فلورا سام، متولد ۱۳۴۴، بازیگر، نویسنده و کارگردان سینما، تلویزیون و تئاتر ایرانی است. او فارغ التحصیل کارشناسی رشتۀ نمایش از دانشگاه تهران است. فلورا سام در سال ۱۳۶۳ با مجید اوجی، تهیهکننده ازدواج کرده است.
ستاره | سرویس چهرهها – فلورا سام بازیگری که سالهاست او را در سریالهای تلویزیونی از جمله مجموعه تلویزیونی راز پنهان که در ماه رمضان سال ۱۳۹۱ از تلویزیون پخش شد و نویسندگی و کارگردانی آن را نیز به عهده داشت، میبینیم و به خاطر داریم. برای آشنایی بیشتر با فلورا سام با ما همراه شوید.
بیوگرافی فلورا سام
فلورا سام ۱۲ آبان ماه سال ۱۳۴۴ در شهر زیبای شیراز به دنیا آمد. او در سال ۱۳۶۳ با مجید اوجی، تهیه کننده سینما و تلویزیون ازدواج کرد، سپس در سال ۱۳۶۶ با انتخاب رشته نمایش وارد دانشگاه تهران شد. شروع فعالیت حرفهای وی در تلویزیون با بازی در مجموعهٔ تلویزیونی «مهر و ماه» در سال ۱۳۶۹ به کارگردانی حمید لبخنده بود.
آشنایی و ازدواج با مجید اوجی
سال ۱۳۵۹ در حالی که فلورا سام دانش آموز دبیرستانی بود، تلویزیون اطلاعیهای برای تشکیل کلاسهای تئاتر در شیراز پخش کرد و او هم به علت علاقهای که به این رشته داشت در این آزمون شرکت کرده و پذیرفته شد. مجید اوجی که دانشجوی دانشگاه تهران بود وقتی انقلاب فرهنگی رخ داد، به شیراز برگشته و چون اطلاعات بسیاری در این زمینه داشت، به عنوان کمک استاد به این گروه تاتر دانشگاه پیوست. باب آشنایی آنها از آن زمان آغاز شد. آن دو تئاترهای بسیاری را با هم کار کرده و در نهایت سال ۶۳ با هم ازدواج کردند. آغاز این زندگی با انقلاب فرهنگی و دوران جنگ تحمیلی همراه شد. آنها یک هفته پس از ازدواج از شهرشان جدا شده و به تهران آمدند. تهیه کننده همه آثار فلورا سام، همسرش مجید اوجی است.
فرزندان فلورا سام
او یک دختر به نام فریال دارد که متولد ۶۴ و فارغ التحصیل رشته عکاسی است.
آثار هنری فلورا سام
سینما
۱۳۷۴ – شیخ مفید
۱۳۹۵ – نیمکت (فیلم ۱۳۹۵)
تلویزیون
۱۳۹۳ ما فرشته نیستیم (کارگردان و نویسنده)
۱۳۹۲ باغ سرهنگ (بازیگر، کارگردان و نویسنده)
۱۳۹۲ بی قرار (بازیگر، کارگردان و نویسنده)
۱۳۹۱ راز و نیاز (کارگردان و نویسنده)
۱۳۹۱ راز پنهان (بازیگر، کارگردان و نویسنده)
۱۳۹۰ توطئه فامیلی (بازیگر و نویسنده)
۱۳۸۳ شبی از شبها (بازیگر)
۱۳۸۸ ماه عسل (بازیگر و نویسنده)
۱۳۸۷ نشانی (بازیگر و نویسنده)
۱۳۸۱ مشق عشق (نویسنده)
۱۳۸۱ شیخ مفید (بازیگر)
۱۳۷۹ همسایهها (بازیگر)
۱۳۷۸۸ روزهای زندگی (بازیگر)
۱۳۷۱ مزد ترس (چهره پرداز)
۱۳۶۹ مهر و ماه (بازیگر)
فلورا سام در مجموعه تلویزیونی “باغ سرهنگ”
مصاحبه با فلورا سام
همسرتان تهیهکننده است، آیا به اصطلاح در سایه همسرتان قرار دارید که توانستهاید چند سریال بسازید؟
من و آقای اوجی همیشه طوری کار و فعالیت کردهایم که این اصطلاح درباره ما به کار نرود. همسرم همیشه از من حمایت کرده، همانطور که هر فردی که تصمیم میگیرد وارد حوزه کار در تلویزیون شود، کسانی از او حمایت میکنند. اما همیشه در همه کارهایم تفکر و اندیشه خودم را به نمایش گذاشتهام. آقای اوجی نهتنها از من بلکه از همکاران دیگرم نیز حمایت کردهاند که اکنون جزو کارگردانان معتبر هستند. مثل آقایان بهرام بهرامیان و سیروس مقدم که اولین کارهایشان را به تهیهکنندگی آقای اوجی ساختند. من هم یکی از افرادی هستم که آقای اوجی حمایت کرده و تهیه آثارم را به عهده گرفته است.
زن و مرد فرقی ندارد، هر آدمی برای پیشرفت و موفقیت به حامی نیاز دارد و به تنهایی نمیتواند گامهای بزرگی بردارد یا حتی کاری را شروع کند، شما با نظر من موافق هستید؟
مسلما همینطور است. هر آدمی نهتنها در حرفه و شغل بلکه در تمام مراحل زندگی به حمایت نیاز دارد. همانگونه که بچه وقتی متولد میشود با حمایت والدینش رشد میکند و بزرگ میشود. هیچکس نمیتواند مدعی شود که به تنهایی میتواند پیشرفت کند و در این راه به کسی نیاز ندارد. حتی اگر کسی چنین تفکری داشته باشد مسلما اگر کسی از او حمایت کند، پیشرفتش چشمگیرتر خواهد بود.
جزو زنانی هستید که وارد حرفه کارگردانی تلویزیون شده و چند سریال ساختهاید. به نظرتان چه زمینههایی باید مهیا شود تا خانمها بتوانند تواناییها و تاثیرگذاری خود را نشان دهند؟
واقعیت این است، محدودیتهایی برای ورود خانمها به فعالیتهای اجتماعی وجود دارد.به همین دلیل ورودی دختران به دانشگاهها خیلی زیاد است، اما بعد از فارغالتحصیلی بازار کار برایشان کمتر وجود دارد.این نکته را نباید نادیده گرفت که در جامعه ما خیلی از مردان برنمیتابند مدیر بالادستیشان خانم باشد! به همین علت خانمها معمولا در حد کارمند باقی میمانند و رشد نمیکنند، هر چند توانمند باشند.همین نگرش باعث شده ما هنوز وزیر زن نداشته باشیم. در حوزه فرهنگ و هنر و در بخش مدیریتی و تصمیمگیری خانمها جایگاهی ندارند و عضو هیچ شورای تصمیمگیری نیستند. در حالیکه فرهنگ و هنر برای رشد به نگاه زنانه هم نیاز دارد. معتقدم برای فرهنگسازی باید از خانواده شروع کنیم؛ باید به پسرها یاد بدهیم به خواهر خود احترام بگذارند. مردان باید بپذیرند که همسرشان حق اظهارنظر دارد و باید به او احترام گذاشت. خیلی از مردان هنوز حتی حاضر نیستند در کارهای خانه به همسر خود کمک کنند و آن را کسر شأن خود میدانند در چنین شرایطی فعالیت برای خانمها آسان نیست و آنها برای رسیدن به جایگاههای مدیریتی و بالا، راه دور و درازی در پیش دارند.
این دغدغهها را در آثارتان به تصویر کشیدهاید؟
بله! معمولا شخصیتهای اصلی فیلمنامههایم زنان شاغلی هستند که زندگی موفقی در کنار همسران و خانواده خود دارند. در سریال نشانی، دو مدیر موفق زن را به تصویر کشیدم که هم در محل کار موفق بودند و هم در اداره خانواده.حتی زنان خانهدار فیلمنامههایم، زنان مقتدر و دانایی هستند که تعامل خوبی با همسر خود دارند.
کارگردانی و فیلمنامهنویسی کار دشواری است و باید از راههای مختلف روحیه خود را قوی کنی تا بتوانی به راهت ادامه دهی، شما از چه روشی استفاده میکنید؟
معتقدم باید زره پولادی پوشید، ناامید نشد و به سمت جلو حرکت کرد و موانع را نادیده گرفت.
از کار که بگذریم به نظرتان زنان خانهدار چگونه باید از منفعل شدن، پرهیز کنند؟
رکن اصلی خانواده، زنان هستند. بنابراین اگر زن خانه روحیه خوبی داشته باشد، میتواند فرزندان خوبی تربیت و در کنار همسرش زندگی شادی را تجربه کند. برای سالمسازی روحیه یک زن علاوه بر نهادهای دولتی که مسئولیت بزرگی بهعهده دارند، زنان باید خودشان به فکر چاره باشند و خود را قوی نگه دارند. خودم زمانی که روحیهام خسته و کسل میشود به دو کار پناه میبرم؛ یکی ورزش و دیگری مطالعه و کتابخوانی. برخی فکر میکنند برای ورزش باید حتما باشگاه بروند و پول بدهند، اما اینطور نیست. حتی میتوان در خانه بدون هیچ وسیله خاصی ورزش کرد. پیادهروی خیلی خوب است. پارکها هم که به وسیلههای ورزشی مجهز هستند و میتوان از آنها استفاده کرد و در جمع زنان دیگر بود و اجازه نداد افسردگی و دلمردگی سراغت بیاید. همه مسئولان و همه مردم باید بدانند که اساس خانواده سالم و موفق، زن است و پایه جامعه پویا و سالم خانواده است. به نظرم اگر میخواهیم جامعه رو به رشد داشته باشیم باید زنان شاداب و قوی داشته باشیم و آنها را فعال و با روحیه نگه داریم.
سحرناز
فیلمنامه هاشون رو نمیپسندم پراز غم و غصه س و انقدر طولانی میشه فیلماش ک ازحوصله خارجِ.موضوعاتش همیشه مذهبیِ اما خیلی تاثیرگذار نیست.