طرز تهیه سماق پلو با گوشت قلقلی به سبک اردبیلی ها

می‌دانید حریف قدر کباب کوبیده کدام غذای اردبیلی است؟ سماق پلوی ظریف و خوشمزه را تست کنید که جایگزین کباب کوبیده برای شما شود.

میگو پلو، کباب لاپلو، پلو مخلوط مشهدی،آلبالو پلو مجلسی، والک پلو، لوبیا پلو مجلسی با سویا و حتی ونوشک پلو جز خوشمزه‌ترین انواع پلوهای جذاب ایرانی هستند که بهتر است یک به یک این پلوها را تست کنید. اما صبر کنید! خوشمزگی پلوهای ایرانی به اینجا ختم نمی‌شود. اسم سماق پلو را تا به حال شنیده‌اید؟

سماق را همه می‌شناسند که یک ادویه خوش طعم و ترش مزه است که سرشار از آنتی اکسیدان است و به تنظیم قند خون و تسکین درد عضله کمک می‌کند. اصالت سماق پلو استان زیبای اردبیل است و از شهر نمین این استان می‌آید و اغلب افراد با چشیدن این پلوی خوشمزه اذعان می‌دارند این غذا رقیب کباب کوبیده است.

سماق پلو

طرز تهیه سماق پلو

مواد لازم برای پخت سماق پلو

مواد لازم (برای چهار نفر)
سماق ۶ قاشق غذاخوری
پیاز متوسط ۱ عدد
برنج ایرانی مرغوب ۳ لیوان
سیر رنده شده ۲ حبه
گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم
گوجه فرنگی متوسط ۲ عدد
زعفران دم کرده دو قاشق غذاخوری
نمک یک دوم قاشق چایخوری
فلفل یک دوم قاشق چایخوری
زردچوبه دو سوم قاشق چایخوری
پودر سوخاری ۳ قاشق غذاخوری
آب لبو (اختیاری) یک دوم لیوان
روغن نباتی به مقدار لازم

دستور تهیه سماق پلو

  1. برنج را با مقداری نمک خیس کنید و کناری بگذارید.
  2. پیاز را با رنده ریز رنده کنید و پس از گرفتن آب اضافه آن داخل کاسه بریزید و گوشت چرخ شده را به همراه سیری که از قبل رنده کرده‌اید و ادویه‌های نمک، فلفل و زردچوبه به همراه دو سوم سماق و پودر سوخاری و نصف زعفران اضافه کنید و خوب ورز دهید تا گوشت منسجم شود. سپس مقداری از گوشت را برداشته، گرد کنید و ۲۰ دقیقه درون ظرفی در یخچال بگذارید و روی آن را با سلفون بپوشانید. (اگر مواد گوشت قلقلی شل شد، کمی آرد نخودچی به آن اضافه کنید)
  3. داخل یک تابه روغن نباتی بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس گوشت‌ها را قلقلی کرده و داخل تابه بچینید تا خوب سرخ شوند. صبر کنید تا گوشت ها تغییر رنگ دهند و بعد با قاشق آن‌ها را برگردانید تا خوب سرخ شود.
  4. برنج را بپیزید تا کمی نرم شود و پس از حدود هفت دقیقه سپس آبکش کنید. هنگام پختن برنج به طور دلخواه آب لبو را می‌توانید به آن اضافه کنید.
  5. داخل قابلمه ته دیگ سیب زمینی یا نان لواش به دلخواه بگذارید و سپس کف قابلمه را روغن بریزید و چند کفگیر برنج را اضافه کنید و روی آن سماق بپاشید و کمی گوشت‌های سرخ شده را روی آن چیده و کمی آب لبو در صورت تمایل بریزید و سپس لایه لایه این مراحل را تکرار کنید. کمی سماق و زعفران دمکرده بریزید و درب قابلمه را بگذاریدو
  6. حرارت را کمی زیاد کنید تا به مدت ۳ دقیقه بپزد و بعد کمی آب جوش و در صورت تمایل کره محلی را مخلوط کرده و روی برنج بریزید و دوباره درب را ببندید تا با حرارت بسیار ملایم دم بکشد. 

شما تا به حال سماق پلو را امتحان کرده‌اید؟ نظرتان درباره طعم این غذا چیست؟

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما و کاربران محترم سایت ستاره به اشتراک بگذارید.

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید