و آن را لمس می‌کنیم، حس الیاف طبیعی را به ما می‌دهد. گل‌های باغ اکرلیک در فرش محتشم رنگ پذیری بالایی دارند و در برابر شستشو مقاوم‌تر هستند. فرش‌های بافته شده با اکرلیک نسبت به سایر انواع فرش‌ها مقرون به صرفه‌تر هستند و از ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ شانه تولید می‌شوند.

باغ دوم کلاریس

باغ گلاریس برخلاف باغ اکرلیک گستره رنگی زیادی دارد. ماندگاری این رنگ‌ها بالاست و محسولات فرش محتشم در طرح باغ گلاریس ۷۰۰ شانه با تراکم ۳۳۰۰ تولید می‌شود. این موضوع باعث افزایش ضخامت فرش می‌شود که برای فضاهای پر رفت و آمد یک انتخاب مناسب است. در بافت طرح کلاریس از پلی استر استفاده می‌شود که نسبت به اکرلیک نرم‌تر است. فرش‌های این طرح به دلیل ایجاد حساسیت کمتر، برای فرش کودک مناسب هستند.

باغ سوم ژاکارد

الیاف به کار رفته در طرح ژاکارد کاملا طبیعی است. فرش محتشم در طرح ژاکارد از نخ‌های ابریشم، بامبو و پشم بافته می‌شود که برای افراد حساس به پلی استر و اکرلیک کاملا مناسب است. به فرش ماشینی ژاکارد، شبه دستباف هم گفته می‌شود. پیش بینی می‌شود که طرح ژاکارد آینده فرش را دگرگون کند.

باغ چهارم فرشی آینده

فرش محتشم در طرح آینده خود نوید طرح‌های جدید و بر اساس تکنولوژی‌های جدید بافته و عرضه می‌شود.

خرید فرش محتشم

در میان محصولات کارخانه فرش محتشم دست مخاطب در انتخاب فرشی که کاملا متناسب باز است. برای خرید فرش محتشم دو راه پیش روی شما قرار دارد:

خرید اینترنتی

نمایندگی‌های فرش محتشم در اینترنت محصولات این کارخانه را عرضه می‌کنند. با مراجعه به این وبسایت‌ها می‌توانید فرش مورد نظر خود را از میان هزاران مدل و طرح و ابعاد انتخاب کرده و سفارش دهید. وبسایت اصلی فرش محتشم علاوه بر این که نمایشگاهی آنلاین برای تماشای فرش‌های بی‌نظیر این مجموعه، دارای وبلاگی منسجم است که اطلاعات ارزشمندی در حوزه فرش و نگهداری از آن در اختیار شما قرار می‌دهد.

خرید حضوری

نمایندگی‌های فرش محتشم و سایر کارخانه‌های فرش در کاشان مانند قیطران نمایندگی‌هایی در سطح شهر دارند که می‌توانید با مراجعه حضوری به این مراکز نسبت به خرید فرش ماشینی مورد نظر خود اقدام کنید. یکی از نمایندگی های این شرکت فرش امیرکبیر پاسارگاد است که به راحتی میتوانید با مراجعه به وبسایت فرش امیرکبیر محصولات فرش محتشم را خریداری و درب منزل تحویل بگیرید.

سخن پایانی

فرش محتشم با تکیه بر دانش و تجربه‌ای که طی سالیان کسب کرده است،‌ در میان برندهای فرش در ایران خوش می‌درخشد. محصولات این برند دست شما را برای انتخاب هر طرح و رنگی متناسب با دکوراسیون و ابعاد فضای مورد نظر باز گذاشته است. در این نوشته سعی کردیم نگاهی جامع به این کارخانه. خوشنام داشته باشیم.

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید