ستاره | سرویس مذهبی – امروزه خالکوبی کردن در سراسر جهان فراگیر شده و زنان بیشتر ابروان و خطوط مژه و لبهای خود را تاتو میکنند. مردان هم بیشتر به ایجاد نقش و نگارهایی روی بازو، ساعد و کتفهای خود تمایل دارند.
خالکوبی از دیرباز
خالکوبی از زمانهای قدیم در ایران رایج بوده، چنانچه مولوی در مثنوی معنوی از آن به عنوان کبودی زدن یاد میکند که بیشتر زنان، پهلوانان و اوباش جاهل طالب انجام این کار بودهاند. تاتو یا همان خالکوبی سنتی دیرینه در کشورهای جهان است که افراد برای زیباتر شدن نقوشی را با ماندگاری دائمی روی پوست خود ایجاد میکنند. نظر شرع و مراجع عظام تقلید در این باره چیست؟
نظر کلی مراجع در مورد خالکوبی
اکثر مراجع تقلید در خصوص خالکوبی فرموده اند: اگر خالکوبى مجرد رنگ باشد و یا در زیر پوست بوده و بر ظاهر پوست چیزى که مانع از رسیدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحیح است. مگر زمانی که مانع مذکور روی پوست بوده و دارای جرم است به نحوی که مانع از رسیدن آب به پوست شود؛ در این صورت می بایست ابتدا مانع را برطرف و سپس اقدام به غسل یا وضو کرد. |
بنابراین؛ اگر تاتو، جرم داشته باشد و مانع از رسیدن آب وضو و غسل به بدن شود باید قبل از وضوء یا غسل برطرف شود. در غیر این صورت اگر همانند خالکوبی و زیر پوست باشد که مانع از رسیدن آب بر آن نشود اشکالی ندارد و انجام اعمالی از حج مانند طواف و نماز طواف که نیاز به طهارت (وضو و غسل) دارد، در چنین حالتی صحیح است.
استفتائات مراجع تقلید در مورد خالکوبی
آیتالله خامنهای:
- خالکوبی حرام نیست. به شرط آن که ترویج فرهنگ غیراسلامی نشود. وضو و غسل آن هم صحیح است.
- اگر خالکوبى مجرد رنگ باشد و يا در زير پوست بوده و بر ظاهر پوست چيزى که مانع از رسيدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحيح است.
- لمس خال کوبی آیات قرآن بر روی بدن اشکالی ندارد؛ چون زیر پوست است.
- تتو کردن اگر برای بدن ضرر قابل توجهی داشته باشد یا تصاویر مستهجن یا مطالب باطلی را بر بدن تتو کنند جایز نیست؛ اما اگر برای بدن ضرری نداشته باشد و مطالبی که نوشته شده، مطالب یا نماهای حرامی نباشد و مفسده دیگری بر این کار مترتب نشود اصلش اشکالی ندارد؛ اگرچه مستحب و پسندیده هم نیست.
- تتو کردن همچنین نسبت به وضو و غسل آن چیزی که امروزه متداول است در تتو کردن که جوهر زیر پوست میرود مانع نیست و وضو و غسل فرد اشکالی ندارد. اما حکم تتو کردن از جهت دیگر این است که اگر خانمی ابرو یا دستش را تتو کرده و آرایش محسوب شود ولو آرایش ثابت، باید از نگاه نامحرم بپوشاند.
آیت الله سیستانی:
- کاشتن ابرو اگر رشد نداشته باشد به جهت وضو و غسل اشکال دارد ولی خالکوبی کردن آن مانعی ندارد.
- حج رفتن خانمهایی که دارای تاتو بر روی ابروهای خود هستند اشکال ندارد و به حج ضرری نمیرساند.
- اگر موی کاشته شده برای ابرو مصنوعی یا طبیعی به نحوی باشد که رشد نکند، چه با ماده چسبنده یا بدون آن کاشته شده باشد، به عنوان جزئی از بدن محسوب نمیشود و بنابراین مانع از صحت غسل میشود و نمیتوان در وضو بر آن مسح کشید و اقدام به کاری که باعث تیمم به مدت طولانی شود به احتیاط واجب جایز نیست.
