تعلیق یعنی چه؟ معنای واژه تعلیق کردن در شرایط مختلف

واژه تعلیق کردن با توجه به محل کاربرد آن معانی متفاوتی دارد؛ در این بخش تصمیم گرفتیم به معنای واژه ” تعلیق کردن” بپردازیم . با ما همراه باشید.

اگرچه واژه تعلیق، در مرحله کاربرد، معانی متعددی دارد، اما معنای اصلی آن در لغت، درآویختن چیزی به چیز دیگر و ایجاد بستگی و ارتباط بین دو چیز کاملاً به هم وابسته است.

مفهوم لغوی تعلیق

مفهوم لغوی تعلیق: واژه تعلیق، مصدر باب تفعیل از ریشه (علق یعلق علقاً وعلوقاً)، در لغت، معانی چندگانه ای، چون: درآویختن چیزی را به چیز دیگر، بند کردن، علاقه و دل بستگی، متصل کردن چیزی را به چیز دیگر  و جعل و ایجاد بستگی بین چیزی با چیز دیگر دارد.

ابن منظور در لسان العرب گفته است: (علق الشیء بالشیء تعلیقاً: ناطه.) چیزی را به چیز دیگر ارتباط داد. جوهری ، مؤلف صحاح اللغه و طریحی، مؤلف مجمع البحرین نیز تعلیق را آویختن چیزی به چیزی دیگر دانسته اند. 

معنای اصلی تعلیق

اگرچه واژه تعلیق، در مرحله کاربرد، معانی متعددی دارد، معنای اصلی آن در لغت: درآویختن چیزی به چیز دیگر و ایجاد بستگی و ارتباط بین دو چیز کاملاً به هم وابسته است. برای همین، بسیاری از دانش مندان علم لغت، (عَلِقَ به) را (نَشِبَ به) تفسیر کرده اند.

بدین جهت، در لغت، به قطعه خونی که به رحم چسبیده و از مبادی نشو آدمی است و یا کرمی که به بدن چسبیده و خون می‌خورد (زالو)، علقه ، و به بستنِ در، تعلیق الباب گویند.

در نتیجه، معنای لغوی واژه تعلیق، متصل کردن چیزی به چیز دیگر و ایجاد ارتباط و بستگی چیزی به چیز دیگر است. این مفهوم، به مفهوم فقهی تعلیق نزدیک تر می‌نماید.

به حالت تعلیق درآوردن یعنی چه؟

به حالت تعلیق درآوردن روند تجدید نظر، «در حالت انتظار نگه داشتن» پرونده نیز نامیده می‌شود.

تعلیق در حقوق یعنی چه؟

یعنی تمام یا قسمتی از حقوق تعیین شده را برای مدت مشخص و با توجه به شرایطی به تاخیر اندازند.

تعلیق از کار یعنی چه؟

به صورت کلی مفهوم تعلیق قرارداد کار در قانون این است که انجام تعهدات یکی از طرفین (کارگر یا کارفرما) موقتاً متوقف شود.  تعلیق کار ممکن است به سبب بروز مشکلات در عملکرد یکی از دو طرف قرارداد باشد. در صورتی که یکی از طرفین عملکرد نامناسبی داشته باشد، ممکن است قرارداد کار تعلیق شود تا طرفین بتوانند به رفع مشکلات بپردازند

طبق ماده ۱۴ قانون کار چنانچه به واسطه برخی امور در مواد آتی انجام تعهدات یکی از طرفین موقتاً متوقف شود، تعلیق کار شکل می‌گیرد و پس از رفع آن‌ها، قرارداد کار با احتساب سابقه خدمت (از لحاظ بازنشستگی و افزایش مزد) به حالت اول بر می‌­گردد.

به صورت کلی مفهوم تعلیق قرارداد کار این است که انجام تعهدات یکی از طرفین موقتاً متوقف شود.

حبس تعلیقی چیست؟

چنانچه شخصی به مجازات حبس خواه تعزیری خواه بازدارنده محکوم شود، این امکان وجود دارد که بر حسب شرایطی که موجود است قاضی تصمیم بگیر که قسمتی یا کل مجازات متهم را معلق کند.

به بیان ساده تر وقتی فردی به مجازات حبس تعلیقی محکوم می شود به این معناست که شخص به موجب قانون مجرم شناخته شده و باید محکوم به مجازات حبس بشود، لیکن قاضی صلاح دیده است که حبس او را معلق کند.

تعلیق در حکم یعنی چه؟

هدف از تعلیق در حکم  و تعلیق در دادگاه، فرصت دادن به متهم است تا حتی با وجود سوءِپیشینه بتواند به زندگی و اجتماع بازگردد.

یعنی  مجازات مجرم به‌طور موقت و در مدت زمانی مشخص اجرا نشود.

در این راستا تعلیق اجرای مجازات دو نوع دارد:

  • تعلیق ساده

در این نوع از تعلیق مجرم در مدت مشخصی از زمان و بی‌هیچ قید و شرطی از مجازاتِ جرم خود معاف می‌شود و چنانچه در این مدت معین جرم جدیدی مرتکب نشود از تحمل مجازات کاملا معاف می‌شود. در غیر این صورت، باید مجازات مورد حکم اجرا شود.

  • تعلیق مراقبتی

در تعلیق مراقبتی مجازات، مجرم علاوه بر رعایت شرایط تعلیق ساده، باید الزاماتی را، در مدت معینی، از طرف دادگاه رعایت کند. در صورت انجام دستورات دادگاه از مجازات معاف می‌شود و در غیر این صورت مجازات می‌شود.

فرد محکوم نیز پس از تحمل اجرای یک سوم مجازات، در صورت دارا بودن شرایط قانونی می‌تواند از دادستان یا قاضی اجرای احکام کیفری، برای مجازاتِ خویش تقاضای تعلیق کند.

تعلیق یعنی چه در شاد – تعلیق یعنی چه در روبیکا

اگر در برنامه شاد یا روبیکا با این اخطار رو به رو شدید: ” این کاربر به علت تخلفات محرز تعلیق می باشد” یعنی چی ؟

در صورت ارسال قیلم های غیر اخلاقی و سیاسی و استفاده زیاد از کلمات رکیک در این شبکه، شاد/روبیکا می‌تواند حساب شما را ببندد و تعلیق کند. علاوه بر این اگر در گروه های فعال در شبکه شاد/روبیکا هستید و بحث های سیاسی و غیر اخلاقی داشتید و کاربران زیادی این رفتار شما را گزارش کرده باشند؛ حساب شما تعلیق خواهد شد. 

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید