طرز تهیه قابلی پلو غذای خوشمزه افغانستانی به صورت مرحله به مرحله

کابلی پولو غذای ملی افغانستان است و در مشهد و قسمت شرقی کشور عزیزمان نیز پخت و سرو می‌شود. در این مطلب با طرز پخت این پلوی بسیار لذیذ و خوشمزه با ما باشید.

قابلی پلو (Qabeli palaw– به زبان پشتو: قابلی پلاو‎ و به زبان دری: قابلی پلو) نوعی پلو است که در افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان تهیه می‌شود و مواد اصلی این پلو، برنج بخارپز مخلوط با هویج کاراملی و کشمش و همچنین گوشت گوسفند است که معمولا با بادام و پسته تزیین می‌شود. با وجود اینکه این غذا اغلب به اشتباه “کابلی پلو” نامیده می‌شود، منشا آن کابل نیست و احتمالا از مبدا شمال افغانستان، به ویژه منطقه مرزی با ازبکستان پخت و طبخ شده است. در این مطلب با طرز تهیه این غذای خوشمزه پلویی همراه شما هستیم.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پلو بندری با تن ماهی و گوشت ریش ریش

قابلی پلو

طرز تهیه قابلی پلو

مواد لازم برای تهیه قابلی پلو

نکته: در نظر داشته باشید در این پلو از گوشت استفاده می‌شود و چنانچه محدودیت مصرف گوشت در رژیم غذاییتان دارید، می‌توانید گوشت را از این دستور حذف کنید.

مواد لازم (برای چهار نفر)
برنج ۳ پیمانه
گوشت گوسفندی ۱ کیلوگرم
پیاز خلال شده ۲ عدد
هویج رنده شده ۳۵۰ گرم
گوشت ریز خرد شده ۱۵۰ گرم
روغن کنجد یک چهارم پیمانه
شکر دو قاشق غذاخوری
نمک به مقدار لازم
سیر خرد شده ۴ حبه
کشمش ۲۵۰ گرم
دانه زیره ۲ قاشق چایخوری
روغن نباتی ۲ قاشق غذاخوری + یک چهارم پیمانه

بیشتر بخوانید: ۸ غذای خوشمزه که با برنج قابل سرو هستند

دستور تهیه قابلی پلو

۱. برنج را بشویید تا زمانی که آب آن شفاف شود. اگر آب شفاف نشود یعنی برنج شما پر نشاسته است و برنج را چسبناک می‌کند که مناسب این غذا نیست. سپس اجازه دهید برنج خیس بخورد.

۲. در مرحله بعد، گوشت را آماده کنید. یک زودپز یا قابلمه معمولی را روی حرارت متوسط بگذارید، روغن کنجد اضافه کنید و پس از داغ شدن، پیاز و سیر خرد شده را اضافه کنید و ۳۰ ثانیه تفت دهید و سپس زیره را اضافه کنید.

۳. گوشت را به مواد داخل قابلمه اضافه کرده و تفت دهید. سپس یک قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید و سپس ۳ لیوان آب اضافه کنید و حدود ۲۵ دقیقه در زودپز و یک ساعت در قابلمه بپزید تا زمانی که گوشت با فشار چنگال نرم شود. 

۴. در همین زمان که گوشت در حال پختن است، هویج و کشمش را بپزید. مقداری روغن نباتی به ماهیتابه اضافه کنید. سپس، هویج رنده شده را اضافه کنید و بپزید تا نرم شود و روی فویل خود قرار دهید.

۵. بعد، کشمش را حدود ۵ دقیقه در آب داغ خیس کنید و سپس آبکش کنید و داخل تابه بریزید و سپس هویج را اضافه کنید و فقط حدود ۳۰ ثانیه بپزید. سپس مواد تابه را داخل فویل ریخته و بپیچانید تا بعدا به برنج اضافه کنید.

۶. یک قابلمه بزرگ آب نمک را بجوشانید. برنج خود را که آبکشی کرده و خیس کرده‌اید را بردارید و به آب در حال جوش اضافه کنید و بگذارید حدود ۴ دقیقه بپزد تا زمانی که برنج هنوز زنده باشد. سپس برنج را آبکش کنید.

۷. در یک تابه یک چهارم فنجان روغن نباتی اضافه کنید. شکر را اضافه کنید و بگذارید شکر تیره شود. سپس یک دوم فنجان آب اضافه کنید و کنار بگذارید.

۸. پس از اتمام پخت، گوشت خود را از قابلمه یا زودپر خارج کنید. یک قابلمه بزرگ بردارید و نیمی از برنج خود را به ته آن اضافه کنید. سپس، گوشت را روی آن بچینید و سپس باقیمانده برنج را اضافه کنید و بعد چند قاشق از آب گوشت را روی آن بریزید و در انتها مخلوط شکر و ادویه‌ها را اضافه کنید.

۹. برنج را با دسته قاشق سوراخ کنید. این کار باعث می‌شود که بخار بهتر آزاد شود. بسته فویلی کشمش و هویج را بردارید و در تابه روی برنج قرار دهید. بهتر است فویلم هویج کشمش را با فویل بیشتری بپوشانید و سپس درب قابلمه را بگذارید و قابلی پلو را روی اجاق گاز روی حرارت متوسط ​​رو به پایین حدود ۲۵ دقیقه بپزید.

نکات لازم برای خوشمزه‌تر شدن قابلی پلو

  • گوشت به کار رفته در قابلی پلو باید گوشت گوسفند باشد و به تکه های بزرگ و گوشتی بریده شود و باید تا زمانی که هنگام لمس نرم شود پخته شود و با حداقل مقاومت تکه‌های گوشت از هم جدا شوند.
  • کشمش و هویج باید نرم باشند. کشمش باید بپزد تا پف کند و هویج هیچ گونه طعم خامی نداشته باشد.
  • همیشه! قابلی پلو را با سالاد سرو کنید و از این ترکیب هرگز پشیمان نخواهید شد.

اگر به تهیه انواع مختلف پلو علاقه دارید، هویج پلو، پلو مخلوط مشهدی،آلبالو پلو مجلسی، شلغم پلو و لوبیا پلو مجلسی با سویا جز پیشنهادات سایت ستاره به شما هستند. شما نوع دیگری از پلو را می‌شناسید که به ما معرفی کنید؟

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما و کاربران محترم سایت ستاره به اشتراک بگذارید.

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید