همه چیز درباره خواص و شرایط مراقبت از گیاه لگجی (کپر، کاپاریس یا هندوانه وحشی)

در این مطلب این گیاه جالب خوشمزه، پر خاصیت و دارویی که بومی حوزه مدیترانه و ایران است را به شما معرفی می‌کنیم.

بشر هزاران سال است که از گیاهان مختلف برای یافتن درمان‌ استفاده می‌کند و مردم از زمان‌های دور از خواص گیاهان دارویی آگاه بوده و توانسته‌اند به طور مؤثر از آنها استفاده کنند.

گیاه لگجی (هندوانه وحشی، کبر یا کاپاریس) از گیاهان پرخاصیت دارویی و بسیار پراستفاده است که گیاه بومی حوزه مدیترانه است و در مناطق مختلف و زیادی از کشور عزیزمان (در استان اردبیل، ایلام، فارس، بوشهر، کرمانشاه، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، سیستان و بلوچستان منطقه ساحلی بلوچستان، کرمان و جنوب استان کرمان جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، رودبار، فاریاب، قلعه گنج و منوجان) می‌روید و میوه و غنچه‌های گل آن خوراکی هستند. 

گیاه جالب لگجی

نام‌های کَبر، کبرو، کور، کورزه، گورک، گل کمر، مار گیر، یاردون، کبرک، خیاروک، شاپه‌له، کلکام، کیپِر، لگجین، علف مار، دَک، لگجی، لیجین، خاروک، داغ قارپوزی و هندوانه کوهی جز نام‌های دیگر این گیاه پرخاصیت هستند. 

بیشتر بخوانید: ۳۰ ایده باغ گیاهی زراعی کوچک در خانه برای استفاده از زیبایی و تازگی آن‌ها

گیاه لگجی (هندوانه وحشی)

این گیاه به کم آبی مقاوم است و عمدتا در مناطق خشک و نیمه خشک محیط های گرمسیری و نیمه گرمسیری می‌روید. هندوانه وحشی به عنوان منبع بالقوه مواد مغذی با ارزشی مانند ویتامین‌ها به ویژه ویتامین C شناخته شده است.

کاربرد گیاه لگجی در آشپزی

میوه و غنچه گل این گیاه هر دو به صورت ترشی، سالاد (مانند سالاد کاپوناتا، سالاد بادمجان سرد با زیتون و غیره) ، سس (مانند سس تارتار) و مربا مصرف می‌شوند و حتی از میوه گیاه لگجی برای تزیین پیتزا نیز در مواردی استفاده می‌شود. میوه این گیاه همچنین در غذاهای سرد و سس‌هایی که با ماهی سالمون، شاه ماهی، پاستا و پیتزا، پنیر، گوشت بره، گوشت گوسفند و مرغ سرو می‌شوند نیز استفاده می‌شود. 

میوه‌های نارس گیاه لگجی به نام توت کپر نیز ترشی شده و به عنوان ادویه و چاشنی استفاده می‌شوند. صنایع غذایی همچنین از عصاره جوانه‌های کپر و میوه‌های رسیده‌ی آن به عنوان طعم‌دهنده استفاده می‌کنند. 

خواص گیاه لگجی

هرچند که برخی از جوانه‌های کوچک این گیاه به دلیل تلخی غیرقابل خوردنند، گیاه لگجی گیاهی بسیار مغذی برای برخی از غذاهای مدیترانه‌ای هستند. گیاه لگجی اثرات آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی و ضد دیابتی دارد و سالیان بسیار زیادی است که از آن‌ها برای درمان استفاده می‌شوند اما به طور کلی گیاه کبر خواص زیر را دارد:

  • کمک به کنترل دیابت
  • داشتن استخوان سالم
  • کاهش کلسترول
  • تسکین احتقان
  • کمک به گوارش
  • تقویت رشد مو
  • خواص ضد التهابی
  • پیشگیری از آلزایمر
  • کمک به بهبودی سلامت قلب
  • تقویت ایمنی
  • کمک به مقابله با خطر کم خونی

بیشتر بخوانید: گل‌های آپارتمانی زیبا و چشم نواز که بدون خاک رشد می‌کنند

گیاه لگجی

شرایط نگهداری از گیاه لگجی (کپر)

نور خورشید

گیاه کپر درختچه‌ای نیمه مقاوم است و در تابستان به یک مکان آفتابی با حداقل ۶ ساعت آفتاب در روز نیاز دارد.

دما

حداقل دمای لازم برای رشد این گیاه ۱۰ درجه سانتی‌گراد (۵۰ درجه فارنهایت) نیاز دارد و بهتر است در گلخانه‌ای با نور مناسب پرورش داده شود. اگرچه اگر کمپوست گیاه در شرایط خشک نگهداری شود، می‌تواند دمای پایین‌تری را تحمل کند.

آبیاری

گیاهان لگجی بسیار مستعد غرقابی هستند، بنابراین بیش از حد آن‌ها آبیاری نکنید و از بهار تا پاییز به طور منظم گیاهان را با مواد غذایی گیاهی مایع پتاس بالا تغذیه کنید.

گیاه لگجی (هندوانه وحشی)

کاشت گیاه لگجی

قبل از کاشت بذرها را به مدت ۲ تا ۳ روز در آب گرم خیس کنید و از اواخر زمستان تا پایان بهار در گلدان‌های کمپوست خوب و مرطوب و با زهکشی خوب در دمای ۲۱-۱۸ درجه سانتی‌گراد (۶۵-۷۰ درجه فارنهایت) بکارید. اگر در عرض ۲ تا ۳ ماه جوانه زنی اتفاق نیفتاد، بذرها به یک دوره طبقه‌بندی سرد نیاز خواهند داشت یا می‌توانید گلدان ها را در زمستان برای مدتی به بیرون منتقل کنید، یا آن‌ها را به مدت ۷ تا ۱۰ روز به یخچال منتقل کنید. سپس دوباره آنها را در پروپاگاتور قرار دهید. این دوره‌های متناوب سرد/گرم باید جوانه زنی را تضمین کند. هنگامی که نهال ها به اندازه کافی بزرگ شدند، آنها را به صورت جداگانه به گلدان های ۷ تا ۵-۹ سانتی متری منتقل کرده و در حداقل دمای ۱۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید. 

بیشتر بخوانید: ۳ گیاه باغی که می‌تونن به عنوان گیاه آپارتمانی به زیبایی هر چه تمام‌تر داخل خونه رشد کنن

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما و کاربران محترم سایت ستاره به اشتراک بگذارید.

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید