این ۱۰ گیاه به رطوبت رسانی و مه پاشی نیازی ندارند |‌ گیاهان مناسب افراد پر مشغله!

در ادامه این مطلب با گیاهانی آشنا می‌شوید که نیازی به رطوبت رسانیو مه پاشی ندارند و مقاوم هستند.

رطوبت گیاهان آپارتمانی و غیر آپارتمانی یکی از عوامل بسیار مهم در رشد و پرورش گیاهان است و رعایت میزان رطوبت خاک و هوا برای گیاهان ضروری است. اگر شما از جمله افرادی هستید که به گیاهان آپارتمانی علاقه دارید اما فرصت ندارید که از آن‌ها به خوبی مراقبت کنید، و یا رطوبت رسانی کنید و مه پاشی کنید، بهتر است از گیاهان مراقبت کنید که نگه‌داری آسان‌تری دارند و نیازی به مه پاشی نداشته باشند.

گیاهان بی نیاز به مه پاشی

۱. یوکا

یوکا به نور خورشید علاقه دارد و به همین دلیل باید برگ‌ها را گهگاهی جابه‌جا کنید تا اطمینان حاصل کنید که همه برگ‌ها از نور روز بهره می‌برند.

یوکا موجودی سرسخت است، اما نسبت به جریان هوا حساسیت زیادی نشان می‌دهد. به همین دلیل، محیط‌های بادخیز مانند جلوی کولر، درگاه‌ها یا تراس‌ها باعث پژمرده شدن برگ‌ها می‌شوند. به همین دلیل، برای گل یوکا ضروری است که آن را در مکانی قرار دهید که در معرض وزش باد قرار نگیرد.

گیاه یوکا به هیچ وجه به مه پاشی و رطوبت رسانی نیازی ندارد زیرا به هوای گرم و خشک عادت دارد.

۲. قاشقی

گیاه قاشقی از جمله گیاهان آپارتمانی است که برگ و ساقه‌ی گوشتی دارد. این ویژگی باعث می‌شود که این گیاه آب را در خود ذخیره کند و نیاز به آبیاری کمی داشته باشد. در فواصل بین دو آبیاری بایستی خاک قاشقی کاملا خشک شده باشد، در غیر این صورت ریشه این گیاه قارچی شده و از بین می‌رود.

به هیچ عنوان برای گیاه قاشقی رطوبت رسانی انجام ندهید. نه به صورت غبار پاشی و نه بخور سرد و نه هیچ روش رطوبت رسانی دیگری. گل قاشقی رطوبت را دوست ندارد و ریزش برگ می‌گیرد.

۳. آگلونما

آگلونما یکی از گیاهان مقاوم و بسیار زیبای آپارتمانی است که به دلیل نیاز نداشتن به آب زیاد رطوبت رسانی، جزو گیاهان با نگهداری آسان تلقی می‌شود. 

۴. فردوس 

سینادنیوم یا فردوس گیاهی است که به راحتی در آپارتمان قابل نگهداری می‌باشد و با برگ‌های سبز رنگ و رنگدانه‌های قرمز و متمایل به قهوه ای که دارد هر فردی را به سمت خود جذب می‌کند. این گیاه بسیار مقاوم بوده و افراد مبتدی می‌توانند این گیاه را تهیه و به راحتی آن را پرورش دهند.

۵. هاورتیا

هاورتیا گورخری (haworthia attenuate) که با نام‌های کاکتوس گورخری، آلوئه گورخری، آلوئه آتنواتا، هااورت سیاه و هاورتیا زبرا نیز در کشور ما شناخته می‌شود، بومی جنگل‌های آفریقای جنوبی و از کاکتوس‌هایی است که به آسانی می‌توان آن را در محیط آپارتمان و دفاتر کار نگهداری و تکثیر کرد. این گیاه فاقد ساقه است و برگ‌های آن ضخیم، گوشتی، آبدار و دارای راه راه‌های سفید است.

۶. لیندا

ظاهر گیاه لیندا شبیه نخل‌هاست، ولی جزو خانواده نخل محسوب نمی‌شود. در مناطق بومی محل رشد لیندا یعنی آمریکا و مکزیک ارتفاع این درختچه تا ۱/۵ متر هم می‌رسد، ولی در محیط آپارتمان حداکثر رشد آن تا ارتفاع ۶۰ تا ۸۰ سانتیمتر است. لیندا عمر طولانی دارد و در طبیعت محل زندگیش تا ۱۰۰ سال هم عمر می‌کند.

۷. زاموفیلیا

زاموفیلیا نوعی گیاه ریزوم یا ساقه زیرزمینی است که می‌توانید به راحتی از آن در خانه نگه‌داری کنید. برخی افراد می‌گویند که این گیاه به کندی رشد می‌کند. هرچند با نگه داری درست می‌توانید زاموفیلیای با رشد انفجاری داشته باشید. میزان رشد سریع گیاه بستگی به مقدار نور دریافتی دارد. به یاد داشته باشید که گیاه را در برابر نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

همان طور که قبلا ذکر شد، این گیاه نسبت به نور کم، نور زیاد و سطوح مختلف آبیاری سازگار است. با این حال، میزان آبیاری بستگی به میزان نور دریافتی دارد.

۸. سانسوریا

برگهای سانسوریا مستقیم و شمشیری شکل بوده، از این رو در فارسی به آن گیاه شمشیری نیز گفته میشود. رنگ برگها سبز تیره یا ابلق طلایی با نوارهای طلایی در دو طرف حاشیه های برگ است.

ارقام پاکوتاه این گیاه نیز وجود درد که در این گونه، برگها مستقیم از خاک خارج میشوند. البته این گونه گل سانسوریا دارای نوعی ساقه زیرزمینی به نام ریزو م است که برگها مستقیم از روی ان خارج میشوند و گیاه از این طریق تکثیر می‌شود.

۹. کراسولای خرفه‌ای

این گیاه عاشق نور است و روزانه به ۳ الی ۵ ساعت نور آفتاب احتیاج دارد. علاقه شدید این گیاه به نور به صورتی است که می ‌وان در فصل بهار و تابستان این گیاه را در فضای باز و یا حتی در نور مستقیم نگهداری کرد، البته لازم به ذکر است در تابستان گیاه را در مقابل آفتاب داغ ظهر قرار ندهید زیرا باعث سوختگی و خرابی گیاه می‌شود.

۱۰. آلوئه‌ورا

آلوئه ورا یکی از مقاوم ترین گیاهان موجود آپارتمانی است. این ساکولنت تسکین دهنده پوست نسبت به خشکی مقاوم است و به نظر می‌رسد حتی اگر از آن غفلت کنید و فراموشش کنید بازهم رشد می‌کند. با این حال، حتی این گیاه آپارتمانی با رشد آسان نیز می‌تواند مشکلاتی از جمله قهوه ای شدن برگ‌ها را تجربه کند.

شما کدام یک از این گیاهان نگهداری می‌کنید؟‌ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید