کیانوش عیاری: در فیلم کاناپه هیچ کار غیر شرعی نشده است

کیانوش عیاری گفت: در فیلم کاناپه هیچ کار غیر شرعی نشده است.درباره سرنوشت فیلم “کاناپه” میزگردی با حضور کیانوش عیاری و 2 منتقد برگزار شد.

کیانوش عیاری: در فیلم کاناپه هیچ کار غیر شرعی نشده است
ایران/در باره سرنوشت فيلم «کاناپه» ميزگردي با حضور کيانوش عياری ، و ۲ منتقد (محسن اميريوسفي و پرويز جاهد) برگزار کرده است.
کيانوش عياري در اين باره مي‌گويد: «هميشه خجالت مي‌کشيدم که در فيلم‌هايم زن بايد با روسري در کنار محارمش ظاهر شود. اين خجالت و شرم همراه من بود تا زماني که بعد از يک وقفه شش ساله تصميم به ساخت «کاناپه» گرفتم. با خودم عهد کردم که يا فيلم نخواهم ساخت يا اگر هم بسازم زن نبايد داشته باشد و اگر زن داشته باشد بايد در ملأعام باشد و نه مکان‌هاي خصوصي.»
راه‌حلي را که عياري براي رفع اين اشکال ارائه کرده است محسن امير يوسفي نشانه تعهد اين فيلمساز و اهمال فيلمسازان دهه ۶۰ عنوان مي‌کند و با اشاره به «جنگ اطهر» محمدعلي نجفي که براي نخستين بار زنان در سينما را با حجاب تصوير کرد مي‌گويد: «به نظرم ايشان با وجود ساخت کارهاي خوبي مثل «سربداران» بايد يک روز به تاريخ سينماي ايران پاسخ‌گو باشند. بحث در مورد حجاب اسلامي نيست و کسي با آن مخالف نيست ولي اگر در همان دوران يک راه حل مثل راه حل «کاناپه» پيدا مي‌شد مطمئناً اين مسأله در سينماي ايران حل شده بود. مسأله‌اي که نه از نظر شرعي مشکل دارد و نه از نظر عرف جامعه و بيشتر از اينکه بگوييم اجبار مديريت سينما يا نظام بود، بيشتر محصول انفعال سينماي ايران بود.»
پرويز جاهد منتقد شناخته شده سينما نيز از عياري به‌عنوان يکي از بهترين فيلم‌سازان رئال ياد مي‌کند و مي‌گويد که نمي‌شود از او انتظار داشت که يک اصل بديهي زندگي اجتماعي يا خانوادگي در جامعه را در سينما تحريف کند. او مي‌گويد: «اين مشکلي است که ما در سينماي ايران با آن مواجهيم و اگر سينماي ايران به مسيري رود که همه وجوه زندگي را به رئاليستي‌ترين شکلش نشان دهد، ديگر کسي از اين اتفاق تعجب نمي‌کند.»
عياري در پاسخ به اين سؤال که آيا ترس و واهمه اين را نداشته است که نمايش «کاناپه» در جشنواره آن را دچار سرنوشتي مشابه «خانه پدري» کند مي‎گويد: «دلم مي‌خواست يک بار در سالن ۱۰۰ نفري فيلم براي اهالي رسانه نمايش داده شود، ولي آمادگي اين را هم داشتم که مطلقاً هيچ جا نمايش داده نشود. البته کاملاً مشخص بود که تکذيبيه آقاي حيدري بر خبر نمايش فيلم در جشنواره براي اهالي رسانه بر اثر فشارهايي بوده که از بيرون به ايشان وارد مي‌شود.»
اميريوسفي از «کاناپه» به‌عنوان قرباني طرح بي‌خطر برگزار کردن جشنواره ياد مي‌کند و مي‌گويد: «اما نفرين کاناپه جشنواره امسال را گرفت. خيالتان راحت! يکي از خنثي‌ترين و بي‌رمق‌ترين جشنواره‌هاي تاريخ سينماي ايران را داشتيم.»
مجله اینترنتی ستاره
یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید