۳ علت اصلی خم شدن ساقه و برگ گیاه فیکوس و آویزان شدن آن

در ادامه این مطلب با علت‌های اصلی خم شدن ساقه و برگ فیکوس همراه ما باشید.

خم شدن ساقه و برگ فیکوس

وقتی خم شدن ساقه و برگ فیکوس را می‌بینید، بروز این اختلال یعنی قسمتی از مراقبت شما دچار اشکال شده است، پس حتما به موارد زیر دقت کنید.

علت خم شدن ساقه و برگ فیکوس

۱. آبیاری فیکوس

آبیاری فیکوس باید مطابق نیازش انجام شود؛ یعنی بایستی قبل از آبیاری مجدد خاک گیاه را بررسی کنید. اگر ۳ سانتیمتر ابتدایی عمق گلدان کاملا خشک شده بود، زمان آبیاری مجدد فرا رسیده است.

اگر این نکته رعایت نکنید گیاه شما یا خشکی می‌کشد و یا بیشتر از نیازش آب دریافت می‌کند. اگر خشکی بکشد در اثر تشنگی برگ‌هایش آویزان می‌شوند و اگر بیش از حد آب دریافت کند قارچی می شود و پوسیدگی ریشه می‌گیرد. در این حالت نیز برگ‌های فیکوس آویزان می‌شود.

۲- آلودگی فیکوس به آفات 

یکی از علائم بارز حمله آفات به فیکوس شل‌شدن برگ‌هایش است. در این شرایط بایستی زیر و روی برگ های فیکوس خود را با دقت زیاد مشاهده کنید و سطح خاک را زیر و رو کنید.

اگر روی برگ‌های فیکوس علاوه بر افتادگی، سوراخ و چسبندگی دیدید، مطمئن باشید که علت آویزان شدن برگهای فیکوس، آفاتی مثل کنه تار عنکبوتی، شپشک و شته‌ها هستند. درمان این مدل از شل شدن برگ فیکوس را باید با استفاده از سمومی مثل مالاتیون (بسته به نوع آفت) با مشورت کارشناس گیاه‌پزشک انجام داد.

۳- تهویه و دمای محیط

فیکوس به تهویه بسیار مناسبی نیاز دارد پس حتما گیاه را جایی از منزل یا محیط کار بگذارید که گردش هوا به‌خوبی در آنجا برقرار باشد.

به‌هیچ عنوان در فصل سرما و زمستان گیاه را در معرض هوای سرد قرار ندهید و در تابستان نگذارید گیاهتان گرما بکشد. اگر دمای محیط نگه‌داری فیکوس از ۳۰ درجه بیشتر شود، دیگر برگ‌ها را به‌حالت عادی نخواهید دید و حالت آویزان پیدا می‌کنند. دمایی که فیکوس را از عارضه افتادگی و شل‌شدن محفوظ می‌دارد، ۱۵ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد است.

نکات:

  • کود مناسب فیکوس کودهای پتاس بالا و فسفر بالا هستند و اگر ابلق نیست می‌توانید از کود سه بیست هم استفاده کنید.
  • زمان درست کوددهی به فیکوس در طول فصل رشد (بهار و تابستان) به‌صورت ماهانه است و مقدار مناسب را باید طبق همان دستوری که روی بسته‌بندی کودها نوشته شده، تشخیص دهید.

  • اگر ساقه فیکوس شما خم شده اما برگ‌ها مشکلی ندارند و هیچ آفتی در آن پیدا نکردید، این خم شدن تا حدی طبیعی است. برای گیاه خود از چوب نگهدارنده مناسب استفاده کنید تا به آن آسیبی وارد نشود.
  • گیاه فیکوس به شدت به تعویض گلدان حساس است و امکان از بین رفتن آن پس از تعویض گلدان بسیار زیاد است.

شما چه نکات دیگری درباره فیکوس ها می دانید؟‌نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید