ستاره | سرویس هنر – هیچ فرد ایرانی پیدا نمیشود که ساز تمبک را ندیده باشد و یا اسمش را نشنیده باشد و آن را نشناسد. تمبک یکی از پوست صداهای بسیار مرسوم و پرکاربرد است. اما کمتر کسی هست که با جزئیات و اجزای تشکیل دهندهی این ساز آشنا باشد. پس با ما همراه باشید تا با این ساز بیشتر آشنا شوید.
تاریخچهی ساز تمبک
قدمت تمبک را میتوان در پیش از اسلام جستجو کرد. اولین آثار ضبط شدهی در دسترس از این ساز مربوط به دوران قاجار بین سالهای ۱۲۵۸ تا ۱۲۹۳ است. امروزه این ساز پیشرفت چشم گیری از نظر تحولات تکنیکی و کاربرد کرده است. بر اساس مستندات به جا مانده این ساز به عنوان یکی از عناصر موسیقایی در تمدن ایلامیها ثبت شده است.
در مقالهای تحت عنوان “موسیقی ایران از دوران کهن و عهد هخامنشیان” به متن کتاب پهلوی “خسرو پسر قباد و غلام” مربوط به زمان ساسانیان اشاره میشود که در آن نام ساز دمبک یا تمبک آمده است.
معرفی ساز تمبک
اجزای تشکیل دهندهی ساز تمبک
دهانهی بزرگ تمبک
تنهی تمبک
به قسمت حجیمتر تمبک تنه گفته میشود که طول آن در تمبک ارکستر حدود ۲۸ و در تمبک تکنوازی ۱۸ سانتی متر و تا حدی محدب است. در عرض آن شیار (عاج)هایی ایجاد میکنند تا از لغزیدن تمبک هنگام نواختن جلوگیری کند.
گاه هنگام نوازندگی با کشیدن ناخن یا حلقهی انگشتر روی این شیارها صدای خاصی ایجاد میشودکه مورد استفادهی نوازندگان ماهر قرار میگیرد. این شیارها را وقتی میتوان ایجاد کرد که روی تنه با خاتم کاری و یا تزئینات پوشیده نشده باشد.
نفیر تمبک
دهانهی کوچک تمبک
پوست تمبک
نت نویسی ساز تمبک
برخی دیگر از ویژگیهای تمبک
- تمبک در اندازههای مختلفی ساخته میشود و به همین دلیل، دارای طول و قطر و دیگر اندازههای کاملا دقیق و استاندارد نیست.
- تمبک را هم در همراهی با دیگر سازها و هم به صورت تکنوازی استفاده میکنند.
- برخی از انواع تمبک مانند تمبک زورخانه در حجم بزرگ مرسوم است.
نوازندگان مطرح این ساز
از نوازندگان بسیار قدیمی
- حاجی خان ضرب گیر
- عیسی آقا باشی
- رضاقلی خان نوروزی
- ابوالحسن صبا (معلمِ حسین تهرانی) مسعود خان
- شعبان قناری
- مهدی قیاسی
- رضا روانبخش
- عبدالله دوامی
از نوازندگان معاصر
- حسین تهرانی
- جهانگیر ملک
- امیر ناصر افتتاح
- بهمن رجبی
- ناصر فرهنگ فر
- محمد اسماعیلی
- مرتضی اعیان
- داریوش رفیعی
- امیر بیداریان نژاد
- ملوک ضرابی
- جمشید محبی
- داریوش زرگری
- نوید افقه
- همایون شجریان
- پژمان حدادی
- محسن کثیرالسفر
در پایان دو نوازی استاد محمد اسماعیلی و استاد حسین علیزاده را با هم میبینیم:
بدون نام
خیلی حوصله سر بر بود و به درد نمیخورد