آیتالله مکارم شیرازی:
- تتوی ابرو یا لب در صورتى كه آرايش تند محسوب نشود و منشأ فساد نگردد جايز است و در هر حال براى غسل اشكالى ندارد، زيرا چيزى نيست كه روى پوست را بپوشاند و اگر روى پوست باشد بايد در صورت امكان به هنگام غسل برطرف شود.
- خالکوبی اگر همراه با تصاوير مبتذل و انحرافى نباشد و براى بدن ضرر قابل توجهى نداشته باشد حرام نيست و در هر حال وضو و غسل با آن اشكالى ندارد؛ اما سزاوار است از اين كار پرهيز شود.
- اگر اسماى جلاله و یا آیاتى از قرآن بر روى بدن خود خالکوبى شده باشد چون هنگام خالکوبى آیات زیر پوست قرار مى گیرد، لمس آنها اشکالى ندارد؛ ولى اگر بتوانند بدون عسر و حرج آنها را پاک کنند، احتیاط واجب آن است که آن را پاک کنند.
- خالکوبی در اسلام حرام نیست مگر این که عکس های مستهجن باشد و یا اسامی مقدس که در حال عدم وضو یا جنابت مایه اشکال شود.
- هرگاه خالکوبى ضرر خاصى براى بدن نداشته باشد و یا عکسهاى موجب فساد اخلاق در آن نباشد جایز است و در هرحال براى وضو و غسل مشکلى ایجاد نمى کند.
امام خمینی:
- خالکوبی و تتو اگر مجرد رنگ در زیر پوست است و مانع از رسیدن آب به ظاهر پوست نمی شود، برای وضو و غسل اشکالی ندارد؛ ولی اگر به صورت نقاشی و موقت است و روی پوست کشیده می شود؛ باید برای وضو برطرف شود.
آیت الله وحید خراسانی:
- تاتو اگر مانع از رسيدن آب به پوست گردد جايز نيست و موجب بطلان وضو و غسل می شود و اگر کسی چنين کاری کرده باشد بايد بردارد اگرچه مشقت داشته باشد و در هر صورت زينت است و بايد از نامحرم بپوشاند.
- اگر تاتو ، جرم داشته باشد و مانع از رسیدن آب وضو و غسل به بدن شود باید قبل از وضو یا غسل برطرف شود. در غیر این صورت اگر همانند خالکوبی و زیر پوست باشد که مانع از رسیدن آب بر آن نشود اشکالی ندارد. و انجام اعمالی از حج مانند طواف و نماز طواف که نیاز به طهارت (وضو و غسل) دارد، در چنین حالتی صحیح است.
آیت الله هادوی تهرانی
- اگر خالکوبی برای بدن ضرر نداشته باشد و نقشی که خالکوبی می شود، مشتمل بر امر حرامی، مانند تصویر زنان نامحرم نباشد و در عرف موجب تحقیر شخص نگردد و برای مردان، تشبّه به زنان محسوب نشود، جایز است.
الزام پوشاندن ابرو از نامحرم بعد از تاتوی ابرو
آیت الله خامنه ای: در هر صورت اگر عرفا زینت محسوب شود، باید از نامحرم پوشانده شود.
آیت الله صافی گلپایگانی: لازم است از نامحرم بپوشانید.
آیت الله سیستانی: اگر فقط جاهاى خالى را پر مى کنید به طورى که زینت به حساب نیاید اشکال ندارد.
آیا خالکوبی جرم است؟
مگر اینکه شخصی تصاویر مستهجن یا غیر متعارفی را در صورتش یا در بعضی از نقاط بدنش که قابل روئت است در دستها و بازوها… خالکوبی کند. در این صورت این عمل به دلیل جریحه دار کردن عفت عمومی جرم بوده و قابل مجازات است.
البته وزارت بهداشت برای کسانی که اقدام به خالکوبی و تتو میکنند محدودیتهای خاصی وضع نموده و انجام تتو در آرایشگاهها و دیگر اماکن را در صورتی که زیر نظر پزشک نباشد، ممنوع کرده است. دلیل این ممنوعیت هم انتقال بیماریهایی مانند ایدز، هپاتیت، عفونتهای پوستی و غیره می باشد.