معنی اصطلاح و ضرب المثل موی دماغ شدن چیست؟

اصطلاح موی دماغ شدن کنایه از ایجاد مزاحمت برای دیگران است.

 

ضرب المثل بر اساس حروف الفبا

 

اصطلاح عبارتی است که معنای مجازی دارد معنای مجازی اصطلاحی که با معنای واقعی کلمه به کلمه متفاوت است. اصطلاحات عبارت هایی هستند که مردم در صحبت های شان استفاده می کنند و در نوشته های شان می نویسند و در معنای واقعی کلمه معنایی ندارند که این می تواند کاملا گیج کننده باشد و باعث گیج شدن فرد غیر انگلیسی شود.

اما در واقع آنها عباراتی هستند که از نظر انگلیسی زبانان معنای مورد نظر آنها قابل درک است، اما اگر با معنی هر کلمه به طور جداگانه بخواهید روبرو شوید کلمات معنی کلی دارند یا اصلا معنی ندارند.

اصطلاح سخن یا حرفی است که بر غیر از موضوع اصلی خود دلالت کند. در فارسی، هرگاه کسی نخواهد بیان خود را صریح اعلان بدارد یا در روند خیال‌انگیز کردن و ترغیب کردن مخاطب به تفکر و درنگ بیشتر از کنایه و اصطلاح استفاده می‌کند. اصطلاح‌ها جملات شیرینی هستند که معمولا معنای پنهانی درون خود دارند. جملاتی که با کنایه می‌تواند رفتار یا حرکت زشتی را نشان دهد.

گاه این واژه‌ها با قرارگیری در کنار هم درس زندگی می‌دهند. اصطلاح‌ها نقش بسیار مهمی در برقراری ارتباط انسان ها با یکدیگر دارند. 

موی دماغ شدن 

معنی:

  • کنایه از ایجاد مزاحمت برای دیگران است.

  • معمولا این اصطلاح را برای کسی به کار می برند که با رفتار و عملکرد نسنجیده خود، موجب آزرده خاطر شدن افراد می گردد. از این رو او را به موی دماغ تشبیه می کنند. درواقع یعنی فلانی اضافه و مزاحم است!

  • همچنین آدمی که پاپِی و به اصطلاح ” آویزان ” بقیه است، به موی دماغ تشبیه شده یعنی نشان از کم ارزشی و پست بودن آن دارد.

مثال

  • این همکلاسی ما هم موی دماغمون شده! نصفه شبی زنگ می زنه تکالیف فردا رو ازم می پرسه!

  • تک و تنها بمانی بهتر از این است که موی دماغ کسی شوی!

این اصطلاح را برای آدم های فضول نیز به کار می برند. خصوصا زمانی که پیگیر مسائل شخصی زندگی دیگران می شود.

اصطلاحات در همه زبان ها در هر کشور وجود دارد که به عنوان شکلی از زبان شناخته می شوند. در بیشتر موارد معنی واقعی کلمه به کلمه را ندارند این عبارات به معنای مجازی به کار میروند که تصویری را در ذهن شخص ایجاد می کند. اصطلاحات هر روز در انواع گفتگوها با موضوعات متفاوت استفاده می شوند. آنها در مکالمات غیر رسمی به کار می روند اما می توانند در بحث های رسمی هم استفاده می شوند.

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید