با خواندن این احادیث متوجه میشود که نماز جایگاه ویژه ای دارد و همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده است . از پیامبر اکرم (ٍص) تا امام علی (ع) و سایر امامان، احادیث زیادی در مورد نماز خواندن وجود دارد که اهمیت بالای آن را نزد این بزرگان و خدای متعال نشان میدهد.
چنانکه رسول خدا، حضرت محمد صلی الله علیه و آله در این زمینه فرموده است: ««إِنَّ عَمُودَ الدِّینِ الصَّلاَهُ وَ هِیَ أَوَّلُ مَا یُنْظَرُ فِیهِ مِنْ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ فَإِنْ صَحَّتْ نُظِرَ فِی عَمَلِهِ وَ إِنْ لَمْ تَصِحَّ لَمْ یُنْظَرْ فِی بَقِیَّهِ عَمَلِهِ»؛ نماز ستون دین است و آن، نخستین چیزى از اعمال انسان است که در قیامت به آن نظر مى شود. اگر نماز صحیح بود به سایر اعمالِ خوب او رسیدگى مى شود و اگر صحیح نبود به سایر اعمال او توجّه نخواهد شد.
با ما همراه باشید تا احادیث پیامبر، امامان و ۱۴ معصوم در مورد نماز را با هم بخوانیم و به اهمیت نماز در آیات و روایات پی ببریم.
حدیث در مورد نماز خواندن
پیامبر اکرم (ص)
- لِكُلِّ شَيءٍ وَجهٌ، و وَجهُ دِينِكُمُ الصَّلاةُ. هر چيزى چهره اى دارد و چهره دين شما نماز است.
- الصَّلاةُ قُربانُ كُلِّ تَقِيٍّ . نماز ، مايه تقرّب مؤمن به خداوند است.
- الصَّلاةُ عِمادُ الدِّينِ. نماز ، ستون دين است.
- بينَ الإيمانِ و الكُفرِ تَركُ الصَّلاةِ. مرز ميان ايمان و كفر، ترك نماز است.
- اَحَبُّ الْاَعْمالِ اِلَى الله الصَّلاةُ لِوَقْتِها، ثُمَّ بِرُّ الْوالِدَيْنِ، ثُمَّ الْجَهادُ فى سَبيلِ الله. دوست داشتنى ترين كارها نزد خداوند نماز اول وقت، سپس نيكى به پدر و مادر و سپس جهاد در راه خداست.
(نهج الفصاحه، ح ۷۰)
- ما عَمِلَ ابْنُ آدَمَ شَيْئاً اَفْضَلَ مِنَ الصَّلاةِ وَ صَلاحِ ذاتِ الْبَيْنِ وَ خُلْقٍ حَسَنٍ. انسان هيچ كارى بهتر از نماز، اصلاح ميان مردم و خوش اخلاقى نكرده است.
( امالى طوسى، ص ۶۴۷، ح ۱)
- مَثَلُ الصَّلَاةِ مَثَلُ عَمُودِ الْفُسْطَاطِ إِذَا ثَبَتَ الْعَمُودُ نَفَعَتِ الْأَطْنَابُ وَ الْأَوْتَادُ وَ الْغِشَاءُ وَ إِذَا انْكَسَرَ الْعَمُودُ لَمْ يَنْفَعْ طُنُبٌ وَ لَا وَتِدٌ وَ لَا غِشَاءٌ.مثل نماز، مثل ستون چادر است؛ اگر ستون محکم و برقرار باشد، طناب ها و میخ ها و پرده ها مفید خواهند بود؛ ولی اگر ستون چادر بشکند، دیگر طناب ها و میخ ها سودی ندارند.
(كنزالعمال، ح ۲۰۵۷۵)
- صَلاةُ الْجَماعَةِ اَفْضَلُ مِنْ صَلاةِ الْفَرْدِ بِخَمْسٍ وَ عِشْريْنَ دَرَجَةً. فضيلت نماز جماعت بيست و پنج برابر نماز فُرادا است.
(خصال، ص ۵۲۱، ح ۹)
- الرَّكْعَتانِ فى جَوْفِ اللَّيْلِ اَحَبُّ اِلَى الله مِنَ الدُّنْيا وَ ما فيها. دو ركعت نماز در دل شب، نزد خدا از دنيا و آنچه در آن است، محبوب تر است
( بحارالأنوار، ج ۸۷، ص ۱۴۸، ح ۲۳)
- اَلصّلَواتُ الْخَمْسُ وَ الْجُمُعَةُ اِلَى الجُمُعَةِ كَفّاراتٌ لِما بَيْنَهُنَّ ما لَمْ تَغْشَ الكَبائِرُ. نمازهاى پنجگانه و نماز جمعه تا نماز جمعه بعد، كفاره گناهان ميان آنهاست، تا وقتى كه گناهان كبيره اى در ميان نيايد.
(سنن التّرمذى، ج ۱، ص ۱۳۸، ح ۲۱۴)
- لَو كانَ عَلى بابِ دارِ اَحَدِكُمْ نَهْرٌ فَاغْتَسَلَ فى كُلِّ يَوْمٍ مِنْهُ خَمْسَ مَرّاتٍ أكانَ يَبْقى فى جَسَدِهِ مِنَ الدَّرَنِ شَىْءٌ؟ قُلنا: لا. قالَ: فَاِنَّ مَثَلَ الصَّلاةِ كَمَثَلِ النَّهْرِ الْجارى، كُلَّما صُلِّىَ صَلاةٌ كَفَّرَتْ ما بَينَهُما مِنَ الذُّنوبِ. اگر بر درِ خانه يكى از شما جويى بود و هر روز پنج بار خود را در آن مى شست، آيا در بدن وى چركى باقى مى ماند؟ گفتيم: نه. فرمودند: پس براستى نماز، مانند همان جوى روان است كه هرگاه به جا آورده شود، گناهان ميان دو نماز را پاك مى كند.
(تهذيب الأحكام، ج ۲، ص ۲۳۷، ح ۹۳۸)
- أَحَبُّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللهِ عَزَّوَجَلَّ الصَّلَاةُ وَ هِيَ آخِرُ وَصَايَا الْأَنْبِيَاء… . دوست داشتنی ترین اعمال نزد خدواند عزّوجلّ نماز است و آن آخرین سفارش انبیای الهی است.
(کافی، ج ۳، ص ۲۶۴)
- مَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ يَعْلَمُ مَا يَقُولُ فِيهِمَا انْصَرَفَ وَ لَيْسَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللهِ ذَنْبٌ. کسی که دو رکعت نماز بخواند و بداند که در آن چه می گوید، پس از نماز گناهی برای او باقی نمی ماند.
(کافی، ج ۳، ص ۲۶۶)
- اَلدُّعاءُ مِفْتاحُ الرَّحْمَةِ، وَ الْوُضوءُ مِفْتاحُ الصَّلاةِ، وَ الصَّلاةُ مِفْتاحُ الْجَنَّةِ. دعا كليد رحمت، وضو كليد نماز و نماز كليد بهشت است.
( نهج الفصاحه، ح ۱۵۸۸)
- آگاه باشید که نماز، غذای الهی در زمین است که خداوند آن را روزی پنج بار برای اهل رحمتش (افراد شایسته رحمت) گوارا نموده است.
(مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج ۳، ص۱۶)
- جایگاه نماز در دین مثل جایگاه سر نسبت به بدن است.
(نهج الفصاحه، ص ۷۷۸)
- خداوند نماز پنج گروه را ثواب نمی دهد اگر چه باید نماز بخوانند: ۱. بنده ای که از نزد مولای خود فرار کرده است؛ ۲. زنی که شوهرش از وی راضی نیست؛ ۳. شراب خوار و دائم الخمر؛ ۴. کسی که عاق والدین شده است. ۵. رباخوار.
(مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج ۱۳، ص ۳۳۲)
- بنده مادام که منتظر نماز است در حال نماز است.
(نهج الفصاحه، ص ۵۲۷، حدیث ۲۵۳۸)
حضرت زهرا (س)
- فَرَضَ اللّه ُ الصَّلاةَ تَنزِيها مِن الكِبرِ. خداوند نماز را به منظور دور كردن [انسان] از كِبر واجب فرمود
(بحارالانوار: ج ۸۳، ص۲۰۹، ح ۱۹)
- خداوند نماز را جهت دوری شما از کبر و خودپسندی مقرر فرمود.
(من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۵۶۸)
- کسی که عبادت خالصانه اش را بالا فرستاده و تقدیم خدا کند، خداوند برترین مصلحت هایش را بر او نازل می کند.
(بحار الانوار، ج ۷۰، ص ۲۴۹)
امام علی (ع)
- الصَّلاةُ حِصنٌ مِن سَطَواتِ الشَّيطانِ . نماز ، دژى در برابر يورشهاى شيطان است.
(غرر الحکم و دررالکلم ح ۲۲۱۲)
- الصَّلاةُ تَستَنزِلُ الرَّحمَةَ . نماز، رحمت [الهى ]را فرود مى آورد.
(غرر الحکم و دررالکلم ح ۲۲۱۴)
- اللّه َ اللّه َ في الصَّلاةِ؛ فإنّها عَمودُ دِينِكُم . خدا را ، خدا را ، به نماز اهميت دهيد ؛ زيرا نماز ستون دين شماست .
( نهج البلاغة: الكتاب۴۷ )
- لَوْ يَعْلَمُ الْمُصَلّى ما يَغْشاهُ مِنَ الرَّحْمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ. اگر نمازگزار مى دانست تا چه حد مشمول رحمت الهى است، هرگز سر خود را از سجده بر نمى داشت.
(غررالحكم، ح ۷۵۹۲)
- اُنْظُرْ فيما تُصَلّى وَ عَلى ما تُصَلّى، اِنْ لَمْ يَكُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حِلِّهِ فَلا قَبولَ. بنگريد در چه [لباسى] و بر چه [چيزى] نماز مى گزارى، كه اگر از راه صحيح و حلالش نباشد، قبول نخواهد شد.
( تحف العقول، ص ۱۷۴)
- لَيْسَ عَمَلٌ اَحَبَّ اِلَى الله عَزَّوَجَلَّ مِنَ الصَّلاةِ، فَلا يَشْغَلَنَّكُمْ عَنْ اَوقاتِها شَىْءٌ مِنْ اُمورِ الدُّنيا.هيچ عملى نزد خداوند، محبوب تر از نماز نيست، پس هيچ كار دنيايى شما را در وقت نماز به خود مشغول ندارد.
(خصال، ص ۶۲۱، ح ۱۰)
- نماز وسیله تقرب و نزدیک شدن هر پارسایی به خداست.
(تحف العقول، ص ۱۱۰)
- هنگامی که انسان در حال نماز است، بدن و جامه او و هر چه پیرامون اوست، خدا را تسبیح می گویند.
(علل الشرایع، ج ۲، ص ۳۳۶)
- هنگامی که کسی به نماز برمی خیزد، شیطان می آید و به نظر حسادت به او نگاه می کند؛ زیرا می بیند که رحمت خدا او را فرا گرفته است.
(خصال، ج ۲، ص ۶۳۲)
- وقتی که بنده ای سجده کرد، ابلیس فریاد می زند وای بر من! او اطاعت کرد، ولی من معصیت کردم، او سجده کرد و من از این عمل سرباز زدم.
(بحار الانور، ج ۸۲، ص ۲۳۳)
امام حسن (ع)
در این قسمت احادیث امام حسن(ع) در مورد نماز گرداوری شده است:
- خداوند متعال زیباست و زیبایی را دوست دارد. پس برای پروردگارم خود را زیبا می سازم که می فرماید: نزد هر مسجد زینت تان را برگیرید. پس دوست می دارم که بهترین لباسم را به تن کنم.
(بحار الأنوار، ج ۸۰، ص ۱۷۵)
- هر کس طلب عبادت دارد، دل را برای آن پاک می کند و هرگاه نمازهای مستحبی به نمازهای واجب ضرر رسانید (باعث آسیب رسانی به یکی از صفات و ابعاد نمازهای واجب شد) نمازهای مستحبی را ترک کنید.
(تحف العقول، ص ۲۶۷)
- كسى كه رفت و آمد به مسجد دارد، يكى از اين هشت فايده به او ميرسد: ۱- آموختن آيه و دليلي روشن ۲- يافتن دوست و رفيقي مفيد ۳- فراگيرى علم و دانشي جديد ۴- برخوردارى از رحمتى كه انتظار داشت ۵- دريافت سخنى كه راهنماى او باشد ۶- دانستن کلامي که او را از انحراف دور سازد ۷- ترك کردن گناهان به خاطر حيا ۸- دوري از گناهان به خاطر ترس از خدا.
(تحفول العقول، ص ۲۵۸)
امام حسین (ع)
در این بخش به احادیث امام حسین (ع) در مورد نماز میپردازیم.
- کسی که آیه ای از قرآن را ایستاده در نماز خود بخواند، به هر حرفی صد حسنه برای او نوشته می شود.
(الکافی، ج ۲، ص ۴۴۷)
- (به برادرش حضرت عباس فرمود:) خدا می داند که من نماز، تلاوت آیات قرآن، دعا و استغفار فراوان را برای او دوست دارم.
(بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۹۲)
امام سجاد (ع)
- همانا نماز بنده پذیرفته نمی شود، مگر آنچه را که با قلبش به نماز توجه کرد.
(وسائل الشیعه، ج ۴، ص ۶۸۸)
- ولایت ما اهل بیت و برائت از دشمنان ما سبب قبولی نماز است.
(میزان الحکمه، ج ۵، ص ۳۸۶)
- کسی که به اوقات نماز توجه نداشته باشد، لذّتش از دنیا کامل نخواهد بود.
(وسایل الشّیعه، ج ۳، ص ۸۶)
امام باقر (ع)
- الصَّلاةُ تَثبِيتٌ لِلإخلاصِ و تَنزِيهٌ عنِ الكِبرِ. نماز موجب تثبيت اخلاص و دورى از كِبر است
(امالی طوسی: ص۲۹۶، ح ۵۸۲)
- لَا تَتَهَاوَنْ بِصَلَاتِكَ فَإِنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وآله قَالَ عِنْدَ مَوْتِهِ لَيْسَ مِنِّي مَنِ اسْتَخَفَّ بِصَلَاتِه… نماز خود را سبک نشمار، همانا پیامبر اکرم صلى الله عليه وآله هنگام رحلتش فرمود: کسی که نماز را سبک بشمارد از من نیست.
(کافی، ج ۳، ص ۲۶۹)
- لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا و اَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ اَقْرَوُا الضَّيْفَ، فَاِنْ لَمْ يَفْعَلُوا ابتُلُوا بِالسِّنينَ وَ الْجَدْبِ. امتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند، پس اگر چنين نكنند به قحطى و خشكسالى گرفتار مى شوند.
(امالى طوسى، ص ۶۴۷، ح ۱۳۴۰)
- ذِكْرُ الله لِاَهْلِ الصَّلاةِ اَكْبَرُ مِنْ ذِكْرِهِمْ ايّاهُ؛ اَلا تَرى اَنَّهُ يَقولُ: اُذْكُرونى اَذْكُرْكُمْ.ياد خدا از نمازگزاران، بالاتر از ياد آنان از خداوند است، مگر نمى بينى كه خداوند مى فرمايد: “مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم”؟
(بحارالأنوار، ج ۸۲، ص ۱۹۹)
- … انّ أَوَّلَ مَا يُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ الصَّلَاةُ، فَإِن قُبِلَتْ قُبِلَ مِا سِواها… اولین چیزی که بنده در قیامت از آن سوال می شود نماز است، پس اگر قبول شود اعمال دیگرش نیز قبول می شود.
(کافی، ج۳، ص ۲۶۸)
- اسلام بر روی پنج پایه بنا شده است: نماز، زکات، روزه، حج، ولایت و به چیزی مثل ولایت دعوت نشده است.
(کافی (ط الاسلامیه)، ج ۲، ص ۱۸)
- خداوند مؤذن را به اندازه ای که چشمش می بیند و صدایش در آسمان می پیچد می آمرزد، هر خشک و تری که آواز او را می شنود او را تصدیق می کند و از ثواب هر کس که با او در مسجد نماز گزارد سهمی نصیب او شود و به عدد هرکس که به بانگ او (در غیر مسجد) نماز بخواند حسنه ای برای اوست.
(من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۲۸۵)
- در حال کسالت و خواب آلودگی و سنگینی به نماز نایست، چون از نشانه های نفاق است.
(الکافی (ط الاسلامیه)، ج ۳، ص ۲۹۹)
امام صادق (ع)
- لا صلاةَ لِمَن لا زَكاةَ لَهُ. كسى كه زكات ندهد ، نمازش نماز نيست.
(مشکاه الانوار،ص۹۶، ح ۲۱۲)
- فَضلُ الوَقتِ الأوَّلِ على الآخِرِ كَفَضلِ الآخِرَةِ على الدُّنيا. فضيلت اوّل وقت [نماز ]بر آخر وقت همچون فضيلت آخرت بر دنياست
(ثواب الاعمال جلد ۲ ص۵۸)
- صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ. نماز شب، انسان را خوش سيما، خوش اخلاق و خوشبو مى كند و روزى را زياد، بدهى را پرداخت مى نمايد، غم و اندوه را از بين مى برد و چشم را نورانى مى كند.
(ثواب الأعمال، ص ۴۲)
- مَنْ قَبِلَ اللهُ مِنْهُ صَلاةً واحِدَةً لَمْ يُعَذِّبْهُ وَ مَنْ قَبِلَ مِنْهُ حَسَنَةً لَمْ يُعَذِّبْهُ. خداوند از هر كس يك نماز و يا يك كار نيك قبول كند، عذابش نمى نمايد.
(كافى، ج ۳، ص ۲۶۶، ح ۱۱)
- اَحَبُّ الْعِبادِ اِلَى الله عَزَّوَجَلَّ رَجُلٌ صَدوقٌ فى حَديثِهِ مُحافِظٌ عَلى صَلاتِهِ. محبوب ترين بنده نزد خداى عزوجل كسى است كه راستگو و مراقب نمازش باشد.
( امالى صدوق، ص ۳۷۱، ح ۴۶۷)
- اِذا قُمْتَ فِى الصَّلاةِ فَاعْلَمْ اَنَّكَ بَيْنَ يَدَىِ الله، فَاِنْ كُنْتَ لا تَراهُ فَاعْلَم اَنَّهُ يَراكَ فَأَقْبِلْ قِبَلَ صَلاتِكَ.هنگامى كه به نماز ايستادى بدان كه در پيشگاه خداوند هستى و اگر او را نمى بينى، او تو را مى بيند. پس به نمازت توجه كن.
(تهذيب الأحكام، ج ۲، ص ۳۲۵، ح ۱۳۳۲)
- مَنْ اَحَبَّ اَنْ يَعْلَمَ اَقُبِلَتْ صَلاتُهُ اَمْ لَمْ تُقْبَلْ، فَلْيَنْظُرْ هَلْ مَنَعَتْهُ صَلاتُهُ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ؟ فَبِقَدْرِ ما مَنَعَتْهُ قُبِلَتْ مِنْهُ.كسى كه دوست دارد بداند نمازش قبول شده يا نه؟ بايد ببيند آيا نمازش او را از زشتى ها و ناپاكى ها دور كرده است يا خير؟ به همان اندازه كه دور كرده، قبول شده است.
(بحار الأنوار، ج ۸۲، ص ۱۹۸)
- هر کس که نماز را با اذان و اقامه بخواند، دو صف از فرشتگان در پشت سرش نماز میگزارند و کسی که نماز را با اقامه تنها بخواند یک صف از فرشتگان در پشت سرش نماز می خوانند و اندازه صف به قدر میان مشرق و مغرب است.
(من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۲۸۷)
- هنگامی که نمازگزار به نماز می ایستد، رحمت خدا از دامنه آسمان تا دامنه زمین بر او نازل می شود و ملائکه اطرافش را احاطه می کنند و فرشته ای می گوید: اگر این نمازگزار ارزش نماز را می دانست هیچ گاه از نماز منصرف نمی شد.
(اصول کافی، ج ۳، ص ۲۶۵)
- نماز واجب بهتر از بیست حج مستحبی است.
(من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۲۰۹)
- نماز، بهترین کارها نزد خداوند و آخرین وصیت های پیامبران الهی است.
(میزان الحکمة، ج ۵، ص ۳۹۷)
امام کاظم (ع)
- بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، نماز است و نیکی به پدر و مادر و ترک حسد و عُجب و فخر فروشی به دیگران.
(تحف العقول، ص ۳۹۱)
- نماز خواندن در صف اول، مانند جهاد در راه خداست.
(من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۳۸۵)
- کسی که برای نماز صبح وضو می گیرد، وضویش کفاره گناهان گذشته آن شب اوست به جز گناهان کبیره.
(محجة البیضاء، ص ۱، ص ۳۰۲)
امام رضا (ع)
- الصَّلَاةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِيٍّ. نماز موجب عروج و تقرب هر انسان پرهیزکاری به خداست.
(کافی، ج ۳، ص۲۶۵)
- بهترین صف های نماز جماعت، صف اول است و بهترین جای صف اول، نزدیک ترین مکان به امام است.
(الفقه المنسوب إلی الامام رضا علیه السلام ، ص ۱۴۳)
- هر کس نماز بخواند، ولی زکات نپردازد، نمازش پذیرفته نیست.
(بحارالانوار، ج ۹۳، ص ۱۲)
- مراقب وقت های نماز باشید (که تا وقتش فرا رسید انجام دهید) چرا که انسان از حوادثی که مانع انجام نماز در وقث گردد، ایمن نیست.
(الفقه المنسوب إلی رضا علیه السلام ، ص ۱۰۰).
امام جواد (ع)
- دعا قبل و بعد از نماز مستجاب است.
(بحار الأنوار، ج ۸۲، ص ۳۲۵)
- اگر کسی در نمازش سوره «قدر» را بخواند آن نماز مورد قبول خداوند بوده و با پاداشی چند برابر، به بالا برده می شود. کسی آن را بخواند و سپس دعا کند، دعایش به لوح مخصوص برده شده و مستجاب می شود.
(بحارالانوار، ج ۸۵، ص ۶۶)
- هركس ركوع نمازش را به طور كامل و صحیح انجام دهد، وحشت قبر بر او وارد نخواهد شد.
(الكافی، ج ۳، ص ۳۲۱، ح ۷)
امام هادی (ع)
- اگر بگوییم تارک تقیه همچون تارک نماز است، هر آینه سخن راستی گفته ام.
(وسائل الشیعه، ظ ۱۶، ص ۲۱۲)
- کسی که از خدا حاجتی را می خواهد قبر جدم حضرت رضا را در طوس با غسل، زیارت کند و دو رکعت نماز بالای سرش بخواند و در قنوت نماز، حاجت خویش را طلب نماید در این صورت حوائج وی مستجاب می شود، مگر آن که انجام گناه و یا قطع رحم را طلب کند.
(وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۵۶۹)
امام حسن عسکری (ع)
- عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است.
(تحف العقول، ص ۴۴۲)
- پس زمانی که بنده نمازش را سلام داد، خداوند و ملائکه بر او سلام می فرستند.
( بحار الانوار، ج ۸۲، ص ۲۲۱)
- علایم و نشانه های مؤمن پنج چیز است: ۱- خواندن ۵۱ رکعت نماز در شبانه روز (۱۷ رکعت نماز واجب و ۳۴ رکعت نافله) ۲- زیارت اربعین امام حسین (ع) ۳- انگشتر به دست راست کردن ۴- پیشانی بر خاک نهادن ۵- بلند گفتن “بسم الله الرحمن الرحیم ” در نمازها.
(وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص ۳۷۳)
امام زمان (عج)
در نهایت یک حدیث از امام زمان در مورد نماز خواندن را ذکر خواهیم کرد:
- هیچ چیز مثل نماز بینی شیطان را به خاک نمی مالد و او را خوار نمی کند، پس نماز بخوان و بینی شیطان را به خاک بمال.
(من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۴۹۸)
حدیث در مورد نماز نخواندن
خداوند در قرآن کریم میفرماید:
خداوند در قرآن کریم، به محافظت از نماز تأکید فرموده و سهل انگاران و سبک شمارانِ نماز را انذار داده است:
«فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ …»؛
واى بر نمازگزاران! آنان که از نمازشان در سهو باشند».
پیامبر اکرم (ص)
هر كس نماز را عمداً ترك كند، آشكارا كفر ورزيده است.
حضرت فاطمه سلام الله علیها
عَنْ الفاطمه سلام الله علیها قالَتْ:
«سَأَلْتُ أَبی رَسُولَ اللّهِ صلی الله علیه وآله وسلم لِمَنْ تَهاوَنَ بِصَلاتِهِ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ.قال صلی الله علیه وآله وسلم: مَنْ تَهاوَنَ بِصَلاتِهِ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ إِبْتَلاهُ اللّهُ بِخَمْسَ عَشَرَهَ خَصْلَهً: یَرْفَعُ اللّهُ الْبَرَکَهَ مِنْ عُمْرِهِ،وَ یَرْفَعُ اللّهُ الْبَرَکَهَ مِنْ رِزْقِهِ،وَ یَمْحُوا اللّهُ عَزَّوَجَلَّ سیماءَ الصّالِحینَ مِنْ وَجْهِهِ،وَکُلُّ عَمَل یَعْمَلُهُ لا یُوجَرُ عَلَیْهِ،وَ لا یَرْتَفِعُ دُعاؤُهُ إِلی السَّماءِ،وَ لَیْسَ لَهُ حَظٌّ فی دُعاءِ الصّالِحینَ،وَ أَنّهُ یَمُوتُ ذَلیلاً،وَ یَمُوتُ جائِعًا،وَ یَمُوتُ عَطْشانًا، فَلَوْ سُقِی مِنْ أَنْهارِ الدُّنْیا لَمْ یُرْوَ عَطَشُهُ،وَ یُوَکِّلُ اللّهُ مَلَکًا یَزْعَجُهُ فی قَبْرِهِ،وَ یَضیقُ عَلَیْهِ قَبْرُهُ، وَ تَکُونُ الظُّلْمَهُ فی قَبْرِهِ،وَ یُوَکِّلُ اللّهُ بِهِ مَلَکًا یَسْحَبُهُ عَلی وَجْهِهِ، وَ الْخَلائِقُ یَنْظُرُونَ إِلَیْهِ،وَ یُحاسَبُ حِسابًا شَدیدًا، وَ لا یَنْظُرُ اللّهُ إِلَیْهِ وَ لا یُزَکّیهِ وَ لَهُ عَذابٌ أَلیمٌ.»:
ازحضرت فاطمه سلام الله علیها نقل شده که از پدرش رسول خدا صلی الله پرسید: مردان و زنانى که نماز را سبک میشمرند چه سزایی دارند؟ آن حضرت فرمودند: هر مرد و زنی که نمازش را سبک شمارد، خداوند او را به پانزده مصیبت گرفتار مینماید: شش چیز در سراى دنیا، سه چیز هنگام مرگ، سه چیز در قبر، و سه چیز در قیامت هنگام بیرون آمدن از قبر.
امام صادق (ع)
اِذا قامَ الْعَبْدُ فِى الصَّلاةِ فخَفّفَ صَلاتَهُ قالَ اللهُ تَبارَكَ وَ تَعالى لِمَلائِكَتِهِ: اَما تَرَوْنَ اِلى عَبْدى كَانَّهُ يَرى اَنَّ قَضاءَ حَوائِجِهِ بِيَدِ غَيْرى! اَما يَعْلَمُ اَنَّ قَضاءَ حَوائِجِهِ بِيَدى؟(كافى، ج ۳، ص ۲۶۹، ح ۱۰)
هرگاه بنده اى به نماز بايستد و آن را سبك به جا آورد، خداوند به فرشتگانش مى گويد: به بنده ام نمى نگريد؟ گويا برآوردن حاجت هايش را به دست كسى جز من مى داند؟ آيا او نمى داند تأمين نيازهايش به دست من است؟