سفره علی اصغر | وسایل، آداب و زمان برگزاری سفره علی اصغر (ع)

بسیاری از شیعیان برای سلامت فرزندشان و یا بچه دار شدن، سفره حضرت علی اصغر نذر می‌کنند. این سفره روز هفتم محرم به یاد شش ماهه امام حسین(ع) پهن شده و مراسم خاصی در آن برگزار خواهد شد. 

در بین انواع سفره های نذری، سفره حضرت علی اصغر برای طلب خواسته های مختلفی چون بچه دار شدن، سلامت فرزند و …. بسیار مجرب است. در این مطلب در مورد نحوه برگزاری سفره حضرت علی اصغر، وسایل لازم برای سفره، آداب سفره حضرت علی اصغر و اینکه چه روزی برای انداختن سفره حضرت علی اصغر بهتر می‌باشد، صحبت شده است.

پیش از این مطالبی در مورد سفره حضرت قاسم، سفره حضرت رقیه، سفره حضرت ام البنین و … نوشتیم و می‌دانیم که هر یک از این سفره ها در روز خاصی برگزار شده و آداب مخصوص به خود را دارند.

عبدالله بن حسین بن علی معروف به علی‌اصغر خردسال‌ترین کشته نبرد کربلا و کوچک‌ترین فرزند حسین بن علی است. مادرش را رباب بنت امرئ القیس گزارش کرده‌اند.

علاوه بر این به شما پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله جداگانه‌ای درباره نحوه شهادت حضرت علی اصغر را نیز در ستاره مطالعه کنید.

علی‌اصغر یکی از چند نفری است که میان مردم به باب الحوائج معروف است و به او متوسل می‌شوند. در دهه محرم یک روز به این شهید کربلا اختصاص داده شده و مردم برای او سوگواری می‌کنند. مراسم همایش شیرخوارگانی حسینی هم در بزرگداشت آن حضرت برگزار می‌شود.

از زمان های گذشته توسل به حضرت علی اصغر در میان شیعیان رواج داشته و مانند دیگر مقربین درگاه الهی برای آن حضرت سفره‌هایی پهن شده است

وسایل سفره حضرت علی اصغر

سفره حضرت عای اصغر برای حاجت را می توانید در منزل خودتان و یا مساجد و مکان های مذهبی برگزار کنید. معمولا سفره  این حضرت ساده است و نیاز به تجملاتی که امروزه شاهد آن هستیم ندارد.

به طور مثال برخی در برگزاری سفره علی اصغر از نیت و اصل ماجرا دور شده و به سمت تجملاتی کردن آن می‌روند. مثلا استفاده از گیفت پستونک حضرت علی اصغر، یکی از مواردی است که امروزه شاهد آن هستیم.

وسایل سفره حضرت علی اصغر

طبق برخی روایات اصلی ترین وسیله در این سفره آب و شش تا شمع به نیت شش ماهه بودن علی اصغر(ع) است.

یکی دیگر از وسایلی رایجی که در سفره علی اصغر قرار می‌دهند، شیر یا شیرکاکائو است. شما می‌توانید شیر را به صورت لیوانی روی سفره قرار داده و یا از بسته های شیر و شیرکاکائو استفاده کنید. گذاشتن کیک های شرکتی و آبمیوه هم مرسوم است.

شما می توانید از انواع حلواها مانند حلوای هویج و خرمای ساده یا گردویی هم در سفره استفاده کنید.

برخی دیگر ترجیح می‌دهند برای این سفره عزیز، آش و شله زرد تهیه کنند. 

در برخی از شهرها، لقمه های آماده سنگک و پنیر و سبزی نیز سر سفره علی اصغر بسیار رایج است.

میوه و شیرینی هم بخشی از این سفره های نذری است که می‌توان به صورت یک جا در ظرف قرار داده و یا به صورت پک هایی تهیه کنید و به مهمان ها بدهید. 

گهواره علی اصغر

گهواره علی اصغر

گهواره علی اصغر یکی دیگر از وسایلی است که در بیشتر سفره های ایشان دیده می‌شود. صاحب نذر این گهواره را با پارچه سبز و سفید تزئین کرده و آن را در وسط سفره قرار می‌دهد. هر یک از افرادی که نذر کرده‌اند می‌توانند با تکان دادن گهواره علی اصغر حاجات خود را در دل بگویند و از خدا بخواهند به واسطه طفل شیرخواره امام حسین، نذرهای آنها را قبول کند. 

استفاده از گهواره روی سفره علی اصغر به این دلیل است که در زمان وقوع واقعه ی عاشورا فرزند کوچک امام حسین به نام علی اصغر در گهواره قرار داشت. به تعبیری دیگر علی اصغر یک نوزاد بود که توسط سربازان دشمن به همراه سایر یاران امام حسین شهید می شود. به لحاظ احساسی این روایت به شدت احساسی است و به همین علت شیعیان در مراسم آئینی خود اهمیت ویژه ای به این ماجرا می دهند.

 

صاحبان نذر، با توجه به نیاتی که دارند، سفره‌های نذری خود را پیش یا پس از برآورده شدن حاجاتشان می‌اندازند و اهدا می‌کنند. خوراکی‌های نذری را صاحب سفره، خود به تنهایی یا با مشارکت زنان حاجتمند و نذردار دیگر فراهم می‌کند.

مشارکت مردم در انداختن سفره علی اصغر این‌گونه است که هرکس هر نوع خوراکی را که نذرکرده است، تهیه می‌کند و به صاحب سفره می‌دهد که در سفره‌اش بگذارد.

آداب و زمان انداختن سفره علی اصغر

سفره علی اصغر باید در زمان مخصوصی برگزار شود. در بیشتر شهرها، روز هفتم محرم به یاد شش ماهه امام حسین(ع) این سفره پهن می‌شود. 

بر اساس نامگذاری که برای روز و شب های محرم انجام شده شهادت حضرت علی اصغر (ع) را روز هفتم محرم دانسته اند و این روز در تقویم سال ۱۴۰۳ برابر با روز شنبه ۲۳ تیر ماه است.

بعد از اینکه سفره علی اصغر را با وسایل مورد نیاز پهن کرده و تزئین کردید و مهمان ها تشریف آورند؛ .اول مجلس شمع ها رو روشن کنید و  سر سفره بنشینید و  دعاي توسل را بخوانید . سپس توصیه می‌شود  روضه علي اصغر و در نهایت حديث شريف كسا خوانده شود. 

در پایان مراسم  پذيرايي انجام شود و وقتی سفره خالي شد صاحب نذر و چند نفر از مهمان ها زير سفره بنشینند و سفره متبرك با دعاهاي خوانده شده روي سر آنها خالي شود تا به حرمت اين ايات و دعاها از بلايا مصون مانده و به نیت و حاجت خود برسید. امين يا رب العالمين.

تزیینات سفره علی اصغر

تزیین سفره علی اصغر
تزیینات سفره بزرگ علی اصغر
تزیینات زیبا سفره علی اصغر
تزیینات سفره حاجت علی اصغر
تزیینات سفره علی اصغر
تزیینات سفره برای نذر علی اصغر
تزیینات سفره ساده علی اصغر
تزیینات سفره علی اصغر در مسجد
تزیینات گهواره و سفره علی اصغر
سفره علی اصغر

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید