[vc_row][vc_column][vc_cta h2=”” txt_align=”right” style=”3d” add_button=”bottom” btn_title=”اعمال روز ششم ماه رمضان” btn_color=”sky” btn_align=”center” btn_link=”url:https%3A%2F%2Fsetare.com%2Ffa%2Fnews%2F22042%2F%25D8%25A7%25D8%25B9%25D9%2585%25D8%25A7%25D9%2584-%25D8%25B1%25D9%2588%25D8%25B2-%25D8%25B4%25D8%25B4%25D9%2585-%25D9%2585%25D8%25A7%25D9%2587-%25D8%25B1%25D9%2585%25D8%25B6%25D8%25A7%25D9%2586-%25D8%25A8%25D9%2587-%25D8%25B1%25D9%2588%25D8%25A7%25DB%258C%25D8%25A7%25D8%25AA-%25D9%2585%25D8%25AE%25D8%25AA%25D9%2584%25D9%2581%2F|target:_blank”]
دعای روز ششم ماه رمضان با معنی
اللَّهُمَّ لا تَخْذُلْنِي فِيهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِيَتِکَ وَ لا تَضْرِبْنِي بِسِيَاطِ نَقِمَتِکَ وَ زَحْزِحْنِي فِيهِ مِنْ مُوجِبَاتِ سَخَطِکَ بِمَنِّکَ وَ أَيَادِيکَ يَا مُنْتَهَی رَغْبَةِ الرَّاغِبِينَ
خدای من؛ در این روز مرا به خاطر ارتکاب سرپیچی از دستوراتت خوار نساز و به ضرب تازیانهی قهرت مرا کیفر نده و مرا از آنچه موجب خشمت میشود دور ساز به حق احسان و نعمتهایت ای منتهای خواستهی مشتاقان
[/vc_cta][/vc_column][/vc_row]
فایل صوتی دعای روز ششم ماه رمضان
استوری دعای روز ششم ماه رمضان
⏬ برای دانلود استوری بالا کلیک کنید.
تفسیر دعای روز ششم ماه رمضان
آیت الله مجتهدی تهرانی
آیت الله مجتهدی تهرانی در شرح دعای روز ششم ماه رمضان «اَللّهُمَّ لا تَخْذُلْنی فیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ» میگوید: خدایا، من را به واسطه تعرض گناه خوارم نکن، گناه آدم را خوار و عبادت و بندگی آدم را عزیز میکنند. اگر اهل طاعت و بندگی شوید، عزیز میشوید؛ اما اگر اهل گناه باشید، کسی دوستتان ندارند. اهل گناه ولو اگر تحصیلات عالی رتبه دانشگاهی هم داشته باشد و لباسهای فاخر به تن کند، باز هم خوار است. اما بندگی خدا را کردن باعث میشود تا محبت آن شخص به مقدار بسیار زیادی در دل دیگران باشد.
قرآن میگوید: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا» (آیه ۹۶ سوره مریم) یعنی هر که ایمان بیاورد و عمل صالح بکند، ما هم دوستیاش را در دل مردم میافکنیم، مردم اهل عمل را دوست دارند.
وی در شرح فراز دوم دعای روز ششم ماه رمضان «وَلاتَضْرِبْنی بِسِیاطِ نَقِمَتِکَ» میافزاید: خدایا من را به تازیانه عذابت نزن، «لاتضرب» واژه نهی است اما در اینجا دعاست. اگر من به شما بگویم «لاتضرب» این نهی است. اما کوچکتر به بزرگتر بگوید و ما به خدا که بگوییم، «لاتضرب» دعاست. الان این گرفتاریهایی که گریبان آمریکا را گرفته و هر روز خبر از آمدن سیل و طوفان در آنجاست، همه تازیانه عذاب است. در ایران هم برخی جاها که سیل و زلزله میآید، عذاب الهی است. دلیلش هم این است که چند سال پیش در گلستان سیل آمد، روستایی در مسیر سیل قرار داشت که همه اعضای آن سید بودند، سیل، مسیر خود را عوض کرد و روستای دیگری را از بین برد که نمیگویم افراد آن چی و کی بودند.
در تهران قرار بود که عذاب بیاید، امام حسین (ع) شفاعت کرد و فرمود که جوانان این شهر برای من بیرق عزا به پا میکنند و دفع بلا شد، قرار بود تهران بر اثر برخی گناهان از بین برود، ولی امام حسین (ع) شفاعت کرد، این را کسی در خواب دیده بود و آن را برای من تعریف کرد. ایران بهترین ممالک دنیاست، اولاً حکومت حقه شیعه اثنیعشری دارد، مملکتی که رئیسجمهورش، رئیس مجلسش، همه رؤسا، قوهها و رهبر انقلابش و همه مسئولانش شیعه باشد، فقط ایران است، تنها مملکتی که مذهب رسمیاش شیعه دوازده امامی است، ایران است، پیامبر (ص) در غدیر خم ما را دعا کرده و به برکت دعای او ایران اوضاع خوبی دارد، پیامبر (ص) در دعایش گفت «اللهم انصر من نصر» خدایا، هر که علی (ع) را یاری میکند، یاریاش کن.
آیتالله مجتهدی تهرانی با بیان بخشی از دعای روز ششم، ادامه میدهد: «وَزَحْزِحْنی فیهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِکَ»، «خدایا من را از موجبات سخطت دور گردان، چیزهایی که موجب سخط توست»، روایتی است که برخی گناهان خدا را به غضب میآورد و آنگاه خدا قسم میخورد که به عزت و جلال خودم دیگر تو را آمرزش نمیکنم، با اینکه خدا «ارحم الراحمین» است؛ اما مثلاً از من با این محاسن و عمامه توقع ندارد که به نامحرم نگاه کنم، لذا خدا به غضب میآید.
وی تاکید میکند: حدیث هست که هفتاد گناه جاهل را میآمرزند، قبل از آنکه یک گناه عالم را بیامرزند. این استاد برجسته حوزه در خصوص فراز «بِمَنِّکَ وَاَیادیکَ» میگوید: یعنی به حق احسان و نعمتهایی که به من دادهای، خدایا این چند تا دعا را درباره من مستجاب کن. وی ادامه میدهد: «یا مُنْتَهی رَغْبَةِ الرّاغِبینَ» یعنی ای خدایی که منتهای رغبت مشتاقان هستی، مشتاقان تو، چقدر مشتاق تواند، منتها رغبت مشتاقان تویی، این ۳ دعای روز ششم ماه رمضان را درباره ما مستجاب کن.
آیت الله مکارم شیرازی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی به شرح دعای روز ششم ماه رمضان پرداخته که در ادامه آمده است:
تبیین راه های کسب عزت، بیان آثار و کارکردهای دعا در رفع عذاب الهی و نیز تشریح علائم خشم خدا و راه های مصونیت از غضب الهی و نقش معرفت الهی در تحقق شکرگزاری واقعی از نعمتهای خداوند؛ مهمترین نکات مطروحه در دعای روز ششم ماه رمضان است.
راز عزت
پیروی از رذائل نفسانی علاوه بر ایجاد مفاسد عظيم، موجبات ذلّت و استخفاف را فراهم خواهد کرد؛ چرا که خدا دست از ياری چنين کسی بر میدارد همانگونه که خذلان در فراز ابتدایی دعا، نیز به معنی ترک نصرت و ياری است. حال اگر انسان عاقل و هوشيار باشد اطاعت خدا را غنيمت می شمرد که هم سبب آبرومندی و عزت در دنياست و هم موجب نجات در آخرت. زیرا هيچ کس بر اثر طاعت، کوچک نشده و هيچ کس بر اثر معصيت بزرگ نشده است. لذا باید از طریق توبه و استغفار، زمینه بازگشت به سوی خدا و ترک عصيان و گناه و فساد را فراهم کرد تا مهر ذلت از پيشانی فرد گنه کار پاک شود.
نقش دعا در رفع عذاب الهی
هنگامی که انسان مرتکب گناه می شود از سه حال بيرون نيست، يا خودش متوجه می شود و باز می گردد. و یا وقتی گناه و آلودگی همچون بيماری خوره به جان انسان افتاد، و روح ايمان را از بین برد، در این حالت جز تازيانه عذاب دردناک الهی راهی باقی نمی ماند! لذا خداوند تازيانه «بلا و عذاب» بر او مینوازد تا بيدار شود. يا اینکه فرد گنهکار شايستگی هيچ يک از اين دو را ندارد، بلکه خدا به جای بلا، نعمت به او میبخشد و اين همان «عذاب استدراج» است. بر این اساس باید به دفعات دعا کرد تا طوفان بلاها فرونشيند و عذاب بر طرف شود.
چگونه می توان از غضب الهی در امان ماند
بی شک باید از هر آنچه موجب خشم خداوند می شود اجتناب نمود؛ به عنوان نمونه دنيا گرایی موجب خشم خدا و ناخشنودی او می شود. هم چنین خشم و غضب، آتش خشم خدا را در دنيا و آخرت می افروزد، همانگونه که خلف وعده نیز ، موجب خشم خدا و خلق است. به عکس، حلم و بردباری موجب رضای خدا است و نیز به تعبیر روایات: «انفاق نهانی خشم خدا را فرو می نشاند» و یا به تعبیر نورانی حضرت علی عليه السلام فرمود: «گريه از ترس خدا، درياهايی از خشم خدا را خاموش می کند». بنابراین باید از گناهانی که انسان را در ورطه هلاکت میافکند و از عيبهايی که باعث خشم خدا می شود برحذر بود.
بهترین راه شکرگزاری از نعمتهای خداوند
فراز پایانی دعا از تقویت روح شکرگزاری در انسان حکایت میکند چرا که معرفت به نعمتها خود از جمله بهترین راه شکرگذاری واقعی به در گاه الهی است، همچنین میتوان دریافت در طريق معرفة اللّه و شناخت ذات و صفات پروردگار، باید تلاش زاید الوصفی از سوی مشتاقان و عاشقان صورت پذیرد.