ستاره | سرویس تکنولوژی – پس از معرفی آیفون ۱۰ (iPhone X) بدون شک یکی از شگفتانگیزترین قابلیتهای ارائه شده توسط اپل در این گوشی هوشمند، تکنولوژی فیس آی دی (Face ID) بود که قرار است به زودی در تمامی دستگاههای هوشمند اپل جایگزین سنسور اثر انگشت یا همان تاچ آیدی (Touch ID) شود. شاید در نگاه اول هدف از این تکنولوژی شناسایی کاربران و باز کردن قفل صفحه گوشیهای موبایل اپل باشد ولی بدون شک در آیندهای نزدیک کاربردهای این تکنولوژی صرفا به این مورد خاص محدود نخواهد شد. برای همین اگر علاقمند به دانستن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه شوید.
فیس آی دی (Face ID) چیست؟
اپل با استفاده از چند قطعهی بسیار پیچیده در آیفونهای خود و با استفاده از اسکن چهرهی شما با استفاده از اشعهی بیخطر مادون قرمز میتواند به صورت کاملا سهبعدی تصویری از صورت شما را ترسیم کند.
بزرگترین مزیت سیستم تشخیص چهرهی اپل در شناسایی ویژگی عمق است و برای همین است که نمیتوان با یک عکس ساده این سیستم را فریب داد. به همین خاطر این سیستم به راحتی میتواند حتی حجم گونهها و لبهای شما و حتی میزان باز و بسته بودن چشمانتان را هم با دقت بالایی تشخیص دهد. اما مثل همیشه مسئلهای که در ورود یک تکنولوژی جدید برای ما اهمیت بیشتری دارد، مسئلهی کاربردهای آن تکنولوژی و تاثیر آن بر زندگی ما انسانها است.
کاربردهای فعلی فیس آی دی
در اولین قدم تقریبا ما میتوانیم هر کاربردی که اثر انگشتان ما برای ما دارند را هم برای تکنولوژی فیسآیدی (Face ID) اپل در نظر بگیریم با این تفاوت که بر اساس گفتههای شرکت اپل، دقت تکنولوژی جدید آنها تقریبا ۲۰ برابر تکنولوژی تاچ آیدی یا همان تعیین هویت با استفاده از اثر انگشت است. برای همین در آیندهای نزدیک میتوانیم تمامی پرداختهای اینترنتی خودمان را به جای اثر انگشت با سیستم تشخیص چهرهی اپل انجام دهیم.
استفادهی قطعی دیگری که در زمان حاضر از این تکنولوژی میشود، تولید انیموجیهایی (Animoji) است که میتواند رنگ و بوی جدیدی را به چتها و ارتباطات اینترنتی ما ببخشد که چنین قابلیتی در زمان معرفی گوشیهای جدید اپل معرفی شد.
کاربردهای احتمالی در دنیای بازیها
با این که کاربردهای فعلی به دلیل تازه بودن این تکنولوژی بسیار محدود است اما با کمی بررسی میتوانیم موارد کاربرد بسیار جالبی را برای این تکنولوژی به دست آوریم که پیش زمینهی تمامی آنها آزاد گذاشتن توسعهدهندگان برنامهها و بازیها در استفاده از قابلیتهای این تکنولوژي است. فکرش را بکنید که در اولین استفادههای احتمالی از این تکنولوژی شما میتوانید با کمترین زحمت دقیقا چهرهی خودتان را درون بازیها و نرمافزارها شبیهسازی کنید و دیگر احتیاجی به درگیر شدن با ابزارهای غیردقیق بازیها و برنامههای فعلی نیست. البته استفاده از این قابلیت در دنیای بازیها صرفا به این موضوع محدود نخواهد شد و حتما بازیهایی هم تولید خواهد شد که در آنها به راحتی میتوانید صرفا با استفاده از حرکات سر و صورت به انجام دقیق و سریع چنین بازیها بپردازید.
در یک نگاه خوشبینانه و در صورت بهبود فاصلهی عملکرد این تکنولوژی میتوانیم این گونه امیدوار باشیم که در آیندهای نزدیک یک گوشی موبایل آیفون میتواند به راحتی تمامی آن چیزی را که تکنولوژی کینکت (Kinect) مایکروسافت در اختیار داشت را برای ما در کیفیتی بالاتر به ارمغان بیاورد. در زمان حاضر بهترین عملکرد این تکنولوژی در فاصلهی ۲۵ الی ۵۰ سانتیمتری از گوشی موبایل است و برای این که همانند کینکت ایکسباکس بتوان با استفاده از حرکات بدن به انجام بازیها پرداخت، باید برد این تکنولوژی به حدود ۲ الی ۲/۵ متر افزایش یابد که چیز دور از انتظار نیست. زمانی که این گونه شود تنها کافی است که مثلا گوشی موبایل را در روبروی خود قرار داده و با اتصال آن به تلویزیون خود به انجام بازیهای حرکتی مورد علاقهی خود بپردازید. میتوانیم ادعا کنیم که چنین چیزی آن چنان دور از انتظار نیست، چرا شناسایی حرکات بدن به دقت بسیار پایینتری به نسبت شناسایی حرکات چهرهی یک فرد نیاز دارد.
کاربردهای احتمالی در انیمیشنسازی و تولید بازیها
با این که هم اکنون نرمافزارهایی برای تشخیص حرکات صورت و انتقال آن به شخصیتهای درون نرمافزارهای انیمیشنسازی آن هم با استفاده از دوربینهای معمولی وجود دارد، اما همگی آنها از دقت پایینی در این زمینه برخوردار هستند و ما برای دستیابی به کیفیت مناسب مجبوریم که با صرف هزینههای سنگین تجهیزات پیشرفتهای را برای این مسئله تهیه کنیم. بدون شک با آزاد شدن استفاده از قابلیت تشخیص و ردیابی چهرهی اپل برای توسعهدهندگان یکی از اولین استفادهی این تکنولوژی در شبیهسازی دقیق حالت چهرهی کاراکترها در دنیای انیمیشنسازی و بازیها خواهد بود چرا که دیگر همانند گذشته احتیاجی به تکنولوژیهای پیچیده و گران قیمت نخواهیم داشت و این در حالی است که یک گوشی موبایل موارد استفادهی متعددی دارد و برخلاف یک تکنولوژی ردیابی حالات چهره، صرفا محدود به یک کاربری مشخص نیست.
در کنار این موضوع در صورتی که این تکنولوژی کمی پیشرفت کرده و قابلیتهای اشاره شدهی کینکت را هم به خود اضافه کند، بدون شک شاهد جهشی به خصوص در زمینهی انیمیشنسازی و بازیسازی مستقل خواهیم بود چرا که این افراد همواره در زمینهی شبیهسازی حرکات چهره و بدن شخصیتهای بازی خود دچار مشکل هستند و این مسئله کاملا مرتبط با بودجههای مختصر پروژه های آنان است.
کاربردهای احتمالی در تشخیص هویت
اپل وعده این را داده است که در تمامی دستگاههای تولیدی خودش به مرور تکنولوژی تشخیص چهرهی جدید خود را قرار دهد. این مسئله به خصوص در رابطه با دستگاههایی از قبیل آی مک(iMac)، مک بوک، آی پد و همچنین اپل تیویها بسیار جای تامل دارد. دلیل این مسئله به خاطر این است که فرض کنید مثلا از یک دستگاه آیمک به صورت همزمان چندین نفر استفاده میکنند. در این حالت صرفا با نشستن هر فرد جلوی این دستگاه، هویت او تشخیص داده شده و محیط کاربری مخصوص آن فرد با در نظر گرفتن دسترسیهای او در اختیارش قرار خواهد گرفت. این گونه دیگر نه تنها نباید نگران حفظ پسوردها مختلف باشیم، بلکه سرعت انجام کارهای ما هم بیش از گذشته خواهد بود. حتی شما میتوانید روی آی پد خود چنین چیزی را داشته باشید و برای اوقاتی که آن را در اختیار فرزند خردسال خود قرار میدهید مطمئن باشید که او صرفا به مواردی دسترسی خواهد داشت که شما برای او در نظر گرفتهاید و این مسئله تنها با قرار گیری آی پد در روبروی فرزند شما به صورت خودکار اعمال میشود.
تکنولوژی تشخیص چهرهی اپل با این که در ابتدای کار خودش است، از همین ابتدا نویدبخش کاربردهای شگفتانگیزی در آیندهای نزدیک برای ما است اما با تمامی اینها مثل همیشه چالش قرار گیری اطلاعات شخصی ما در معرض استفادهی افراد سودجو از قبیل آژانسهای تبلیغاتی وجود دارد. برای همین مسئولان شرکت اپل در اولین اقدام خود و قبل از اعطای مجوز استفاده از این قابلیت توسط توسعهدهندگان باید به دنبال راهی برای جلوگیری از این مسئله باشد.