۱۲ نکته درباره آواز خواندن؛ بایدها و نبایدهای خوانندگی

با رعایت نکاتی درباره آواز خواندن می‌توانید از صدا و آواز خود لذت ببرید. برخی از این نکات عبارتند از: مصرف مواد غذایی مناسب، نفس گیری و گرم کردن صدا، پشتکار و تمرین مداوم و روزانه و…

برخی تصور می‌کنند که آواز خواندن نیازمند استعدادی ذاتی است و اگر کسی استعداد آواز و صدای خوب نداشته باشد نمی‌تواند بخواند. در حالی که همه‌ی انسان‌ها با تمرین و رعایت یک سری نکات پیرامون صداسازی و سلفژ می‌توانند آواز بخوانند. با ما همراه باشید تا با نکاتی درباره‌ آواز خواندن آشنا شوید.

نکاتی درباره‌ آواز خواندن

همانطور که گفته شد برای یک خواننده‌ی خوب شدن صدای خوب لازم است، اما کافی نیست. بلکه دانستن و رعایت یک سری نکات به خوب آواز خواندن کمک به سزایی می‌کند. در ادامه نکاتی را خواهیم گفت که با رعایت آن‌ها می‌توانید به خوبی از پس آواز خواندن بر آیید.
 

نکاتی درباره آواز خواندن - دختر نوجوان در حال آواز خواندن

 

۱- انتخاب استاد مناسب و پیدا کردن جای درست صدای هنرجو

برخی از افراد دارای صدای خوب و مطبوعی هستند، ولی یه خاطر اینکه از جای نادرست صدایشان برای خواندن استفاده می‌کنند، آوازشان دلنشین و خوشایند نمی‌شود. پس یک استاد خبره باید جای درست صدای هنرجو و دامنه‌ی صوتی صدایش را تشخیص دهد.

۲- تمرین صحیح و مداوم

با توجه به اینکه حافظه‌ی بلند مدت ما در اثر تکرار یک مطلب آن را خوب به خاطر می‌سپارد؛ بنابراین واضح است که تمرین عجولانه و یک بار الی دوبار نتیجه‌ی خوبی نخواهد داشت؛ بنابراین برای یک خواننده‌ی خوب شدن تمرین و تکرار پشت سر هم و مداوم امری لازم و ضروری است.

۳- تاثیر هوا بر صدا

یک خواننده نباید نسبت به تغییرات جوی بی توجه باشد. آواز خوانی در هوا‌های بسیار خشک و گرم و در هوا‌های سرد بسیار مضر است و تا مدتی بر صدا تاثیر خواهد گذاشت.

 

نکاتی درباره آواز خواندن

۴- تاثیر داد و فریاد بر صدای فرد

یکی از مخرب‌ترین عوامل بر صدا، فریاد یا جیغ زدن است که معمولا چند ساعت بعد به صورت گرفتگی صدا ظاهر می‌شود. پس اگر می‌خواهید صدای سالم و خوب داشته باشید هرگز فریاد نزنید!

۵- تاثیر مواد غذایی بر صدا

یکی از خوراکی‌های مضر برای صدا نوشیدنی‌های سرد و مواد سرخ شده است که حداقل تا ساعاتی قبل از خواندن نباید استفاده شوند. همچنین مصرف نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات به دلیل از بین رفتن نظام حنجره، آواز خواندن را کاری دشوار می‌کند.

۶- حالت فیزیکی درست

یک حالت فیزیکی نامناسب می‌تواند به مقدار قابل توجهی کیفیت آواز خواندن شما را پایین بیاورد و مانع از انجام تنفس صحیح و یک اجرای مطلوب می‌شود.

 

آواز خواندن - سرود خواندن

۷- تنفس صحیح در خواندن

به جرات می‌توان گفت که ۸۰ درصد یک خواندن خوب تنفس صحیح آن است. قبل از اجرای هر قطعه حتما با تنفس عمیق و شمرده به استقبال آن بروید بطوری که برای هر کلمه به اندازه کافی هوا در ریه خود داشته باشید. از طریق شکم نفس بکشید نه سینه، این کار به بهبود و کنترل بهتر صدای شما کمک خواهد کرد. می‌توانید از یک استاد آواز تنفس صحیح را آموزش ببینید.

۸- گرم کردن قبل از خواندن

هیچ وقت قبل از گرم کردن صدا شروع به خواندن نکنید. برای گرم کردن صدا روش‌های زیادی وجود دارد، اما نکته‌ی مهم این است که از محدوده‌ای که برایتان راحت‌تر است شروع کنید و حدودا ۱۰ الی ۱۵ دقیقه را به گرم کردن صدای خود اختصاص دهید.

۹- اعتماد به نفس خودتان را بالا ببرید

باید قبول کرد که نسبتا خواننده‌های امروزی مخصوصا خوانندگان پاپ دارای وسعت و رنج صدای زیادی نیستند، اما اجرا‌های بی نظیری ارائه می‌کنند که به لحاظ بصری و حتی شنیداری دارای جذابیت و گیرایی هستند. این موضوع تنها به یک فاکتور مهم بستگی دارد: اعتماد به نفس!

 

نکاتی درباره آواز خواندن - عکس خواننده زن

 

۱۰- تلقظ درست کلمات

ادای درست کلمات یکی از مهم‌ترین عوامل است؛ بنابراین با تمرین بر روی حروف صدادار، تکنیک پیوستگی آوایی را تمرین کنید. کلماتی مانند “مادر”، “بی تو” و “نهایت” را انتخاب کنید و با ادامه‌ تلفظ آوا‌ها و حروف صدا دار این تکنیک را تمرین کنید. “مااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااادر”، “بیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی تووووووووووو” این کار باعث گرم شدن صدای شما نیز می‌شود.

۱۱- رفع مشکل خارج خواندن یا فالش خواندن

اگر مشکل فالش خواندن دارید حتما باید روزی ۲۰ الی ۳۰ دقیقه تمرین گام‌های موسیقی را انجام دهید. تا بتوانید صدای خود را کنترل و تقویت کنید.

۱۲- گوش دادن به آواز‌های قدیمی

گوش دادن به آثار گذشتگان گویی ما را با سرچشمه پیوند می‌دهد و گوش دادن به آواز‌های قوی به جای آواز‌های ضعیف و تقلید‌های درست کمک به سزایی به خوب خواندن می‌کند؛ بنابراین باید به گوش خود احترام بگذاریم و بهترین کار‌ها را با مشورت استاد و سایر اساتید انتخاب کرده و به دقت گوش دهیم.

 

نکاتی درباره آواز خواندن

 

شما هم اگر سوال، تجربه یا نظری در مورد آواز خوانی دارید و یا نکاتی درباره آواز خواندن می‌دانید که بهتر است رعایت شود و در این نوشتار به آنها اشاره نشده است،‌ دیدگاه‌های خود را از طریق بخش “ارسال نظر” در پایین همین صفحه با ما و دیگر مخاطبان ستاره در میان بگذارید. 
یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید